זעקתם של תושבי יו"ש למיגון התחבורה לילדיהם, קיבלה אישוש ע"י נציג משרד התחבורה שהודה כי "המצב רק הולך ומחמיר" • משרדי הממשלה מתעמתים ביניהם בשאלת האחריות למיגון האוטובוסים, ובתווך- הילדים הנוסעים למוסדות הלימוד נותרים ללא מיגון • ח"כ יוגב התריע: "עד שלא יקרה אסון ח"ו, אף אחד לא יתעורר"

ועדת המשנה לעניין איו"ש בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) קיימה היום (ה') דיון בנושא מיגון התחבורה והציבורית והסעות תלמידים באיו"ש לאור המצב הביטחוני ופערי המיגון שקיימים בשטח.

סגן ראש המל"ל, זאב צוק רם שביצע עבודת מטה בעניין מטעם מנכ"ל משרד ראש הממשלה אמר כי "נטל המימון על מיגון האוטובוסים צריך להגיע ממשרד התחבורה, משרד החינוך ומשרד האוצר. התפקיד של משרד הביטחון במקרה הזה הוא למפות את האיומים ולהגדיר את המענה הנדרש, לטובת מיגון אוטובוסים. מעבר לזה משרד הביטחון לא צריך גם לממן את המיגון. כך למשל משרד הביטחון לא מימון את בתי הספר של עוטף עזה והמשרד גם לא מימן את הממ"דים בבתים אלא בעלי הבתים עצמם".

קרא עוד:

[postim]

לטענת נציגת משרד התחבורה, הגב' אבירם "אנחנו אחראים להוסיף קווי אוטובוס, תחנות הסעה, אוטובוסים, שילוט אלקטרוני ועוד, אבל זה לא מתפקידנו וגם לא באחריותנו הבלעדית למגן את האוטובוסים. זה הוא עניין שכל תכליתו ביטחוני. חליפת המיגון של כל אוטובוס זה דבר יקר ביותר בה בשעה שהבלאי על אותם אוטובוסים, בשל משקלם הוא רב, הוא גדול משמעותית מאוטובוס רגיל שאיננו ממוגן.

"מבחינתו ומבחינת תושבי האזור, המצב הנוכחי הוא בגדר קטסטרופה" הודתה נציגת המשרד, "אין מספיק אוטובוסים ממוגנים והמצב רק הולך ומחמיר בשל הדרישה להוריד מהכביש אוטובוסים שחורגים מהתקן. אנחנו עושים כל מה שניתן כדי לצמצם את השחיקה של אותם אוטובוסים כמו צמצום קווים אבל זה לא מספיק".

אמיר אדרי ממשרד האוצר טען מנגד כי "בכל תחום שנמצא תחת אחריות המדינה, בשלב הראשון הגורם שמממן אותו והוא אותו משרד ממשלתי שאמון על מתן השירות הרלוונטי. במקרה זה משרד התחבורה אמון על התחבורה הציבורית ולכן הוא נדרש לשלם את מיגון האוטובוסים. אם ישנם פערים או שמתקבלת החלטת ממשלה אחרת, משרד האוצר משלים את הנדרש".

קצין מטה תחבורה במנהל האזרחי, ישראל אפריאט, טען כי "עדיף למדינה ולאוצר לתת יד במימון המיגון, זה הרבה יותר משתלם לה כלכלית. ראינו שהאוצר מצא את הדרך להעביר 12 מיליון שקל למימון תחבורה ציבורית לאחר חטיפת הנערים. ישנם אוטובוסים ממוגנים שנמצאים על הכביש כבר 15 שנים. זה לחלוטין לא בטיחותי."

בסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ יוגב: "לצערי מנכ"ל משרד ראש הממשלה ויו"ר ועדת הכספים לא פעלו לאכיפה ולמימוש תוכנית המיגון. זו סכנת חיים מיידית ומוחשית לחיי הנוסעים באוטובוס באיו"ש. אני דורש מיידית להקצות 42 מיליון שקל לטובת הפרויקט על מנת להתניע את ייצור המיגון".