משרד הביטחון הכריע: מטוס האימונים הבא של חיל האוויר - המטוס האיטלקי מסוג M-346 • דרום קוריאה שניגשה למכרז גם כן, מאוכזבת • שווי העסקה: מיליארד דולר

משרד הביטחון הודיע בצהריים (ה') למשרדי הביטחון של איטליה ודרום קוריאה, כי הוא החליט לאמץ את המלצת חיל האוויר, לפיה מטוס ההדרכה הבא של פרחי הטיס יהיה המטוס האיטלקי מסוג M-346, שיחליף את מטוסי הסקייהוק הוותיקים, ולא המטוס הקוריאני.

קרא עוד:

[postim]

ההכרעה – בצל מתיחות גדולה

בחירת מטוס האימונים החדש לוותה בחודשים האחרונים במתיחות רבה, נוכח טענות שהעלו בכירים במשרד הביטחון בסיאול, לפיהם ישראל בחרה במטוס האיטלקי בשלב מוקדם של המשא ומתן והמשיכה במצג שווא לפיו העניין טרם נסגר.

לדברי גורמים בסיאול ישראל בחרה במטוס האיטלקי בתמורה לרכישה מקבילה של איטליה מישראל.

משרד הביטחון של דרום קוריאה אף אירח צוותי תקשורת מישראל במטרה להשפיע על החלטת משרד הביטחון הישראלי.

מטוס האימונים האיטלקי M-346

המטוס האיטלקי M-346 (צילום: ויקיפדיה)

משרד הביטחון: מכרז תקין

במשרד הביטחון הכחישו את הטענות, ומשלחות ישראליות, שכללו קצינים בכירים בחיל האוויר, ביקרו בשתי המדינות ובחנו את המטוסים, לרבות בטיסות מבחן.

בחיל האוויר ביצעו בחינה שכללה השוואה במספר רב של פרמטרים עד שהגיעו להחלטה הסופית. עוד הם סברו כי מהיבטי בטיחות טיסה, איכות הדרכה ותפעול שוטף – גבר המטוס האיטלקי על זה הדרום קוראיני.

30 מטוסים – מיליארד דולר

העסקה, שתחל כאמור בעוד כשנתיים, תכלול רכישת כ-30 מטוסים בשווי כולל של מיליארד דולר. החברה האיטלקית "איירמקי" תייצר את המטוס שנועד להכשרת טייסים במטוסי קרב חדישיםכגון F-16.

בנובמבר האחרון התרסק המטוס הראשון מדגם זה שיוצר עד כה בדרכו מדובאי לאיטליה. שני הטייסים הצליחו לנטוש ונפגעו קלות. מדובר באחד משלושת המטוסים שצברו עד כה כמה אלפים שעות טיסה בודדות.

באיטליה הודיעו כי יוכלו לספק לישראל את המטוסים בזמן ובכך יסיימו מטוסי הסקייהוק, שנמצאים בשירות בחיל האוויר קרוב לארבעים שנה, את תפקידם.

השלכות על היחסים

להחלטה עשויות להיות השלכות כבדות משקל על היחסים הכלכליים-ביטחוניים שבין ישראל לדרום קוריאה, בעיקר נוכח התחושה הקשה שליוותה את נציגי התעשייה האווירית מסיאול כי בתהליך כולו נפלו פגמים מהותיים, ומחו על כך שכללי המכרז הבינלאומי הופרו.

תקציב הרכש הביטחוני של דרום קוריאה עומד כיום על עשרה מיליארד דולר בשנה, ובסיאול אמרו באחרונה כי אם ישראל תבחר במטוס שלהם, יש בכך להגדיל באופן ניכר רכישות עתידיות מתעשיות ביטחוניות ישראליות. אך ישראל בחרה אחרת, ולכן בקוריאה הדרומית יבחנו את הנושא כולו מחדש.

ה'דיל' הישראלי – איטלקי?

על פי הדרום קוראנים, בישראל החל תהליך במחצית השנייה של שנת 2010, אז הוציא משרד הביטחון "בקשה למידע" (RFI) לשתי החברות, יצרניות מטוסי ההדרכה. תשובות החברה הוגשו בפברואר 2011 והובטח להן שבתחילת הקיץ הן יקבלו "בקשה להצעה" (RFP).

ה"בקשה להצעה" לא נמסרה כלל לחברות ובחודש ספטמבר נודע לתעשיה האווירית הדרום קוראנית כי ממשלת איטליה הגישה למשרד הביטחון את הבקשה, לפיה ישראל תקנה את מטוסי האימון האיטלקים.

חיל האוויר האיטלקי בתמורה יקבל שני מטוסי התראה מהתעשייה האווירית, כך לפי המידע שהתקבל. במשרד הביטחון דחו את הטענות.