כשאחים מסוכסכים צריכים לשבת 'שבעה': הסולידריות הצרפתית-ישראלית

יש גבול לאיפוק הדיפלומטי כשראש ממשלת היהודים מגיע לארצך וקורא לאזרחיך לברוח מהמדינה • המהפכה הישראלית שביקש נתניהו לחולל בצרפת נתקלה בכתף קרה מצד ראשי הקהילה היהודית שהבהירו "נעלה לישראל מבחירה ולא מפחד" • ונשיא צרפת כבר מצפה לתום ימי הצילומים וההצהרות של נתניהו

הפיגוע בסופרמרקט 'היפר כשר' בפריז הגיע בתזמון הגרוע ביותר עליו יכלו מנהיגי ישראל וצרפת לחלום. צרפת עסוקה עדיין בלקק את פצעי תריסר ההרוגים במסע הרצח שהחל במערכת ש'ארלי הבדו והמשיך בשוטר נוסף שנורה למוות, ישראל הרשמית נוקטת פנים קרות מול צרפת שהצביעה במועצת הביטחון של האו"ם בעד מדינה פלסטינית, ואז נופל עליהם הפיגוע בחנות היהודית-צרפתית.

יחסי ה"חיבה" בין פרנסואה הולנד ומנואל ואלס לבין נתניהו, הזכירו אחים מסוכסכים שלא מדברים זה עם זה שלושים שנה ונאלצים לחייך כל ימי ה'שבעה' על אביהם, אל מול עיני המנחמים.

מתחילה, היתה דעתו של נתניהו 'לשבת שבעה' בארץ, ההודעה הרשמית גרסה כי ישנם 'שיקולי ביטחון' המונעים את השתתפותו של נתניהו בצעדה ההמונית, אך לאחר ששני המתמודדים על לב המחנה הימני, נפתלי בנט, ושר החוץ אביגדור ליברמן הודיעו ​​על כוונתם להשתתף בעצרת, חזר בו נתניהו ואמר כי "אחרי השבוע הקשה שעבר על עם ישראל והעם הצרפתי החלטתי לטוס מחר בבוקר לצרפת כדי להביע הזדהות עם הקהילה היהודית, העם הצרפתי ומדינות העולם החופשי".

על פי דיווחים בכלי התקשורת בארץ, נשיא צרפת פרנסואה הולנד ביקש בשיחה מנתניהו שלא יגיע לפריז. בשיחה אישית שקיימו השניים עם סיומו הטראגי של משבר בני הערובה והיצחם של ארבעת היהודים הבהיר הולנד כי הוא חושש שהדבר יסיט את תשומת לב ממסר האחדות ויפנה את הזרקורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני וליחסי האיבה בין מוסלמים ליהודים. אמנם, כאשר הודיע נתניהו כי הוא נחוש בדעתו להשתתף במצעד 'משיקולי ביטחון-בחירות' התקשר אליו שוב הולנד, והזמינו רשמית לארמון האליזה.

נתניהו 'מוזמן' לפריז

האירופאים כמו אירופאים, ביקשו לאזן את המשקולת, ופרסמו הודעה משותפת על בואו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו יחד עם דבר בואו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שהשתתף אף הוא במצעד.

ונתניהו כמו נתניהו, לא מהסס להמשיך ולפעול מאחורי הגב של מארחיו. הבוקר נפגש נתניהו עם מנהיגי קהילה יהודים בצרפת, ובין הצהרה על האזכרה בבית הכנסת הגדול בפריז כ"רגע של סולידריות יהודית אמיתית" והכרזה על הצעדה ברחובות פריז כ"רגע של סולידריות כללית עם האנושות", התייחס מפורשות לעניין השתתפותו במצעד למרות ההתנגדות הצרפתית. "מהרגע שבעיית האבטחה נפתרה והתאפשר לי להגיע הנה, היה טבעי שאבוא הנה, היה חשוב שאגיע הנה, ולכן באתי הנה" אמר בדיפלומטיות. בעוקצנות צינית טרח נתניהו להוסיף כי הוא מבקש להודות לאנשי הביטחון הישראליים וגם לאנשי הביטחון של צרפת, "שחרף קשיים לא מבוטלים אפשרו לי להשתתף בצעדה החשובה הזאת ולייצג את אזרחי מדינת ישראל". הבעת פניו, אם התעניינתם, נשארה סתומה.

ראש הממשלה לא הסתפק בתירוץ 'שיקולי הביטחון' הבלה מרוב שימוש, והוסיף כי "יש הרבה משמעות למה שהעולם ראה, את ראש ממשלת ישראל צועד עם כל מנהיגי העולם במאמץ אחד נגד הטרור, או לפחות בקריאה להתאחד. זה דבר שמדינת ישראל אומרת שנים ארוכות, זה דבר שאנחנו אומרים אותו כאן היום בתוספת אחת פשוטה: אם העולם לא יתאחד עכשיו נגד הטרור, מכות הטרור שחווינו כאן ילכו ויגדלו בהיקפים שאנשים אינם משערים אותם, ולכן אני מקווה שאירופה תתאחד, אני מקווה שהיא גם תתעשת".

ראש הממשלה במפגש עם ראשי הקהילות היהודיות בפריז

לנתניהו שפה ייחודית בדיפלומטיה הבינלאומית, הוא אינו מהסס לתקוף את אובמה בביתו, בקונגרס האמריקני ובסנאט, והוא גם אינו מהסס לתקוף את צרפת על תמיכתה בפלסטינים, גם לא בנוכחות ראשיה המדיניים. במהלך שלל האירועים בפריז, חזר נתניהו והדגיש את המסר כי "ישראל תומכת באירופה במאבקה בטרור והגיע הזמן שאירופה תתמוך בישראל בדיוק באותו מאבק", לכן אין פלא שהנשיא הצרפתי עזב את האזכרה אמש לפני נאומו של נתניהו. את שירת 'אדון עולם' ממקהלת בית הכנסת הוא עוד מוכן לשמוע, אך לראות את 'אדון נתניהו' מתנהג בצרפת כבמדינתו? יש גבול לאיפוק הדיפלומטי כשראש ממשלת היהודים מגיע לארצך וקורא לאזרחיך לברוח ממדינה שאינה יכולה להבטיח את שלומם. וזה כבר אחרי השקלול של הנימוסים האירופיים.

עלייה וקוץ בה

השיח המנוגד בין נתניהו לממשלת צרפת כמו הולך בשני קוים מקבילים שאינם מתנגשים אך גם אינם נפגשים, שני הצדדים מתחרים על ליבו של הקהל הצרפתי-יהודי ומשתדלים להימנע מעימות חזיתי בשאלת הזהות הלאומית-דתית המעסיקה קהילות רבות באירופה. עוד קודם לנסיעה יצא נתניהו בהכרזה ליהודי צרפת ולכל יהודי אירופה: "מדינת ישראל היא לא רק המקום שאליו אתם מתפללים, מדינת ישראל היא גם הבית שלכם" אמר בפאתוס, "כל יהודי שרוצה לעלות לארץ יתקבל כאן בלב חם ובזרועות פתוחות" הוסיף, ומיהר אל מנהיגי צרפת בדרישה לתגבר את האבטחה על המוסדות היהודיים.

אם כי הדרישה לגיטימית הרי שהיחס הפטרוני ליהודי צרפת הצליח להכעיס את ראש ממשלתם של האזרחים, שבתזמון השגחתי מופלא התבטא בראיון שהעניק לפני גל האירועים, כי "עזיבה המונית של יהודי צרפת, תעמיד את נשמת אפה של הרפובליקה הצרפתית בסיכון". ואלס הודה כי יהודים רבים עזבו בשנים האחרונות את צרפת ועלו לישראל או למדינות אחרות, אך הוסיף כי הוא בטוח שרוב היהודים יישארו "אם מאה אלף יהודים יעזבו את צרפת, היא לא תהיה אותה המדינה" אמר ואלס.

אירוע נוסף אמש, שתוכנן אמנם מראש, הוא יריד העליה של הסוכנות היהודית בפריז, ביריד השתתפו כ-500 איש שטרחו לבוא למרות קשיי התחבורה בשל הצעדה, וזאת על רקע ההערכות כי בשנה הקרובה יבואו לישראל כרבבת עולים מצרפת. שר החוץ אביגדור ליברמן שביקר ביריד, אמר כי המסר החשוב ביותר ליהודי צרפת הוא: תעלו לישראל! "אם אתם מחפשים ביטחון ועתיד בטוח לילדיכם – אין שום אלטרנטיבה אחרת" הדגיש.

אין ספק כי הצרפתים מחכים שהימים האלו יהיו כבר מאחוריהם, וזו אחת הסיבות לכך.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו