פרשת נאום נתניהו: קרע הולך ומתרחב בין ישראל לדמוקרטים בארה"ב

פגישה מתוחה מאוד נערכה בין השגריר דרמר לשבעה מחוקקים דמוקרטים, מתומכיה הנלהבים של ישראל, בנוגע לנאומו הצפוי של נתניהו בקונגרס האמריקני • אחד הצירים לדרמר: "לא מאמינים לך" • סגן הנשיא ביידן אינו מתחייב להיות נוכח בשעת נאום נתניהו בקונגרס • ניסיון פיוס של יו"ר הכנסת אדלשטיין נכשל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, נפגש אתמול עם שבעה חברי הקונגרס האמריקני, כולם יהודים, חברי המפלגה הדמוקרטית ומתומכיה הנלהבים של ישראל, במטרה לנסות ולהרגיע את הרוחות הזועמות במפלגה הדמוקרטית על כוונת ראש הממשלה נתניהו לנאום בקונגרס בחודש הבא נגד ההסכם המתגבש עם איראן.

הנאום המתוכנן נתפס כנקיטת צד במאבק הפוליטי בארה"ב על ידי שיתוף פעולה בוטה עם הרפובליקנים וכזלזול עמוק בנשיא אובמה, דבר שאינו מקובל בתרבות האמריקנית המעריצה ומכבדת את מנהיגה בכל מחיר.

מחוקקים דמוקרטים רבים הודיעו כי לא ישהו בקונגרס בעת נאום נתניהו, כצעד מחאה. אתמול אף פורסם כי סגן הנשיא ג'ו ביידן, אשר מתוקף תפקידו משמש כנשיא הסנאט, אינו מתחייב להיות נוכח בנאום, זהו צעד חסר תקדים מצד הממשל האמריקאי הרואה את פרשת הנאום בחומרה רבה. על אף הנוהל הדיפלומטי הקובע כי סגן הנשיא מכבד בהשתתפותו לצד יו"ר בית הנבחרים את נאומיהם של מנהיגים זרים בפני הקונגרס, הודיע אמש דובר הבית הלבן כי השתתפותו של ביידן תיבחן על פי לוח הזמנים של סגן הנשיא ואף תילקח בחשבון עובדת סמיכותו של הנאום לבחירות בישראל.

קרא עוד:

[postim]

כאמור, המחוקקים שנפגשו עם דרמר דרשו ממנו לדחות את נאום נתניהו עד לאחר הבחירות בישראל ב-17 למרץ, והציעו לחילופין שבביקורו בעוד כחודש, ייפגש נתניהו לשיחות פרטיות עם סנטורים וחברי בית הנבחרים. הם התריעו בחומרה על העלאת גובה הלהבות הפוליטיות בארה"ב על ידי נתניהו, והבהירו לדרמר כי על ישראל למצוא דרך לצנן את הרוחות.

חברי קונגרס פרו-ישראלים: "על נתניהו לבטל את הנאום"

בפגישה שארגן חבר בית הנבחרים סטיב ישראל, השתתפו גם עמיתיו דבי וסרמן-שולץ, ג'ן שקובסקי, ג'רולד נדלר, סנדר לוין, ניטה לואי וטד דויטש. כולם בעלי השפעה ומגדירים את עצמם כתומכיה המובהקים של ישראל, מה שמוכח גם מרקורד ההצבעות שלהם בבית הנבחרים. האתר האמריקני 'פוליטיקו' מדווח, כי הנציגים לא האמינו לדברי השגריר דרמר על כך שלא צפה את המהומה המפלגתית כשסיכם על הנאום רק עם יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר ועקף את הבית הלבן. חברי הקונגרס היו מאוחדים בדעה שאם ישראל רוצה לתקן את המצב, על ראש הממשלה נתניהו לעשות יותר מאשר לשלוח את השגריר להתנצלות. לדבריהם, כדי להוכיח את כנותו צריך נתניהו לבטל את הנאום או לדחות אותו. גורמים בסביבתם של חברי בית הנבחרים ציינו כי הנציגים יצאו מהפגישה בתחושה מתוסכלת.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ניסה גם הוא להרגיע את הרוחות הסוערות בוושינגטון. אדלשטיין, המבקר בימים אלו בארצות הברית, נפגש אתמול עם היו"ר הרפובליקאי של בית הנבחרים הלעומתי כלפי אובמה, ג'ון ביינר, אשר יזם את הנאום יחד עם השגריר דרמר. על פי 'פוליטיקו', לפגישה לא הוזמנה מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית, ננסי פלוסי, ואילו נציגים דמוקרטים אחרים שהוזמנו אליה, נאלצו לבטל את השתתפותם כמחאה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture