נתניהו: "אני נחוש לנסוע ולנאום בקונגרס, זהו נושא קיומי עבורנו"

לא יורד מהעץ: "תמיד היו חילוקי דעות בינינו לבין האמריקנים, אבל היחסים נשארו איתנים", אמר הערב נתניהו • הנשיא אובמה תקף הערב את נתניהו על ניסיון הפגיעה במו"מ • "מה בוער לו? האפשרויות האחרות הן מועטות ולא טובות"

כתבות נוספות בנושא:

ביטול הצעד של טראמפ: ישראל הסירה את התנגדותה לחזרת ארה"ב לאונסק"ו
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
ביקור חשאי: מנכ"ל משרד החוץ נפגש בטורקיה עם יועצו הבכיר של ארדואן
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב בכנס של הליכוד באוניברסיטת בר אילן, שם התייחס לדיווחים אודות החלטתו לבטל את נאומו המתוכנן בקונגרס בחודש הבא. "בשעה שישנם מי שעוסקים בפרוטוקול או בפוליטיקה, הולך ומתגבש במינכן הסכם רע עם איראן אשר יסכן את קיומה של ישראל. חובתי לעשות הכל כדי למנוע אותו", הכריז נתניהו. "לכן, אני נחוש לנסוע לוושינגטון ולהציג את עמדת ישראל בפני חברי הקונגרס והעם האמריקני. זה לא נושא פוליטי, זה נושא קיומי. כך אני מתייחס אליו".

נתניהו התייחס לקולות נגדו הטוענים לפגיעה ביחסים עם ארה"ב, "מיום הקמת המדינה ועד היום היו חילוקי דעות בנושאים מהותיים בין ישראל לבין ארצות הברית. היחסים נשארו איתנים. כך יהיה גם הפעם".

שני גורמים מדיניים בכירים בירושלים אמרו היום לסוכנות הידיעות רויטרס, כי נתניהו דן בימים האחרונים עם יועציו על נאומו המתוכנן בקונגרס האמריקני בחודש הבא, אשר מעורר סערה גדולה בארצות הברית ובישראל. בין השאר נשקלה האפשרות לקיים את הנאום בדלתיים סגורות וללא נוכחות התקשורת, כדי להפחית מתהודתו ולהרגיע את הרוחות. אפשרות נוספת שהועלתה היא לבטל את הנאום כליל ונתניהו יישא דברים רק בפני ועידת אייפא"ק המתקיימת בעת ביקורו המתוכנן בארצות הברית. כאמור, נתניהו הכחיש זאת מכל וכל.

הנשיא אובמה: "גם עם אנגלה מרקל לא הייתי נפגש שבועיים לפני הבחירות בארצה"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה תקף הערב בפומבי את נתניהו, "זה לא הגיוני לפגוע בשלב זה במגעים עם איראן, כפי שנראה שנתניהו עושה", אמר אובמה במסיבת עיתונאים משותפת במינכן שבגרמניה עם הקנצלרית אנגלה מרקל. "לי ולנתניהו יש חילוקי דעות עמוקים לגבי איראן. מה בוער לו? האפשרויות האחרות הן מועטות ולא טובות", הבהיר הנשיא. הוא אמר עוד כי אין טעם בהארכת תאריך היעד לסיום השיחות עם איראן.

אובמה אף הסביר את החלטתו שלא לפגוש את נתניהו במהלך ביקורו בוושינגטון: "יש לנו נוהל שלא להיפגש עם מנהיגים לפני הבחירות במדינה שלהם", הדגיש הנשיא. "אני חושב שזה חשוב עבורנו לשמור על הנהלים הללו, משום שיחסי ארצות הברית-ישראל לא קשורים למפלגה מסוימת".

"נאום הכרחי" או "פגיעה בנכס האסטרטגי של ישראל"

נאומו של נתניהו בפני שני בתי הקונגרס האמריקני תוכנן על ידי שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר יחד עם יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר, נציג הרפובליקנים השולטים בקונגרס. על פי הסיכום, אשר לא תואם עם הבית הלבן, ראש הממשלה יישא דברים נגד הסכם הגרעין המתגבש בין איראן למעצמות, ב-3 במרץ, שבועיים בדיוק לפני הבחירות בישראל. בבית הלבן ובמפלגה הדמוקרטית רואים בנאום פגיעה עמוקה בנשיא תוך שיתוף פעולה גלוי עם יריביו הפוליטיים מבית, בראשם היו"ר ביינר, ושימוש של נתניהו במחלוקות הפוליטיות בוושינגטון לצורך תעמולת בחירות.

צירים דמוקרטים רבים הודיעו שלא ישתתפו בנאום. סגן הנשיא ויו"ר הסנאט ג'ו ביידן ייעדר אף הוא מסיבות "אילוצי לו"ז", כך על פי לשכתו. בתוך כך, הודיע הערב הסנטור העצמאי ברני סאנדרס מוורמונט, על החרמתו את נאום נתניהו.

גם בישראל נשמעת ביקורת עזה על המהלך, אשר לדברי מתנגדי ראש הממשלה, פוגע ביחסים האסטרטגיים עם בעלת הברית הגדולה של ישראל בעולם והופך את ישראל לחלק מן הוויכוח הפוליטי בארה"ב.

בסביבתו של ראש הממשלה ובמפלגת הליכוד דוחים את הטענות, ואומרים כי מדובר בצעד הכרחי הנועד לבלום את ההסכם המתגבש עם איראן, אשר יותיר אותה כמדינת סף גרעינית בהסכמה מלאה של הקהילה הבינלאומית, אולם לדעת המתנגדים, הנאום עלול להשיג אפקט הפוך ולגרום לממשל להתעלם לחלוטין מעמדתה של ישראל במשא ומתן עם האיראנים. בינתיים, צירים דמוקרטים תומכי ישראל אשר התכוונו להעלות הצעת חוק להחרפת משטר הסנקציות על איראן, חזרו בהם לאות הזדהות עם הנשיא אובמה ומחאה על התנהלותו של נתניהו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture