הפצ"ר: "נוהל חניבעל לא מאשר שימוש באש חיה להרג החטוף"

אלוף עפרוני התייחס לנושא במסגרת כנס הפרקליטות הצבאית ברמת גן. "בהסתמך על המוסריות של צה"ל, גם במקרה של חטיפת חייל אסור לנו לעקוף את החוק הבינלאומי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במסגרת נאומו בכנס משפטי בינלאומי מטעם הפרקליטות הצבאית, התייחס אמש (ג') הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, לדיון התקשורתי סביב "נוהל חניבעל". "בניגוד לפרסומים, 'נוהל חניבעל' לא מאשר להשתמש באש חיה על מנת לגרום למותו של חייל חטוף'", הדגיש הפצ"ר. "מכיוון שהנושא נמצא עדיין בחקירה אני לא חופשי להרחיב עליו. אך חשוב להבהיר כי בהסתמך על המוסריות של צה"ל, גם במקרה של חטיפת חייל, אסור לנו לעקוף את החוק הבינלאומי".

כנס המשפט הבינלאומי, שנערך בכפר המכבייה, מתקיים השנה בישראל לראשונה בהשתתפות נציגים ממדינות שונות. מטרת הכנס היא ליצור דיון פוליטי-ביטחוני בין העוסקים בתחום הפרקליטות הצבאית ברחבי העולם, בו יוכלו לחלוק את השקפת עולמם. "אני מאמין שבסיום היום הזה, בעקבות שיח ער ובעקבות הנוכחות שהפגנתם, נוכל להתקרב צעד אחד קדימה לכיוון מציאת פיתרון מאוזן וראוי ללחימה מודרנית ומוסרית בשדה הקרב", אמר אלוף עפרוני.

בדבריו בחר הפצ"ר להתייחס גם להתחממות בגזרה הצפונית במהלך החודש האחרון: "חיזבאללה תמיד עמדו בגאווה מאחורי חזות של ארגון מוסרי שעומד מאחורי החוק הבינלאומי", אמר. "אך למעשה הם עובדים לפי חוק אחד בלבד – כל האמצעים כשרים על מנת להשיג את המטרה הסופית. החוק, ובמיוחד החוק הבינלאומי לחלוטין לא רלוונטי מבחינתם", קבע.

קרא עוד:

[postim]

לדבריו של אלוף עפרוני אין צורך להתאים את חוקי הלחימה בסכסוך חמוש ללחימה בזירה המודרנית. הבעיה, טען, אינה בחוק אלא בעובדה שארגוני הטרור לא מכבדים אותו. "העובדה שחמאס לא פועל על פי החוק הבינלאומי, כמו במהלך מבצע 'צוק איתן' כשהתגלתה מנהרה התקפית באזור אזרחי בישראל, יוצרת מלכתחילה מצב של שדה קרב א-סימטרי", הוא קבע. "חמאס משתמש באותם חוקים שהוא בעצמו לא מציית להם, כדי לעשות מניפולציות על התקשורת העולמית ולגרום לה לפקפק בלגיטימיות הפעולה של צה"ל כצבא מוסרי".

לדבריו של הפצ"ר, שינויים רבים חלו בעשורים האחרונים באופן הלחימה המשפטי בשדה הקרב – למשל, העובדה שצה"ל כבר כמעט ולא נלחם מול צבאות סדירים אלא רק מול ארגוני טרור וארגוני גרילה. כמו כן, הדגיש אלוף עפרוני שלאחרונה אזרחים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהמערכה, ולפיכך צה"ל נערך בהתאם. "היום הרבה יותר קשה לנו להבדיל מיהו אותו אזרח תמים ומיהו הטרוריסט שרוצה לפגוע בנו", אמר. "כמו כן קיים ויכוח גם על מהי מטרה לגיטימית לתקיפה. אלו בעיות איתן ישראל מתמודדת כבר שנים לבדה, אך הן למעשה משותפות לכל המדינות הדמוקרטיות בעולם וזה רק עניין של זמן עד שכולם יבינו את זה".

את נאומו חתם האלוף בהסבר לפרקליטים על אסטרטגיית הדוברות של ארגוני הטרור, ובראשם חמאס. "אני מאמין שהעובדה שצה"ל מציית לחוקים היא דווקא נקודת חוזק ולא חולשה כמו שארגוני הטרור אוהבים לראות אותה", אמר. "למרות זאת אני מאמין שאסור לנו, מנהיגי מדינות העולם, לאפשר להם לכופף את החוקים הללו. אנחנו בצה"ל, כצבא של מדינה דמוקרטית, מחוייבים תמיד לחוקים הבין לאומיים, לא משנה כמה שפל האויב שמולו אנו עומדים", סיכם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture