קרי מבטיח: לאיראן לא יהיה נשק גרעיני

הממשל האמריקני משוכנע כי תהיה לו היכולת לדעת בזמן אמת על כל הפרה של ההסכם מצד איראן, והוא יוכל למנוע מבעוד מועד ניסיונות מצידה להרכיב פצצה גרעינית • קרי בעקיצה לנתניהו: "מי שמתנגד לעסקה לא יודע מהי העסקה".

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מזכיר המדינה של ארצות הברית, ג'ון קרי, התייחס היום בשימוע בוועדת הקצבות החוץ של הסנאט בוושינגטון להסכם המתגבש בשיחות הגרעין בין איראן למעצמות.

קרי הגיב לביקורת הרבה הנשמעת מצד המדינאים בירושלים וגם בתוך ארצות הברית עצמה נגד ההסכם, והבהיר כי הממשל מתחייב לכך ש"לאיראן לא יהיה נשק גרעיני". הוא הסביר כי הסנקציות הבינלאומיות עצרו את התקדמותה של הרפובליקה האיסלאמית הקיצונית לעבר הפצצה.

קרא עוד:

[postim]

שר החוץ האמריקני עקץ ברמיזה את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "מי שמתנגד לעסקה לא יודע מהי העסקה". קרי הוסיף כי בשלב זה אין עדיין עסקה, והוא אינו יודע אם יתאפשר בכלל להגיע לעסקה, "אבל זו הדרך הטובה ביותר לפתור את הבעיה".

"אנחנו עוקבים אחר מספר הצנטריפוגות ומה הן עושות בכל רגע"

ההסכם המתגבש מרחיק את איראן לטווח של שנה ממלאי של אורניום מועשר המספיק לפצצה גרעינית אחת, בפרק הזמן הזה תוכל הקהילה הבינלאומית לחשוף כל ניסיון שלה לעקוף את ההסכם, כך לדברי קרי.

"אנחנו אומרים לישראל ולמדינות האחרות (כמו מצרים וסעודיה, י"פ), שתהיה לנו היכולת לדעת אם תהיה פריצה לגרעין ונוכל לפעול אז. האיראנים לא יוכלו להעשיר אורניום בלי ידיעתנו, וגם אם יהיה להם חומר מועשר לפצצה אחת, עדין ייקח להם 6-5 שניים לייצר פצצה".

קרי הזכיר מפורשות את התנגדותו של ראש הממשלה להסכם, "מאז 2012 איראן איבדה סכום כולל של 200 מיליארד דולר", אמר בשימוע. "נתניהו היה רוצה לראות את זה נמשך. אנחנו עוקבים אחר מספר הצנטריפוגות ומה הן עושות בכל רגע. סבא"א הגיעה למסקנה שאיראן מבצעת את הנדרש ממנה על פי הסכם הביניים".

האשם במצב הקיים: ממשלו של הנשיא בוש הבן

עמדת ממשל אובמה היא, שחתימת הסכם הביניים עם איראן בסוף 2013 היא עמדת פתיחה טובה עבור הקהילה הבינלאומית, משום שהסנקציות עדיין ממשיכות להסב לטהרן הפסדים של מאות מיליארדי דולרים, בשל העיצומים על הסחר בנפט עמה וכספים רבים שלה שנחלטו ברחבי העולם. "לאיראן יש משמעותית פחות כסף ממה שהיא קיוותה להשיג בהסכם הביניים", אמר קרי. "30-25 מיליארד דולר בשנה מונחים בצד ואיראן לא יכולה להגיע לכסף הזה. היא מנהלת מו"מ כי היא רוצה לצאת ממשטר הסנקציות".

קרי אף טוען כי "ישראל יותר בטוחה היום מאשר לפני שחתמנו על הסכם הביניים עם איראן". לדבריו, הצעדים שאיראן ביצעה בעצמה, כמו ביטול כל כמות האורניום המועשרת ל-20 אחוז ופתיחת הכורים שלה לפיקוח בינלאומי הדוק, תרמו לביטחונה של מדינת ישראל.

ומי האשם בהתקדמותה המדאיגה של טהרן לעבר הפצצה? לקרי יש תשובה מוכנה: "האיראנים למדו להעשיר אורניום במהלך כהונתו של ממשל אחר (ממשל בוש, י"פ), ב-2003. יש להם יכולת גרעינית שהתפתחה תחת ממשל שאסר העשרה לחלוטין. הם נמצאים איפה שהם נמצאים ואנחנו מתמודדים עם מה שיש". לשיטתו, ההתעקשות על הפסקה מוחלטת של העשרת האורניום באיראן, כפי שדורש נתניהו, היא זו שהביאה למצב כיום, בו איראן רחוקה צעדים ספורים מפצצה גרעינית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture