יוזמה בינלאומית להעברת עזה לשליטת הרשות – הוכשלה על ידי אבו מאזן

היוזמה גובשה בידי הקהילה הבינלאומית מיד לאחר סיום מבצע צוק איתן בקיץ האחרון, והכילה הצעה רצינית למסירת האחריות על רצועת עזה לידיה של הרש"פ • ההצעה כללה מנגנוני פיקוח ובקרה על שלל הכוחות החמושים ברצועה, והתחייבויות בינלאומיות לשיקומה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

יוזמה בינלאומית להחלפת השלטון חמאס ברצועת עזה בממשל אבו-מאזן, לאחר מבצע צוק איתן, נדחתה על הסף על ידי הרשות הפלסטינית, כך חושף חוקר המזרח התיכון אהרן מגיד.

בשיחה עם 'וואלה' סיפר החוקר, כי מדינות המערב ניסו להעלות הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שתקרא להחזרת רצועת עזה לשליטת הרשות הפלסטינית. היוזמה זכתה לתמיכתן ארצות הברית, מדינות אירופה ואף ממלכת ירדן, אולם לאחר שקרא את טיוטת ההצעה, הודיע אבו מאזן כיח הוא פשוט לא מעוניין בקבלת האחריות על עזה.

קרא עוד:

[postim]

הטיוטה, אותה חשף מגיד, כללה קריאה ברורה להחזרת רצועת עזה ל"שליטה אפקטיבית של ממשלה פלסטינית תחת הנהגתו של הנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן), כולל במעברי הגבול". הקהילה הבינלאומית התחייבה להכפיף את הכוח הצבאי של חמאס וארגוני הטרור תחת מרותה של הרשות הפלסטינית, ב"תהליך אשר יוביל לשליטה אפקטיבית ולגיטימית של הממשלה הפלסטינית על כל הכוחות החמושים וכלי הנשק בעזה בהתאם להסכמים הקיימים".

ההצעה הרצינית הראשונה מאז 2007 לשינוי המצב ברצועת עזה

סיפורה של ההצעה מתחיל ברצונן של מדינות המערב לשים קץ למערכת סבבי האלימות בין ישראל לחמאס, אשר כל אחד מהם מסתיים בהפסקת אש זמנית עד להסלמה הבאה. בספטמבר האחרון, כחודש בלבד לאחר סיומו של מבצע צוק איתן, גובשה ההצעה על ידי מדינות המערב המכהנות כחברות קבועות במועצת הביטחון של האו"ם, ארצות הברית, צרפת ובריטניה.

טיוטת ההצעה נכתבה בשיתוף פעולה הדוק עם ירדן, הנציגה הערבית היחידה כיום במועצת הביטחון. על פי 'וואלה', ירדן היא זו שהציגה את התכנית לאבו מאזן, והיתה סבורה כי היא תזכה לשיתוף הפעולה שלו, מפני שזו הפעם הראשונה, מאז השתלטות החמאס על עזה לפני כ-8 שנים, בה מונחת על השולחן תכנית רצינית להחזרת עזה לשליטת הרשות הפלסטינית.

ישראל, מצרים והרשות הפלסטינית עודכנו באופן שוטף במגעים להבאת הצעת ההחלטה, ולאחר סיום גיבושה בידי חברות מועצת הביטחון היא הוצגה בפני ישראל והפלסטינים במתכונתה המלאה, ללא אפשרות לערוך בה שינויים. ההצעה כללה גם סעיפים מיוחדים העוסקים בשיקומה הכלכלי המידי של עזה, אשר נפגעה אנושות במבצע הצבאי, ומאז משתקמת באיטיות רבה מאוד, עקב אי העברת כספי התרומות שהובטחו בידי הקהילה הבינלאומית.

המטרה: מניעת הסבב הבא בין ישראל לחמאס

כאמור, אלו שדחו לבסוף את התכנית על הסף היו אבו מאזן והרשות הפלסטינית, אשר חסכו לישראל את ההתלבטויות הרבות הכרוכות במהלך משמעותי שכזה.

חמאס שולט על עזה מאז יוני 2007, אז ביצע הפיכה ברצועה, וסילק ממנה את מנגנוני השלטון והכוחות הצבאיים של תנועת פת"ח בראש עומד אבו מאזן, השולטת ברשות הפלסטינית ובירתה רמאללה. מאז השתלטותו של הארגון האיסלאמי הקיצוני, המצב בעזה הידרדר מאוד עקב הטלת סגר כולל עליה מצד ישראל, וסבבי אלימות בין ישראל לחמאס הפכו לעניין של קבע. בשש השנים האחרונות לבדן נערכו 3 מבצעים צבאיים רחבי היקף בעזה, כאשר ארגון הטרור הרצחני יורה אלפי רקטות ומשתק חלקים גדולים מהמדינה, ואילו ישראל מצידה מגיבה בכוח עצום, הגורם לאלפי הרוגים ואשר מדרדר את המצב בעזה והופכת את החיים שם לנסבלים עוד פחות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture