המשבר מטפס לשיא: הופסק לחלוטין התיאום בין ארה"ב לישראל בנושא הגרעין

הבית הלבן: חשיפת פרטים מההסכם על ידי נתניהו בנאומו בקונגרס, תהיה "מעשה בגידה" באמון הממשל • קרי: "זה יקשה עלינו להשיג את המטרה שישראל ואחרים שותפים לה, להשיג עסקה טובה • ניסיונות להרגיע את הרוחות משני הצדדים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להסביר בוושינגטון כי הוא מכבד את הנשיא אובמה ואת ממשלו, הקרע מחריף לשיא של כל הזמנים. האמריקנים הפסיקו לחלוטין את התיאום המודיעיני עם ישראל בנושא שיחות הגרעין וההסכם המתגבש בז'נבה. כך פורסם הערב בחדשות 10.

שיתוף הפעולה המודיעיני בין הגורמים המדיניים בארצות הברית ובישראל בעניין הגרעין האיראני, היה הדוק מאוד במשך שנים רבות. המידע שזרם בערוץ הפתוח בין המדינות, הביא בעבר לדו"חות חריפים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על תכנית הגרעין של ממשל האייתוללות בטהראן.

קרא עוד:

[postim]

שיתוף הפעולה עם מדינות אחרות, בהם בריטניה, צרפת וגרמניה, המעורבות במשא ומתן עם איראן, נמשך לפי שעה. אולם הצעד הדרמטי של הממשל האמריקני הוא חסר תקדים בעשורים האחרונים, ומלמד כי מורת רוחם של הנשיא ובכירי הממשל מנאומו המתוכנן של נתניהו בקונגרס, אינה מסתכמת בתדרוכים ובמילים קשות, אלא מתבטאת גם במעשים.

הבית הלבן מזהיר את נתניהו שלא לפרסם שום פרט חסוי מההסכם

בתוך כך, שיגר הערב הממשל אזהרה חמורה לעבר ראש הממשלה, על רקע הדיווחים על כוונתו לחשוף בנאומו בקונגרס פרטים סודיים מהמשא ומתן עם איראן. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר היום בתדרוך לעיתונאים כי "אם הפרסומים נכונים, שחרור המידע שנאמר לו במסגרת שיחות חשאיות יהיה בגידה באמון שקיים בין שתי בנות ברית". הדובר הדגיש כי "זה יהיה נכון גם אם הישראלים יגידו שהם קיבלו את המידע הזה ממקום אחר".

גם מזכיר המדינה ג'ון קרי, השוהה בימים אלו בז'נבה שבשווייץ ומנהל את השיחות עם איראן מטעם שש המעצמות, אמר היום כי "הוא חושש" מהדלפת פרטים חשאיים מהמשא ומתן המצוי בשלבים מתקדמים". קרי אמנם לא פירט, אולם ככל הנראה דבריו כוונו לאזניו של נתניהו.

קרי הזהיר כי חשיפת פרטים מההסכם עלולה להפוך אותו לגרוע יותר או לטרפד אותו. "אני רוצה לומר בבירור שזה יקשה עלינו להשיג את המטרה שישראל ואחרים שותפים לה, להשיג עסקה טובה. ביטחון ישראל נמצא בראש מעיינינו", אמר מזכיר המדינה.

שגרירת ארה"ב באו"ם: "יחסי ארה"ב-ישראל הם מעל הפוליטיקה, וכך תמיד יהיה"

דוברים שונים מטעם הממשל ניסו היום להרגיע את הרוחות הסוערות בוושינגטון, ולהסביר כי המחלוקות עם נתניהו על הסכם הגרעין ועל הנאום בקונגרס אינן מעיבות על יחסיה המצוינים של ארצות הברית עם ישראל.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאואר, אשר נשאה דברים בוועידת אייפא"ק קודם נאומו של נתניהו בכנס, אמרה בציניות כי "יש שמועה שראש הממשלה נתניהו נמצא בעיר. יש שמועות הוא יישא כאן כמה נאומים ושמעתם על מתח. פאואר ביקשה להפריד בין פוליטיקה ומדיניות לבין מה שארה"ב עושה כל יום להגנת ישראל באו"ם. "יחסי ארה"ב-ישראל הם מעל הפוליטיקה, וכך תמיד יהיה".

היא הוסיפה ש"ארה"ב תמנע מאיראן להגיע לפצצה גרעינית. נקודה. ברק אובמה השקיע 20 מיליארד דולר בהגנת ישראל, יותר מכל אחד אחר בעולם. הנשיא מחויב – בין שהשיחות יכשלו ובין שלא – ארה"ב תעשה הכול נקוט כדי להגן על ביטחוננו ועל ביטחון ידידתנו". השגרירה באו"ם היתה הנציגה בדרג הבכיר ביותר ששלח הממשל לוועידה, בניגוד לשנים קודמות, בהן התארחו בכנס סגן הנשיא, מזכיר המדינה ובכירים נוספים מהדרג הגבוה ביותר בממשל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture