אובמה בריאיון מפויס: "אין לי עימות אישי עם נתניהו"

הנשיא אובמה בריאיון מקיף ונינוח על הסכם הגרעין, התנגדותו לסנקציות חדשות על איראן, נאום נתניהו בקונגרס והקשרים ההדוקים עם ישראל • "עסקה רעה עם איראן גרועה מאי-עסקה. ואם זו הבחירה: לא תהיה עסקה" • הריאיון המלא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פחות מיממה לפני נאומו הדרמטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס האמריקני, ושעות ספורות לאחר 'הנאום המקדים' של נתניהו בוועידת אייפא"ק, התייחס נשיא ארצות הברית ברק אובמה בהרחבה לנושאים הבוערים שעל סדר היום.

הנשיא היה רך ומפויס בריאיון יוצא הדופן, שהעניק לסוכנות הידיעות רויטרס. הוא הדגיש שוב ושוב כי מערכת היחסים בינו לבין נתניהו תקינה על אף המחלוקות העמוקות, וכי מורת רוחו של הממשל מהנאום בקונגרס הינה ממוקדת לנושא הזה בלבד.

בריאיון נשאל אובמה "אתה ונתניהו חלוקים. אם ראש הממשלה ישוב וייבחר, האם תהיה מסוגל לעבוד עמו?". הנשיא השיב "בהחלט. אני עובד אתו גם עתה על מגוון רחב של נושאים".

קרא עוד:

[postim]

אובמה הוסיף במענה לשאלה האם ייפגש עם נתניהו, כי "כפי שאמרתי בעבר, הסיבה היחידה לכך שלא נפגשתי עמו עתה היא המדיניות הכללית שלנו, שלפיה אין אנו נפגשים עם מי שלא יהיה שבועיים לפני הבחירות. נפגשתי עם ראש הממשלה יותר מאשר עם כל מנהיג זר אחר. בהתחשב ביחסים החזקים בין ארה"ב לישראל, אני מצפה שהפגישות יימשכו".

"מאמצי נתניהו לא פגעו בסיכויי ההסכם"

הנשיא האמריקני נשאל האם הוגן לומר שהוא כועס על נתניהו, והשיב: "לא מדובר בעניין אישי. לדעתי, חשוב שכל מדינה שמקיימת יחסים עם ארה"ב תבין, שבארה"ב יש תהליך של קבלת החלטות על מדיניות… בסופו של דבר, המגעים עם ממשלות זרות מתנהלים באמצעות הזרוע המבצעת, בין אם מדובר בנשיא דמוקרטי או בנשיא רפובליקני. הדבר הזה נכון לגבי כל מדינה, בלי קשר לעובדת היותה בעלת ברית קרובה". בכך רמז אובמה למאמצי נתניהו להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות לגבי איראן באמצעות הקונגרס.

האם הצעדים שנקטה ישראל פגעו במאמציך להשיג עסקה עם איראן?

אובמה: "אני חושב שצעדים אלו היו בגדר הסחת דעת. בינתיים מנהלי המו"מ התקדמו במהירות. ראוי לציין את העמדה הבינלאומית האחידה מול איראן, שמאפשרת לנו לומר לאיראנים: אתם צריכים להראות לעולם שאינכם מנסים להשיג נשק גרעיני. אתם יכולים להחזיק ביכולות העשרת אורניום צנועות לצרכי שלום בלבד, כל עוד קיים הליך פיקוח קפדני דיו, שיאפשר לנו לוודא שאין לכם יכולת פריצה לפיתוח נשק גרעיני, תוך הפרה פתאומית של ההסכם".

2015-03-03 09_12_08-‫‪Obama says Netanyahu's speech on Iran is a mistake‬‏ - YouTube

"אני חושב שנתניהו כן בדאגתו מהסכנות הנשקפות מאיראן"

המראיין הקשה על אובמה עם אמירתה של היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, שלהזמנת נתניהו לנאום בקונגרס היתה השפעה "הרסנית" על מרקם היחסים בין ישראל לארה"ב. האם אכן כך? ואם כן, האם ישראל תצטרך לשלם מחיר?

אובמה: "אני חושב שראש הממשלה נתניהו כן בדאגתו מהסכנות הנשקפות מאיראן. בהתחשב ברקורד של איראן, ובפעילויות המסוכנות והמזיקות שלה באזור, ניתן להבין מדוע ישראל מודאגת כל כך ממדינה זו. איראן מדאיגה גם אותנו… אך כמדיניות אנו חושבים שכל ראש ממשלה של מדינה זרה שמגיע לנאום בקונגרס כמה שבועות לפני הבחירות בארצו – עושה שגיאה. צעד כזה יוצר מראית עין שאנו תומכים בצד זה או אחר בבחירות".

אובמה אף תקף במילים מנומסות ועקיפות את יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר, אשר נאומו של נתניהו בקונגרס מתקיים על פי הזמנתו.  "כדאי לשאול אותם כיצד הם היו נוהגים לו הקונגרס בשליטת הדמוקרטים בתקופת הנשיא הקודם, הרפובליקני ג'ורג' בוש, שיזם את הפלישה לעיראק, היה מזמין, נאמר, את נשיא צרפת לנאום לפני המחוקקים נגד הפלישה… לדעתי, אנשים היו מסתייגים ממהלך כזה".

הנשיא הצהיר כי אינו חושב שלביקור נתניהו תהיה השפעה הרסנית לנצח על היחסים בין המדינות. "אני חושב שמדובר בהסחת הדעת מהנושא שבו אנו ממוקדים, כיצד למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני".

אובמה: נתניהו התנגד גם להסכם הביניים, שבמבט לאחור כולם מודים בהצלחתו

הנשיא אובמה התייחס בהרחבה למחלוקת עם ישראל ועם גורמים ניציים בפוליטיקה האמריקנית אודות ההסכם עצמו. אובמה נימק את עמדתו הפשרנית עם איראן והסביר כי עמדה נוקשה יותר תביא לתוצאות גרועות. "כדאי לזכור, שכאשר חתמנו על הסכם הביניים עם איראן, העלה ראש הממשלה טיעונים שונים. הוא טען שזו תהיה עסקה נוראה, שאיראן תרוויח 50 מיליארד דולר מההקלות בסנקציות עליה, שאיראן לא תקיים את ההסכם. אף אחת מהנבואות האלה לא התקיימה".

אובמה אף ניסה להמעיט בחשיבות השפעתו של ראש הממשלה על מהלך העניינים, ואמר כי הוא פחות מודאג מהתבטאויות נתניהו, ויותר מהצעדים שנוקט הקונגרס במאמץ לחתור תחת המו"מ עם איראן קודם לסיומו. "המחוקקים, דמוקרטים ורפובליקנים, צריכים לזכור שיהיה מספיק זמן לחזור ולהדק את הסנקציות. אנחנו לא צריכים לקבוע מראש כיצד יסתיים המו"מ ולהדק את הסנקציות עוד לפני תום השיחות. צעד כזה יאפשר לאיראנים לנטוש את המו"מ ולטעון שארה"ב אשמה".

הנשיא הוסיף, כי הוא עדיין סבור שהסיכוי שאכן ייחתם הסכם קטן מ-50% וכי עדיין נותרו "פערים גדולים" בין הצדדים. אך "הסכם טוב עם אירן יהיה הרבה יותר יעיל לבלימת שאיפותיה הגרעיניות מאשר הטלת סנקציות נוספות או התקפות צבאיות של ארה"ב וישראל".

"נתניהו חושב שהדרך היחידה לעצור את איראן היא הפעלת לחץ נוסף, צבאי או כלכלי"

אובמה הציג את מתאר חילוקי הדעות בינו לבין נתניהו: לתפיסת ראש הממשלה, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האיום האיראני היא הידוק הסנקציות או פעולה צבאית. אלה, לדעתו, הדרכים היחידות לעקור את יכולת איראן להעשיר אורניום. אך הנשיא הדגיש, כי הוא אינו מכיר שום מומחה שחושב ברצינות שאיראן תתקפל ותוותר על שאיפותיה הגרעיניות בגלל סנקציות נוקשות יותר.

הנשיא ציין כי הוא מעוניין להשיג עסקה עם איראן שתבטיח שהיא תזדקק לפרק זמן של שנה לפחות להשגת די אורניום מועשר לפצצה גרעינית. לדבריו, פרק הזמן הזה יאפשר לארה"ב לזהות שהאיראנים מנסים להשיג נשק גרעיני, ולנקוט בפעולה צבאית כדי לעצור אותם. אובמה הסביר כי אם איראן תסכים לדרישות שמציבות לה המעצמות – משטר פיקוח קשוח והדוק, הפחתה משמעותית של היקף העשרת האורניום ופרק זמן של שנה לו יזדקקו כדי לפרוץ לפצצה גרעינית – הרי שזה יהיה הרבה יותר אפקטיבי מפעולה צבאית אמריקאית או ישראלית ובוודאי יותר אפקטיבי מסנקציות נוספות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture