המחלוקת על מנהל התכנון: נתניהו מנסה לפשר בין דרעי לכחלון

המו"מ עם המפלגות החרדיות מצוי בשלבים הסופיים, והחתימה מתעכבת רק בשל מחלוקות בינן לכחלון על מנהל התכנון וראשות ועדת הכספים • הצעות הפשרה: סגן שר הפנים לכולנו וסגן שר האוצר לש"ס, או מינוי דרעי לשר הכלכלה עם סמכויות מורחבות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חג הפסח חלף והמשא והמתן הקואליציוני חודש בהילוך גבוה, בעוד שלרשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עומדים עוד 10 ימים בלבד עד לפקיעת תוקף המנדט להרכיב את הממשלה ה-34. אם לא יצליח נתניהו במשימתו, יוכל לבקש ואף לקבל מהנשיא ארכה של שבועיים נוספים, כאשר אם ייכשל גם בהם, תוטל הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר.

המו"מ בין הליכוד לש"ס וליהדות התורה כמעט הסתיים, לדברי כל המעורבים בו, ומה שמעכב את חתימת ההסכמים הן מחלוקות של השתיים עם מפלגת כולנו של משה כחלון על תיקים ומספר דרישות תקציביות. ראש הממשלה מרכז כרגע את עיקר מאמציו למצוא את נוסחת הפשרה שתוביל לפריצת דרך ולחתימה של שלוש המפלגות על הסכם קואליציוני, מה שייתן בידיו בסיס של 53 ח"כים לקואליציה העתידית.

הוויכוח העיקרי הוא אודות מנהל התכנון במשרד הפנים. כחלון, המיועד לתפקיד שר האוצר, מעוניין לרכז בידי מפלגתו את נושא הבינוי כדי לנסות להביא לפתרון משבר הדיור החמור, ואילו יו"ר ש"ס אריה דרעי, המיועד לתפקיד שר הפנים, טוען כי העברת מנהל התכנון למשרד האוצר או הבינוי מעקרת באופן משמעותי את סמכויותיו של משרד הפנים.

סוגיה נוספת היא ראשות ועדת הכספים, אשר הובטחה על ידי נתניהו לח"כ משה גפני מיהדות התורה. ההערכות הן כי כחלון מתכוון להילחם על מנהל התכנון, ויסכים להתפשר על ועדת הכספים. יהדות התורה וש"ס תומכות זו בדרישתה של זו.

קרא עוד:

[postim]

היום נועדו נתניהו וכחלון במשך שעות ארוכות. בסוף הפגישה ציינו מקורות המקורבים לשניים כי חלה בה "התקדמות מסוימת" וכי היא התנהלה באווירה טובה. אחת ההצעות שהועלו, היא מינוי של נציג כולנו לסגן שר הפנים, אשר יופקד על המנהל החשוב אולם יהיה כפוף לדרעי. בתמורה הציעו בליכוד כי ימונה סגן שר מטעם ש"ס במשרד האוצר, והוא יופקד על תקציבי החינוך החרדי.

הצעת פשרה נוספת הוצגה בפני דרעי, לפיה הוא יוותר כליל על משרד הפנים, וימונה במקום זאת לשר הכלכלה עם סמכויות מורחבות. בש"ס בינתיים לא השיבו בחיוב על אף אחת מההצעות.

לפני שעה קלה הסתיימה פגישה נוספת בת 4.5 שעות בין צוותי המו"מ של הליכוד ויהדות התורה. גורם ביהדות התורה מסר לאחר הפגישה כי חלה התקדמות רבה, אולם העריך כי לא ייחתם הסכם לפני סוף השבוע. יו"ר ש"ס אריה דרעי נועד במקביל עם ראש הממשלה נתניהו בלשכתו בירושלים. זוהי פגישתם השנייה להיום.

המו"מ עם בנט וליברמן עדיין תקוע; בנט מטיל וטו על ליברמן כשר החוץ

במו"מ עם המפלגות החרדיות עלה גם עניין חוק הלאום, אשר אישורו נתקע עם התפרקות הממשלה הקודמת ועתה ינסו בימין להעבירו שוב. בש"ס וביהדות התורה לא מתלהבים מהחוק, בלשון המעטה, והוסכם כי לאחר הרכבת הממשלה יוקם צוות ובו נציגי כל המפלגות, כדי לנסח חוק שיהיה מקובל על כולם.

בתוך כך, המו"מ עם הבית היהודי וישראל ביתנו עדיין תקוע לחלוטין, ונראה כי נתניהו אינו ממהר בשלב זה לפתור את המשבר בשיחות עם שתי מפלגות הימין. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט דורש להתמנות לשר החוץ או הביטחון, ואינו מוכן לקבל מצב בו ישראל ביתנו הקטנה ממפלגתו תקבל את תיק החוץ והוא ייאלץ להסתפק בתיק יוקרתי פחות כמו הכלכלה או החינוך.

בכירי הליכוד מעוניינים להשאיר בידיהם את תיק החוץ, והיום פורסם כי ייתכן שנתניהו יודיע ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי הוא בכל מקרה לא ימשיך את כהונתו במשרד החוץ, ויציע לו תיק בכיר פחות. ההיגיון במהלך פשוט למדי: נתניהו יכול להרכיב ממשלת 61 גם בלי ישראל ביתנו, ואילו נפתלי בנט יסכים להסתפק בתיק משני בחשיבותו אם גם ליברמן לא יקבל תיק מהשורה הראשונה. מקורבי ליברמן הגיבו בציניות ואמרו "אולי שביבי ישמור לליכוד את כל התיקים ודי?"…

(צילום: מרים אלסטר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture