דו"ח חמור של משרד הבריאות: זיהום האוויר בחיפה הכפיל את מספר הילדים החולים בסרטן

זיהום האוויר במפרץ חיפה הוא תוצר של מספר מפעלים הפועלים בשטח קטן, ומייצרים זיהום אוויר בריכוז גבוה וחריג • ח"כ דב חנין: "נדרש שינוי קיצוני וחד בהתנהלות לגבי תעשיות וחומרים מסוכנים במפרץ" • עיריית חיפה זועמת: "הנתונים ישנים; משרד הבריאות עסוק בסטטיסטיקות במקום לעבוד"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לתושבי חיפה ועכו יש סיכוי של 16% יותר מתושבי שאר ערי הארץ לחלות בסרטן, בשל זיהום האוויר החמור השורר בהן כתוצאה מפעילות בתי הזיקוק ומפעלי התעשייה המזהמים.

הנזק לילדים גבוה אף יותר: כ-50% ממקרי תחלואת הסרטן אצל ילדים בחיפה אירעו בשל זיהום האוויר, כך עולה ממכתב ששלח מנכ"ל משרד הבריאות ונחשף היום לראשונה.

במכתב ששלח הפרופסור איתמר גרוטו במסגרת דיון על תכנית קרקעות הצפון, אל הממונה על העררים באגף מוסדות תכנון ארציים, נאמר כי בבדיקה שביצע משרד הבריאות בין השנים 1998-2007, אשר במסגרתה נבדקו 60 מקרים של סרטן בילדים באזור חיפה, ב-30 מהמקרים ניתן לקשור בין מחלת הסרטן לזיהום האוויר. עוד נבדקו 4,860 מקרי תחלואה של סרטן במבוגרים – שם נמצא כי ניתן לקשור בין 16% ממקרי הסרטן לזיהום האוויר

קרא עוד
[postim]

הנתונים שפורסמו היום עוררו סערה גדולה אצל תושבי האזור ובקרב ארגוני הסביבה. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), שעמד בראש ועדת המשנה לנושא סביבה ותכנון במפרץ חיפה בכנסת הקודמת, אמר כי "הממצאים מאשרים את החששות הקשים ביותר שהיו לנו". הוא הוסיף כי "נדרש שינוי קיצוני וחד בהתנהלות לגבי תעשיות וחומרים מסוכנים במפרץ".

עיריית חיפה: "בשנים האחרונות ישנו שיפור אדיר באיכות האוויר במחוז חיפה"

בעיריית חיפה יצאו מכליהם מזעם על הפרסום המזיק להתפתחותה של העיר והתולה את הקולר בראשיה. בהודעה חריגה בחריפותה טענו כי הנתונים הישנים אינם משקפים את המצב כיום והאשימו את משרד הבריאות ב"פרסום סטטיסטיקות במקום לעבוד".

"שנים שעירית חיפה נלחמת לבד בחזית נגד זיהום האוויר. בשלילת רישיונות למפעלים, להעברת מיכל האמוניה, לקנסות ובעצם הפך את האזור למנוטר בעולם", אמרו בעיריית חיפה. "הנתונים עד 2007 הם ההוכחה שהמדינה כשלה באזלת ידה כאשר שלטה עד אותה השנה במפעלים טרם עברו לידיים פרטיות. לראייה, בשנים האחרונות ישנו שיפור אדיר באיכות האוויר במחוז חיפה.

"משרד הבריאות שבעצם לא קיים במחוזות רבים כמו בחזית הזו, ביחד עם שר הבריאות הבלתי נראה, החליטו להפוך לכתבי עיתונות ולהוציא סטטיסטיקות ופרשנויות במקום להזיז את עצמם מהפלורוסנטים במשרדם לשטח ולעבוד.

"יונה יהב מתמודד עם ירושה בריטית של מאה שנה לבדו ללא מדינה וללא ריבון רפה וכל פקיד שמעוניין בכותרת מוציא סטטיסטיקה למרות שהפעם האחרונה שרובם עברו את נחל חדרה הייתה בשנות השמונים. אני מקווה שכאשר תהיה תקרית בגבול הדרומי עם מחבלים יבקשו את הפתרון מצה״ל ולא מעיריית באר שבע. אנו מקווים פעם הבאה שיהיה שוד ברחובות תל אביב יבקשו את הפתרון מהמשטרה ולא מעיריית תל אביב".

זיהום האוויר גורם גם לעלייה בשיעור חולי הלב והאסטמה

זיהום האוויר במפרץ חיפה הוא תוצר של מספר מפעלים הפועלים בשטח קטן, ומייצרים זיהום אוויר בריכוז גבוה וחריג מבחינת הכמויות וסוגי הרעלים שנפלטים לאוויר וכן של זיהום מתחבורה. מבחינות רבות זיהום האוויר במפרץ חיפה הוא מן הגבוהים והמסוכנים שיש בישראל, במיוחד כאשר זיהום זה נמצא סמוך לריכוז אוכלוסייה של מאות אלפי בני אדם, ומכיל חומרים רעילים, מסרטנים ומשבשי הורמונים.

ארגוני סביבה ורופאים טוענים כי זיהום זה הוא האחראי לכך שאחוז התחלואה והתמותה משורה של מחלות כמו אסתמה, מספר סוגי סרטן ומחלות לב, הוא גבוה יותר באזור מפרץ חיפה וסביבתה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture