מפקד זרוע היבשה: "עולם התת-קרקע לא יכול להשאר רק עולמו של האויב"

אלוף גיא צור הדיש בכנס היבשה העולמי: "מפתחים אלמנטים לפגיעה באויב מעל ומתחת לפני השטח" • על הקונפליקט שבלחימה בחסות אזרחים: "על צה"ל יהיה למצוא דרך לנטרול התופעה, ולפינוי האזרחים בצורה כזו שתאפשר לחימה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

אויב נעלם, לחימה תת קרקעית ושימוש באזרחים בלתי מעורבים – אלו הם רק קומץ מן האתגרים שמציב שדה הקרב העכשווי בפני צה"ל, לדבריו של מפקד זרוע היבשה, אלוף גיא צור. "הקצב של זירת הלחימה דורש מאיתנו להשתנות, גם מבחינת ניהול הכוח וגם מבחינת המבנה שלו", הוא אמר בכנס היבשה העולמי שנערך אמש. "השינוי שעובר האויב מורכב למעשה ממכלול של כמה אלמנטים, ביניהם המעבר שלו ממבנים ברורים לכוח בלתי ניתן לזיהוי", הסביר.

לדבריו, אם בעבר ראו המפקדים בתמונת הקרב ריכוזי אויב גדולים, כגון טנקים או חיילי חי"ר – היום הם יזכו לראות את הכוח העוין בו הם נלחמים רק בהבזקים חטופים. "ישנן מעט מאוד התקלויות עם האויב", סיפר אלוף צור. "הלוחמים לא רואים אותו, אלא את התוצאות של הפעולות שלו. את התופעה הזו מעמיקה ככל שהיכולות של צה"ל הולכות ומשתכללות. בעבר האויב התחבא בשטחים סבוכים, ואחרי שראה שצה"ל יודע להתמודד עם השיטה הזו הוא ירד מתחת לפני הקרקע", חידד.

קרא עוד:
[postim]

המנהרות ההתקפיות היוו גורם מכריע במבצע האחרון. סוגיית הלחימה התת-קרקעית הולכת ומקבלת חשיבות מכרעת בצה"ל, ודגש רב מושם על פיתוח אמצעים להתמודדות איתה. "עולם התת-קרקע לא יכול להשאר רק עולמו של האויב, ואנחנו דואגים לפיתוח אלמנטים לטיפול בו מעל ומתחת לפני השטח", ציין אלוף צור.

"פגיעה בגורם בכיר משנה את התודעה של האויב"

סוגיית האוכלוסייה הבלתי מעורבת במלחימה היוותה גורם מכריע נוסף במבצע "צוק איתן". "הלחימה בחסות אזרחים הולכת ומתעצמת, ומציבה בפנינו קונפליקט מקצועי וערכי", הסביר אלוף צור. "מצד אחד, אנחנו לא יכולים לפרק עיר שלמה שנמצאים בה בלתי מעורבים, ומצד שני לחימה בפינצטה בלתי אפשרית". לדבריו, על צה"ל יהיה למצוא דרך לנטרול התופעה, ולפינוי האזרחים בצורה כזו שתאפשר לחימה תוך פגיעה מינימלית בבלתי מעורבים.

מלבד האחריות הכבדה שתוטל על צה"ל ומפקדיו הבכירים, עצמאותו של הדרג הזוטר ומקצועיותו יקבלו חשיבות מכרעת גם הם. "הפיקוד הזוטר עומד בפני אתגר גדול הרבה יותר מבעבר, היות והזמן שלוקח לכוח מהגדוד או החטיבה לסייע למחלקה או פלוגה בשטח – הופך ללא רלוונטי", פירט אלוף צור, והדגיש כי בשדה הקרב הדינמי של היום, יאלצו המפקדים הצעירים לקבל החלטות מכריעות לבדם ולהתמודד עם סיטואציות שבעבר לקחו על עצמם מפקדי הגדוד והחטיבה.

גורם מכריע נוסף בשדה הקרב הוא ירי הרקטות לעורף. לדבריו, מדובר בתוצאה נוספת של אי-מסוגלות ארגוני הטרור להתמודד עם היכולות של צה"ל. "האויב מכוון את עיקר כוחו לעורף הישראלי, מה שמייצר עבורו יכולות אסטרטגיות", ציין אלוף צור. "ב'צוק איתן' טיפלנו בתופעה בצורה יעילה עם מערכות ההגנה האוויריות, אבל בסופו של דבר נאלץ לחזור לעיקרון לפיו ההגנה הכי טובה היא תקיפה מדויקת ומשמעותית בכוח העוין", הוסיף.

."ההגנה הכי טובה היא התקפה". כיפת ברזל בפעולה (צילום: אורי לנץ-פלאש 90)

לטענתו, חשיבותם של המפקדים הבכירים באותם כוחות עוינים היא גדולה, וצה"ל עושה מאמצים על מנת לנטרל אותם. "אנחנו צריכים למצוא את הדרך לבכירים ולפגוע בהם בזמן הרלוונטי. היכולת המודיעינית שלנו הולכת ומתפתחת ואנחנו מחזיקים בכמות בלתי רגילה של מידע עליהם", אמר אלוף צור. "זו תופעה שלא נראתה במלחמות בעבר. פגיעה בגורם בכיר משנה את התודעה של האויב ומערערת את היכולות שלו".

אילוסטרציה ראשי: עבד רחים ח'טיב-פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture