מגינים על "המים הכלכליים" • נחתם הסכם על הצטיידות בארבע ספינות מגן

היום (ב') נחתם חוזה להצטיידות צה"ל בארבע ספינות מגן - סער 6 שצפויות לאבטח את אסדות הגז הישראליות • מפקד זרוע הים: "הספינות יהוו נדבך מרכזי במערך לאבטחת המים הכלכליים והרציפות האנרגטית של מדינת ישראל מהים" • היקף העסקה נאמד בכ-430 מיליון אירו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

משרד הביטחון, באמצעות מינהל הרכש ובשיתוף עם חיל הים השלים היום (ב') את המשא ומתן לרכש ארבע ספינות סיור חדישות ומתקדמות לחיל הים מסוג סער 6, במסגרת תוכנית ההצטיידות להגנה על ה"מים הכלכליים" של מדינת ישראל – האסדות לחיפושי והפקת גז במרחב הימי הכלכלי שממערב לחופי הארץ. היקף העסקה נאמד בכ-430 מיליון אירו.

טקס חתימת החוזה נערך הבוקר במשרד הביטחון, במעמד מנכ"ל משרד הביטחון אלוף דן הראל, ראש אגף הכספים עמוס שקדי, סמנכ"ל וראש מינהל הרכש תא"ל שמואל צוקר ומנכ"ל המספנה הגרמנית Andreas Burmester. במסגרת עסקת "מים כלכליים" ירכוש משרד הביטחון ספינות סיור מתקדמות מסוג Patrol Korvette או בשמה הישראלי "סער 6" ממספנת tkms שבעיר קיל, אותה מספנה שבונה את צוללות הדולפין הישראליות. הספינות יסופקו בחמש השנים הקרובות.

מערך ההגנה הייעודי על מרחב המים הכלכליים עתיד לכלול ספינות שטח, ספינות ביטחון שוטף, כלי טיס בלתי מאוישים, איסוף מודיעין ורכיבים נוספים.

קרא עוד:
[postim]

במהלך המשא ומתן התעקש משרד הביטחון על כך שכל מערכות הלחימה בספינה יהיו מתוצרת ישראלית, באופן שיבטיח הזרמת הזמנות חדשות בהיקפים משמעותיים לתעשיות הביטחוניות הישראליות.

כאמור, היקף העסקה נאמד ב-430 אירו. כשליש ממנו ימומן באמצעות מענק מיוחד של ממשלת גרמניה, בגובה 115 מיליון אירו. כמו כן, בתמורה לרכש הספינות, התחייבו בעלי המספנה, בפני הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה לרכש גומלין, לרכוש סחורות מתוצרת ישראל, להשקיע במחקר ופיתוח ולבחון השקעה בחברות ישראליות בהיקף של כ-700 מיליון ש"ח, כמחצית מהסכום שישלם משרד הביטחון.

"העסקה שנחתמה היום היא אירוע משמעותי ביותר המהווה קפיצת מדרגה דרמטית ביכולות ההגנה של חיל הים על האתרים האסטרטגיים של מדינת ישראל בתחום הגז, במרחק של עשרות ומאות קילומטרים בים", אמר מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף דן הראל. "העסקה גם מהווה מנוף כלכלי משמעותי למשק, כאשר קרוב למיליארד ש"ח יחזרו ישירות לתעשייה הישראלית כהזמנות ציוד ורכש. אנחנו שמחים וגאים בתוצאותיו של המשא ומתן, אשר הבטיחו הישגים מקסימליים הן בפן המבצעי והן בפן הכלכלי".


ספינות חיל הים. צילום: דובר צה"ל

באיגרת שהפיץ היום מפקד זרוע הים בצה"ל האלוף רם רוטברג, הוא כותב כי "הספינות יהוו נדבך מרכזי במערך לאבטחת המים הכלכליים והרציפות האנרגטית של מדינת ישראל מהים. האחריות לשמירה על רצף אספקת הגז מהים לישראל הוטלה על צה"ל בהחלטת ממשלת ישראל, המשימה תבוצע על ידי זרוע הים ביחד ובשילוביות מלאה עם חיל האוויר".

"ההצטיידות בארבע ספינות מגן מהווה התעצמות משמעותית במערך הביטחון של המדינה ושל זרוע הים", הסביר אלוף רוטברג. "אנו מפליגים יחד בדרך להגשמת החזון – להוות זרוע ימית בעלת חשיבות אסטרטגית לביטחון ולהרתעה הלאומית". מפקד זרוע הים הדגיש כי "החתימה על ההסכם הושגה בזכות עבודתם המאומצת והבלתי מתפשרת של אנשי זרוע הים, אנשי משרד הביטחון, המועצה לביטחון לאומי וצה"ל, שעמלו ופעלו ללא הפסקה בשלושת השנים האחרונות".

עסקת "מים כלכליים" תמומן מתקציב ייעודי נפרד מתקציב הביטחון, שאישרה הממשלה. את המעטפת המימונית לעסקה יעניק בנק דיסקונט, שזכה בהליך תחרותי בינלאומי שקיים אגף הכספים, ובו התמודדו שלושה בנקים אירופאיים וחמישה בנקים ישראליים.

האם הפעם יעמדו הגרמנים בהתחייבותם?

בשנת 2006, חתמה ממשלת ישראל עם יצרנית הצוללות הגרמנית על הסכם לרכישת צוללות דולפין. בעקבות הסכם הרכישה, התחייבה TKMS לרכש גומלין של 40% משווי העסקה, בסך של כ- 1.8 מיליארד שקלים (רכש גומלין בהיקף כ-740 מלש"ח). בדיקת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה (רשפ"ת) העלתה כי עד כה, טרם מימשה החברה את חובה לרכש גומלין באופן מלא. לאור האמור, דרשה הרשפ"ת במשרד הכלכלה – כבר בשלבי המשא ומתן המוקדמים – לדון בהרחבה בחוב רכש הגומלין הנוכחי של החברה ובהיקף ההתחייבויות הנוספות אותן תיקח עליה במסגרת העסקה החדשה.

הרשפ"ת, בראשותה של הממונה על השקעות זרות ושיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה, אל"מ במיל' זיוה איגר, שם לה למטרה להביא למימוש מלא של החוב הקיים, ליצירת מחויבות גדולה יותר של החברה לרכש בישראל ולהסטת חלק מההתחייבות להשקעות ישירות בתעשיה בישראל. זאת על מנת למקסם את הרווח לכלכת ישראל ולשוק העבודה המקומי.

במסגרת המתווה עם החברה הושגו ההישגים הבאים:
• TKMS התחייבה לרכש גומלין בהיקף של כ- 50% משווי העסקה החדשה – כ-700 מלש"ח. זאת בהשוואה לרכש הגומלין בעסקה הקודמת שעמד על 40% בלבד.
• הרשפ"ת ו TKMS יבחנו במשותף היתכנות להשקעה בשיתוף פעולה של מחקר ופיתוח, בהקמת מפעל יצור ובהמרת חלק מהמחויבות לרכש גומלין בהשקעות הון. זאת בהשוואה לעסקה הקודמת בה התחייבה TKMS לרכש גומלין בלבד.

תמונה ראשית: חתימת ההסכם. צ(ילום: אריאל חרמוני – משהב"ט)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture