במשרד ראש הממשלה הבינו כי מדובר בהחלטה בעייתית מאוד להסברה הישראלית, והתכנית הושעתה • הביקורת על המדיניות החדשה הושמעה היום גם מצד ימין של המפה הפוליטית • הנשיא ריבלין מברך: "ההפרדה לא תעלה על הדעת"

הפיילוט הקצר בהיסטוריה: שעות ספורות לאחר הודעת שר הביטחון משה יעלון על החלת מדיניות הפרדה בין הפלסטינים לישראלים בקווי האוטובוסים ביו"ש, לתקופת ניסיון בת 3 חודשים, שוחח עמו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשניים הסכימו לבטל את התכנית.

הסיבה לזיגזג המביך היא הביקורת החריפה שהושמעה על המדיניות החדשה, וההבנה במשרד ראש הממשלה כי מדובר בהחלטה הטומנת בחובה פוטנציאל נזק גדול להסברה הישראלית.

הביקורת נשמעה בעיקר מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, אולם גם מכיוונם של אנשי ימין כמו השר לשעבר גדעון סער, ראש מועצת יש"ע לשעבר דני דיין וראש מטה ההסברה הלאומי לשעבר יועז הנדל. לטענת המבקרים, המדיניות החדשה עשויה לגרום לנזק תדמיתי עצום לישראל, משום שהיא נתפסת כמדיניות אפרטהייד, המפלה בין יהודים וערבים על רקע אתני.

קרא עוד:
[postim]

נשיא המדינה ראובן ריבלין, איש הימין ו'ארץ ישראל השלמה' הוותיק, בירך על ההחלטה להשעות את תכנית ההפרדה. "אני מברך על הקפאת המהלך שיכול היה להוביל להפרדה שלא תעלה על הדעת בקווי אוטובוס בין יהודים לערבים", נאמר בהודעת הנשיא.

לדברי ריבלין, "כאוהבה של ארץ ישראל אין לי אלא להצר על הקולות הצורמים שנשמעו הבוקר ושתמכו בהפרדה בין יהודים לערבים על בסיס שיקולים שלא ראוי שיישמעו וייאמרו. אמירות כאלה מנוגדות לעקרונות היסוד של מדינת ישראל וכמותן כאמירה שאיננו יכולים לקיים כאן מדינה יהודית ודמוקרטית. אמירות אלו פוגעות במדינת ישראל וגורמות נזק אדיר למפעל ההתיישבות. חשוב שנזכור כי ריבונותנו היא זו שמחילה עלינו את חובת ההוכחה כי ביכולתנו לחיות אלה לצד אלה", דברי הנשיא.

בתוך כך, אפיזודה מביכה התרחשה היום בכנסת, כשסגן שר הביטחון הטרי, אלי בן-דהן מהבית היהודי, עלה לדוכן המליאה להשיב מטעם המשרד על השאילתות וטענות השמאל בנושא תכנית ההפרדה, אולם בעודו מגן בלהט על המדיניות החדשה נודע לו שהיא בוטלה, מבלי שהשר הממונה עליו טרח לעדכן לעדכן אותו על כך.

הרצוג: "שמן מיותר על מדורת השנאה לישראל בעולם"

המערכת הפוליטית סערה היום בעקבות ההחלטה על ההפרדה. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר כי "הפרדה בין פלסטינים ליהודים בתחבורה הציבורית היא השפלה מיותרת וכתם על פרצופם של המדינה ואזרחיה, שמן מיותר על מדורת השנאה לישראל בעולם".

לדברי הרצוג, "זו עוד טעות של ראש ממשלה שנותן יד ונכנע להחלטה אומללה שאין בינה ובין ביטחון המדינה דבר. מוטב היה להימנע בעת הזו מצעדים שגורמים לנזק מיותר לשמה ותדמיתה של מדינת ישראל בעת כל כך רגישה. ישראל זקוקה בעת הזו למנהיגות שקולת דעת ואחראית ולא לפזיזות וכניעה".

ח"כ שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני הייתה בוטה אף יותר, והאשימה את הממשלה בגזענות: "ההחלטה מעוררת צמרמורת ואין שום הסבר שבכוחו למחות את הכתם שהיא מטילה על ישראל. ההתמודדות עם אתגרים ביטחוניים היא קשה, אך הפרדה כה בוטה בין יהודים לערבים היא הפרה של כל נורמה מוסרית בינלאומית והיא תגרום נזק כבד למדינה".

השר לשעבר ואיש הליכוד גדעון סער מתח גם הוא ביקורת על החלטת יעלון. "ההחלטה על ההפרדה באוטובוסים שגויה וגורמת נזק חמור להתיישבות ביהודה ושומרון ולתדמיתה של ישראל בעולם. היא לא יכולה להישאר על כנה. כיוון שברור שההחלטה הזאת תבוטל – כדאי לעשות זאת מהר כדי למזער את הנזק החמור לישראל ולהתיישבות".

Palestinian workers make their way from Chusan to Beitar Illitבידוק ביטחוני לפועלים פלסטינים (צילום: פלאש 90)

הסיבה לתכנית שבוטלה: הצקות לנוסעים היהודים מצד הפועלים הפלסטינים

על פי התכנית שהושעתה, פלסטינים הנכנסים לעבוד בתוך שטחי הקו הירוק יוכלו לשוב לבתיהם רק דרך אותו מעבר שממנו נכנסו, מבין ארבעה מעברים קיימים – ריחן, הל”ה, אליהו ואייל. לפיכך הם ייאלצו להגיע עד המחסום באוטובוס מיוחד ומשם להמשיך לבתיהם, ולא יוכלו לנסוע בקווי התחבורה הציבורית של חברת ‘אפיקים’, שאינם עוברים במחסומים אלו.

העילה הרשמית להפרדה היא הצורך בבידוק של הפלסטינים גם בחזרתם לבתיהם – כפי שהיה במשך שנים רבות. אולם הסיבה האמיתית היא תלונותיהם של היהודים תושבי יו”ש על עומס רב מדי של פועלים פלסטינים ועל גל הצקות והטרדות מצדם באוטובוסים המעורבים. תושבים רבים העידו כי לעתים קורה שיהודי אחד או כמה בודדים יושבים באוטובוס מלא בפלסטינים ואלה מתחילים להתקוטט ולהתגרות בצורה חמורה, עד כדי סכנה ממשית.