ידלין: במלחמה הבאה יש להשמיד את התשתיות האזרחיות של לבנון

האלוף במיל' ומי שכיהן כראש אמ"ן בעת מלחמת לבנון השנייה, מסביר מה היה המהלך האסטרטגי שביצעה אז ישראל, אשר מרתיע את חיזבאללה עד היום מעימות נוסף, וטוען כי תקיפת התשתיות המדינתיות של לבנון תהיה הכרחית במערכה הבאה, שלא תבוא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אלוף במיל' עמוס ידלין, מי שכיהן בעבר כראש אגף המודיעין בצה"ל והיה מועמד מפלגת 'המחנה הציוני' לתפקיד שר הביטחון, טוען הבוקר במאמר פרי עטו כי בכל מערכה עתידית עם חיזבאללה, על ישראל לתקוף את התשתיות האזרחיות של לבנון ולפגוע בהן אנושות.

ידלין כותב כי מאז 2006 הצטייד חיזבאללה בטילים ארוכי טווח עם ראשי נפץ כבדים, אך הנהגתו בוחרת להימנע מלעשות בהם שימוש, למרות שיש לו בראייתו סיבות טובות לפגיעה בישראל (גורלו של עימאד מורניה ותקיפת שיירות הנשק הן הבולטות שבהן), בהשוואה לעשור שקדם למלחמת לבנון השנייה, שבמהלכו לא היסס לחטוף ישראלים, לצלוף, להניח מטענים ולשגר רקטות.

"רכיבים מהותיים בחידוש ובהעצמת ההרתעה היו שני מהלכים משמעותיים שבוצעו במלחמת לבנון השנייה", אומר ידלין, ומפרט: הפגיעה במערך האסטרטגי של יכולת שיגור רקטות וטילים ארוכי טווח לעבר ישראל, והרס המרכז השלטוני והביטחוני של חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות".

קרא עוד:
[postim]

לדברי ראש אמ"ן לשעבר, פעולה נוספת של תקיפת תשתיות המדינה הלבנונית – אם הייתה מתבצעת, הייתה ללא ספק מחזקת את ההרתעה הישראלית ואף הייתה עשויה לקצר את משך המלחמה. "תקיפת תשתיות, תוך כדי עמידה על העיקרון של 'אחריות מדינתית', עומדת בבסיס תפיסת הביטחון של ישראל", מבהיר ידלין.

"מי שגר עם טיל בביתו, שלא יתפלא כשהוא מתעורר בלי בית"

אלוף ידלין, ששימש בעת המלחמה בתפקיד ראש אמ"ן, מגלה כי ב-2006 בחר הדרג המדיני לא לעשות זאת, בשל השיקול כי פגיעה בממשלת לבנון הפרו-מערבית דאז, הייתה גורעת מהתמיכה הבינלאומית, ולכן גם בחופש הפעולה כלפי חיזבאללה.

ידלין מספר גם כי בתחילת המערכה המליץ צה"ל בפני הדרג המדיני לבצע את הפעולה, אולם שר הביטחון דאז, עמיר פרץ, בחר בחלופה השנייה – תקיפת מערך טילי ה'פאג'ר' ארוכי הטווח שהוחבאו בבתי מגורים רבים בכפרים בדרום לבנון ובשכונות ביירות.

Amod Yadlin at Foreign Affairs and Defense Committee meetingידלין כראש אמ"ן בישיבת ועדת חו"ב (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

פרץ אמר אז בדיון כי "אני איש הומאני, אך מי שגר עם טיל בביתו, שלא יתפלא כשהוא מתעורר בלי בית", כך מתאר ידלין. לדבריו, ההחלטה הייתה נכונה והעבירה מסר ברור לארגוני הטרור בכלל ולחיזבאללה בפרט, לפיו האסטרטגיה של שימוש באוכלוסייה אזרחית כ'מגנים אנושיים' על אמצעי הלחימה, לא תצלח. "בהחלטה זו שינה שר הביטחון את הדיסקט בצה"ל", משבח ידלין.

"עם זאת, ספק אם הדבקות בהחלטה להימנע מתקיפת תשתיות מדינתיות הייתה נכונה. כאמור, תקיפה כזו הייתה יכולה לקצר את משך המלחמה באופן דרמטי", אומר ידלין, ומוסיף כי בכל מקרה, הנימוק נגדה – הצורך לא לפגוע בממשלה פרו מערבית בלבנון – כבר אינו בתוקף.

"כיום חיזבאללה שותף מלא בממשלת לבנון, וחובה לחזור ולפעול לפי העיקרון שישראל קבעה עוד בשנות ה-50 וה-60: הטלת אחריות מדינתית על ארץ שמשטחה פועל האויב נגדנו" מסכם ידלין.

(צילום התמונה הראשית: Flickr user Koldo דרך ויקישיתוף)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture