חיל הים החל בפרויקט מיוחד לטיהור שמנים ודלקים בספינות, שיביא לחיסכון של מיליוני שקלים לצד תרומתו לאיכות הסביבה. במהלך השנתיים הקרובות תוקם בבסיס חיפה מערכת משאבות אליה ינוקזו מי השיפוליים מכלי השיט – נוזלים מזוהמים המתנקזים לתחתית הספינה כתוצאה מדליפות או מנזילות.
"מדובר במים מזוהמים, שלא ניתן להחזיר לים או לעשות בהם שימוש", הסביר רמ"ח תכנון וארגון בחיל הים, אל"ם אייל פייס. "כבר ב-2013 הקמנו פיילוט של מתקן טיהור ביולוגי בבסיס חיפה. המים נאגרים במתקן מיוחד בו נמצאים חיידקים שניזונים מהדלקים המזהמים, ומותירים אחריהם מים נקיים שניתן להחזיר לים".
מתאמנים על הניקיון. (צילום: דובר צה"ל)
לפני הקמת מתקן הפיילוט, נעזר חיל הים בשירותיהן של חברות אזרחיות על מנת לטהר את מי השיפוליים. עד כה הביא הפיילוט לחיסכון של עשרות אלפי שקלים. בזכות מערכת המשאבות החדשה, אליה יחוברו כל הרציפים בבסיס חיפה, יתאפשר חיסכון גדול אף יותר. לכשתוקם, יועברו אליה מי השיפוליים גם מהספינות של כל בסיסי חיל הים, כולל אשדוד, עתלית וזי"ס.
ברגע שספינת טילים (סטי"ל) תיקשר אל הרציף, המים המזוהמים יישאבו למיכלים גדולים ומשם יגיעו אל מתקן הטיהור. לאחר התהליך, המים יישפכו בחזרה אל הים. "המתקן יהיה דומה לפיילוט שבנינו, אך גדול בהרבה", חידד אל"ם פייס. "המשרד להגנת הסביבה אישר את הפרויקט והוא עתיד להתממש בשנתיים הקרובות. כבר התחלנו לרכוש משאבות וחלקי צנרת".
משאבה. (צילום: דובר צה"ל)
בסיס חיפה כבר נמצא בעיצומן של ההכנות לפרויקט. תקציב גדול הושקע לטיפול בבטון ולהקמת צנרות חדשות בתוכו. "הפרויקט מהווה הזדמנות לחדש את התשתיות הישנות בבסיס ולשפר אותו מבחינת נראות ותפקוד", פירט אל"ם פייס. "עלינו גם להתחשב בספינות המגן החדשות שעתידות להגיע לבסיס למטרת שמירה על אסדות הגז. הן יהיו גדולות יותר מהסט"ילים וידרשו התאמות מיוחדות".
מאות אלפי שקלים נוספים נחסכו בזכות פרויקט נוסף: הקמת מערכת למחזור דלק בבסיס חיפה. מדובר במערכת ששואבת דלק עודף, אשר היה מגיע למיכל יחד עם מים ושמנים, ומובילה אותו למיכל מיוחד. כך הספינות יוכלו להשתמש בדלק זה מאוחר יותר. "השקענו בפרויקט עלות מזערית, וחסכנו השנה כ-170 אלף שקלים", אמר נגד בכיר בתחום אספקות נוזלים, רס"ב אלון ביטון. "אנחנו מעבירים את הדלקים הממוחזרים בדיקות מעבדה כדי לוודא את טיהורם".