בכיר בהסתדרות הרפואית: "אני עצמי אפר את חוק ההזנה בכפיה, ואלך בשמחה לכלא"

יושב ראש בית הדין של ההסתדרות הרפואית, הפרופ' אבינעם רכס אמר כי "שביתת רעב היא צעד פוליטי ואיננה בעיה רפואית, ולכן המדינה איננה יכולה לגלגל הבעיה לפתחם של הרופאים" • המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הצהיר בדיון כי המדינה לא נסוגה מעמדתה בנושא • ח"כ ינון מגל גיחך: "חברי הכנסת הערבים וממפלגות השמאל, מבקשים לתת למחבלים הכלואים למות"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

בדיון סוער שנערך בוועדה לביקורת המדינה על חוק הזנה בכפייה, אמר הפרופ' אבינעם רכס, יושב ראש בית הדין של ההסתדרות הרפואית, כי "שביתת רעב היא צעד פוליטי ואיננה בעיה רפואית, ולכן המדינה איננה יכולה לגלגל הבעיה לפתחם של הרופאים".

לדבריו, אמנות בינלאומיות אוסרות על רופאים להשתתף בהאכלה בכפייה של שובתי רעב, כי מדובר בסוג של עינוי. בארה"ב ובבריטניה הדבר אסור, ואני מקווה שאף רופא במערכת הציבורית לא ישתתף בכך. מי שיעשה זאת יעמוד לדין בבית הדין שלנו. אני עצמי אפר את החוק הזה, ואלך בשמחה לכלא".

לעומתו, רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הצהיר בדיון כי המדינה לא נסוגה מההסכמות שכבר התקבלו בעניין החוק בוועדת הפנים בכנסת הקודמת. "בדקנו תקדימים בעולם, ויש מקרים לכאן ולכאן. למדינת ישראל יש אחריות על חיי האסירים וגם אינטרסים נוספים של חיי אדם וביטחון המדינה, ולכן יש לאזן בין הערכים של זכות האדם על גופו מחד – וזכותה החברה לביטחון מאידך. החוק קובע כי רק החלטה שיפוטית ולא מינהלית היא שתקבע. שובת הרעב איננו רוצה למות אלא לכופף את מערכת המשפט הישראלית" נזרי הבהיר כי לאמנת מלטה שעסקה בנושא והתנגדה לו, אין תוקף משפטי – בעוד שפורומים בינלאומיים להם יש תוקף כזה – דווקא אישרו זאת.

קרא עוד:
[postim]

ח"כ זהבה גלאון טענה כי "ההתנגדות למעצרים מנהלים היא גורפת לעצורים מימין ומשמאל, אך מה שחמור בעיני הוא רצון המדינה לסתום לאסירים את זכות המחאה", ואילו ח"כ ינון מגל גיחך ש"חברי הכנסת הערבים וממפלגות השמאל, מבקשים לתת למחבלים הכלואים למות". ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת, הדגיש כי "מדובר בחוק לא-מוסרי לא-אתי, היכול להביא למות", וחברו לסיעה אחמד טיבי ציין כי ההצעה להרדים שובת רעב כדי להאכילו בכפייה, "היא קיצונית ובלתי מתקבלת-על-הדעת, כי האסיר מנצל את זכותו על גופו להביע מחאה".

הפרופ' אברהם שטיינברג, יו"ר המועצה הלאומית לביו-אתיקה הוסיף כי "החרגה בחוק של שובתי רעב איננה ראויה, והמענה המשפטי כבר קיים בחוק יסוד זכויות החולה", ולדברי הפרופ' בלה קאופמן, מארגון "רופאים לזכויות אדם", שובתי הרעב היחידים שמתו בישראל, היו כאלו שהואכלו בכפייה.

סגן מנהל המרכז הרפואי "אסף הרופא", הד"ר יצחק שרף, הזהיר כי "מערכת האמון היא שהנפגע רוצה שאני אטפל בו, והרפואה מבוססת על חמלה ועל שיתוף פעולה", ואילו ח"כ שרון גל אמר כי הוא "נוטה לתמוך בהצעה של השמאל: "אתן לו להזיק לעצמו ושלא שישיג את מטרתו הפוליטית". הד"ר בעז לב, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הדגיש מאידך כי המשרד היה שותף מלא להצעת החוק, וכי "לא ניתן לקבוע קביעה אתית חד משמעית בנושא. בכל מקרה מדובר בצעד אחרון לאחר שמוצו כל האפשרויות, והסוגיה חוזרת למצפונו של הרופא, והחוק רק מאפשר לרופא לפעול ע"פ מצפונו". הוא קרא לפרופ' רכס כי "המצפון שלכם לא טוב יותר ממצפוני".

ח"כ טלב אבו-עראר הזהיר כי "כל רופא שיסכים להאכיל אסיר בכפיה הוא פושע ויהיה חשוף לתביעות ולרדיפה מצד משפחת האסיר" ואילו ח"כ אורן חזן השיב כי "גם במקרי אנורקסיה ובולמיה, הרופאים מתערבים בניגוד לרצון החולה, ואילו כאן חברי הכנסת הערבים מאיימים על רופאים".

אילוסטרציה: פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture