ליצמן לבכיר בכי"ל: "אתה פושע שרוצה לפגוע בבריאות בשביל בצע כסף"

המשרד להגנת הסביבה: לא מתנגדים להקמת מכרה פוספטים באזור ערד; סגן שר הבריאות ליצמן: מתנגד חד משמעית • חברי הכנסת אלאלוף וכהן ציינו את מות הוריהם אשר שהו שנים רבות בקרבת פוספטים מסרטן ריאות, ודרשו מהנהלת כי"ל להעביר לידי הוועדה דו"חות מקיפים על בדיקות רפואיות שנערכו לעובדי חברת "רותם אמפרט" בעשור האחרון

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

לרגל יום הסביבה הבינלאומי בכנסת, קיימה היום ועדת הבריאות דיון בהשפעות אפשריות של הקמת מכרה פוספטים ופעולות כרייה בשדה בריר על תושבי האזור (ערד, כסייפה, אל פורעה ועוד).

הדיון הסוער נפתח בהצהרתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שאמר: "חד משמעית, הדבר מזיק ואסור שיקרה. יש מספיק פתרונות אפשריים. לא אתן ידי לכרייה בשדה בריר, כי עלי לדאוג לבריאות תושבי הדרום". מזכיר מועצת עובדי כי"ל התפרץ לדבריו ואמר: "אתה סוגר לי את המפעל, אז אתה פוגע בבריאות שלי". סגן השר השיב בצעקות: "אתה פושע שרוצה לפגוע בבריאות התושבים בשביל בצע כסף. אותי לא מעניין הכסף, רק הבריאות".

ד"ר לבנה קורדובה מאגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, הציגה את עמדת המשרד שאינו מתנגד לכרייה, ונימקה: "התוספת של הזיהום מהחלקיקים היא קטנה יותר מכל תוספת של זיהום מכביש ושוות ערך לכל מתקן תעשייתי חדש. לכן אנחנו לא מתנגדים להקמת המכרה". חברי הכנסת דב חנין ומאיר כהן הזדעקו למשמע הדברים: "זו לא עמדת המשרד להגנת הסביבה שנשמעה בעבר".

קרא עוד:
[postim]

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, ציין בדיון כי דו"ח משרד הבריאות אינו מוביל למסקנה כה ברורה ונחרצת של סיכונים, כפי שנציגי משרד הבריאות מתארים. עם זאת, דרש מהנהלת כי"ל להעביר לידי הוועדה דו"חות מקיפים על בדיקות רפואיות שנערכו לעובדי חברת "רותם אמפרט" בעשר השנים האחרונות. כמו כן דרש ממשרדי הממשלה להעביר לו סקירת אפשרויות שונות לכריית פוספטים באזור הנגב. "הכדאיות הכלכלית של כי"ל אינה עולה תמיד בקנה אחד עם הכדאיות הכללית של האזור", אמר. חברי הכנסת אלאלוף וכהן ציינו את מות הוריהם אשר שהו שנים רבות בקרבת פוספטים מסרטן ריאות.

ראש עיריית ערד לשעבר, ח"כ טלי פלוסקוב, אמרה כי "80% מהתושבים יעזבו את ערד אם תאושר הקמת המכרה. התושבים בפאניקה". ראש עיריית ערד הנוכחי, ניסן בן-חמו: "אסור לנו לקחת סיכון. זה לא מפעל ולא כביש, אלה חיי אדם".

כריית פוספטיםכריית פוספטים (צילום: יח"צ)

המשנה למנכל כי"ל, דני חן, אמר כי "החברה מחויבת לשמור על בריאות התושבים והעובדים. לא נוותר לעצמנו בעניין הזה. נעמוד בכל תנאי וכל חוק. אין תחלואה עודפת בקרב עובדי "רותם אמפרט" ואין צורך באמצעי הגנה". ח"כ מיקי רוזנטל אמר בתגובה: "זה ניסוי בבני אדם. ההצגה של החברה לפיה כל העובדים יילכו הביתה אם לא תינתן אפשרות כרייה בשדה בריר היא שקרית".

עובד כי"ל, דורון אור-גיל, הציע לבצע פיילוט מרוחק מהעיר. לדבריו, "אין ראיות חד משמעיות לסיכון אוכלוסייה, ואנחנו עומדים בחוק אוויר נקי". מנהל מינהל סביבה ופיתוח בר קיימא במשרד הכלכלה, דורון אברהמי, חיזק את דבריו והוסיף: "הרופא התעסוקתי של משרד הכלכלה טוען כי אין שום דיווחים על תחלואה עודפת עקב כריית פוספטים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, קבע כי דיון נוסף בנושא יתקיים בשבועות הקרובים לאחר מסירת הדו"חות הרלוונטיים מחברת כי"ל וממשרדי הממשלה.

אילוסטרציה: יונתן זינדל – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture