יו"ר ועדת הפנים ח"כ אמסלם: "אם היו זורקים כל חודש אבן על מכונית השר לבטחון פנים זה היה נפסק‎" • נציגי המשטרה אמרו כי בשנה האחרונה הוגשו 120 כתבי אישום כנגד מפגעים ברכבת הקלה, "דינה של אבן אחת הוא כאל פיגוע לכל דבר" • ח"כ אורי מקלב תמה על מנכ"ל סיטיפס: "כשיש טענות על שירות אתם מאשימים את יידויי האבנים אבל כשיש טענות על האבנים אתם טוענים שאין בעיה"

המציאות מעבר לכל דמיון: תושבי ירושלים אמנם מורגלים בחוויית ההירגמות באבנים בנסיעה ברכבת הקלה, אך אחת לתקופה, מתעוררים הירושלמים ושואלים את עצמם ואת גורמי הביטחון: האם יהיה סוף להתקפות הערבים על נוסעי הרכבת?

אחד מתושבי פסגת זאב, דביר עדני, מספר כי הוא ושכניו נמנעים מלנסוע הרכבת ולשלוח ילדיהם לחוגים מחוץ לשכונה. בועז גולן, מתושבי שכונות הצפון מתאר: "אין שבוע ללא פיגועים ברכבת, לפעמים שלושה ביום. 95% מהזריקות בשועפט ובית חנינה".

הנתונים והתחושות הקשות מקבלים היום גיבוי בדיון ועדת הפנים והגנת הסביבה על אבטחת תוואי הרכבת הקלה בירושלים, כאשר ח"כ אורי מקלב מכריז: "נכשלנו קולוסאלית בביטחון ובטיחות הנוסעים. ח"כ מקלב ציין כי כבר כאשר החל תכנון הרכבת הקלה בירושלים על הקו התפר ובשכונות הערביות, נשאלו המתכננים על הבעיות הביטחוניות והחשש מפגיעים וידויי אבנים. "המשטרה ומפעילי הרכבת הבטיחו שיהיה לכך מענה. אמרו שיש להם את כל הידע ואת כל הכלים להתמודד עם הבעיה הצפויה, הבטיחו פתרונות טכנולוגיים ופתרונות אבטחה שונים, אבל כיום, במבחן המציאות, מתברר שלא כלים ולא ידע, לא טכנולוגיה ולא אבטחה. בנוסף, הנוסעים ברכבת הקלה הינם קהל שבוי שאין לו ברירה תחבורתית אחרת, אבל דווקא שם הבטיחות שלו מופקרת. נכשלתם באבטחת הרכבת הקלה. אנחנו מצפים מכוחות הביטחון שיפתרו את הבעיה הזו", הוסיף.

מנכ"ל סיטי פס, ירון רביד, ביקש להרגיע מהחשש לסכנת נפשות: "הקרונות נבנו בתקופת האינתיפאדה השנייה ולכן היא ממוגנת מאבנים ובקת"בים". לדבריו, רמת השירות אינה נפגעת כתוצאה מזריקת אבנים והחברה עומדת בלוחות הזמנים "חזרנו לנתוני נסיעה דומים ל-2014 ואנחנו במגמת שיפור ועליית נוסעים ביחס לתקופת אירועי שועפט והקיץ הקודם". רביד אמר כי מתחילת השנה היו כ-80 אירועים ביטחוניים ברכבת הקלה והחלפת חלון נעשתה ב-46 מקרים. ח"כ מקלב פנה לעברו: "אתה רוצה להחזיר את האמון של הציבור, אז אתה אומר שאין זריקות אבנים והשירות עובד במאה אחוז אבל יש פער גדול. המציאות שונה ויש לקבל מענה אמיתי לבעיות".

מפקד תחנת שפט, סנ"צ אבי כהן אמר כי המשטרה פועלת רבות להחזרת השקט והביטחון, יחד עם עיריית ירושלים, סיטי פס וקונקס, בפעילות סמויה וגלויה. "שנה בדיוק מאירועי 'שובו אחים' ואנחנו רואים ירידה בכמות האירועים. דינה של אבן אחת הוא כאל פיגוע לכל דבר. הגענו לכל מי שזרק אבנים ובקת"בים באירועי שובו אחים והוגש כתב אישום". בהשיבו לשאלת ח"כ בגין על ההיערכות לחופשת הקיץ, אמר: "אנחנו כבר בשבועיים של רמדאן שהם שיא בהיערכות. העירייה מפעילה חוגים מיוחדים ואנחנו פועלים יחד עם מנהלי בתי-הספר". היו"ר ח"כ אמסלם העיר: "אתה מרוצה מהמצב? מהדיווחים פה נראה כי אחת לשבוע יש זריקות. אם זה היה קורה בגילה כבר הייתם מזדעקים". סנ"צ כהן: "אנחנו במציאות ביטחונית חדשה מזה כשנה במזרח העיר ואני עושה הכל ומעבר לכך עם ארגז הכלים שברשותי".

קרא עוד:
[postim]

נצ"מ שמעון נחמני, רמ"ח מבצעים של המשטרה אמר בדיו כי מאוקטובר 2014, קיבל מחוז ירושלים תגבור של מאות שוטרים שמגיעים מדי שבוע. "הגענו לירידה במגמה. יש פעילות סמויה במתאר הכפרים עם תוצאות חיוביות. 140,000 משתמשים ברכבת בבטחה. על תחושת הביטחון של התושבים אין ויכוח. מפקד המחוז מוביל תכנית הידברות עם המנהיגים, העירייה משקיעה הרבה בהפעלת הנוער אחה"צ ונמשיך לראות שינוי. לדומם קרון זה לא בהינף יד, יש התייעצות עם מפקד המחוז ועם שורת גורמים". ח"כ מקלב דרש לדעת: "כמה כתבי אישום הוגשו? מה רף הענישה? יש חשיבות לגורם ההרתעה. אם יש בעיה עם פסקי הדין, עליכם להשמיע לנו"

גם היו"ר ח"כ אמסלם התרעם: "אם הנתונים של זריקות לפחות פעם בשבוע נכונים- המשטרה חיה עם זה? אם היו זורקים כל חודש אבן על מכונית השר לבטחון פנים, היו מפסיקים את זה. 140,000 נסיעות הוא מספר בעל חשיבות אסטרטגית. פעם בשבוע זה סטנדרט? משלימים איתו?"

נצ"מ נחמני השיב כי בשנה האחרונה הוגשו 120 כתבי אישום על הציר הזה בתחנת שפט. לדבריו "הגברת הפעילות הביאה לתוצאות, אך המצב לא סביל ונדרש לו המשך טיפול. השוטרים שנוספו למחוז פועלים סביב האירועים לאורך כל היום. האמצעים הטכנולוגיים מופעלים מהבנה שלא נסבול את זריקות האבנים".

תושב נווה יעקב, ישראל וישוויץ, זעק בכאב: "אם המשטרה לא מסוגלת לתת ביטחון, תיעזרו בצבא. יש התארגנויות במחנה הפליטים ומדובר באינתיפאדה".

תקציב האבטחה: 29 מיליון ש"ח

מנהל ביטחון הרכבת הקלה בעיריית ירושלים, אלינור סילוק: "העירייה לקחה אחריות ביטחונית והתקציב שמועבר ע"י משרד התחבורה הוגדל. אין רכבת שנכנסת לשטח ללא ליווי חיצוני ובתוך הקרונות. במאי היו סה"כ חמישה אירועי זריקת אבנים. מדובר על ילדים. זה כמו חתול ועכבר". מנהל אגף פיקוח ובקרה במשרד התחבורה, דוד יוסף: "התקציב לאבטחת הרכבת בשנה הוא 29 מיליון ₪, כאשר המנדט שלנו הוא לחלק הפנימי".

היו"ר ח"כ אמסלם סיכם: "ירושלים היא מקשה אחת ומדובר בשירות חיוני לכל האוכלוסיות. המשטרה צריכה להגדיר יעד גבוה יותר. השאיפה צריכה להיות אפס זריקות. לא ייתכן שהורים לא יוכלו לקחת ילדיהם לחוגים בבירת ישראל. זה חייב להיות בראש היעדים וזו שאלה של אמצעים. השימוש ברכבת ילך ויעלה והבעיה תחמיר. יש לפעול בשלושה מישורים: חינוך בבתיה"ס באזור דרך שיעורי אזרחות על חומרת התופעה. בנוסף- להגביר פיקוח ושיטור על הציר. זו פונקציה של כוח אדם שנגזרת מהיעד שתגדירו. הנושא השלישי הוא הענישה– רוב הזורקים הם ילדים או נערים מתחת גיל 16. יש עבירות שההורים נקנסים בגין מה שעשו הילדים. אבקש מהמשטרה לבחון ענישת ההורים בגין עבירות הילדים שלהם. אני משוכנע שזה יצמצם את התופעה".

במשטרת ישראל הגיבו לדברים ואמרו כי בניגוד למצטייר מדברי חברי הכנסת, הנסיעה ברכבת הקלה בטוחה היום יותר מתמיד. דובר המשטרה מדגיש כי הרכבת הקלה מאובטחת כפי הנדרש וב״ה עד היום איש לא נפגע מהשלכת אבנים או בקתב״ים.

במשך השנה מתחילתה ועד היום נרשמו 40 אירועים שונים בניגוד ליותר מ-100 פיגועים בשנה שעברה, מדובר בירידה של של כ-60 אחוז מהשנה הקודמת. במשטרה מציינים כי לאבטחת תוואי הרכבת מוקצים ע"י משטרת ישראל וגורמים נוספים עשרות שוטרים הן גלויים והן סמויים ונעשית פעולה קבועה בבתי הספר ביחד עם גורמים עירוניים ועם המנהיגות המקומית במטרה לשמור על השקט. עם זאת רבים ממשליכי האבנים הינם קטינים שאינם ברי ענישה, משטרת ישראל תמשיך לעשות כל מאמץ לשפר את בטיחות הנוסעים.

אילוסטרציה: יונתן זינדל – פלאש 90