עיר הקברים שסביב ציון רבי יהודה הנשיא הוכרזה היום כאתר מורשת עולמית של אונסקו

גן לאומי בית שערים של רשות הטבע והגנים הוכרז היום כאתר מורשת עולמית של אונסקו והוא מצטרף לשמונת אתרי המורשת העולמית שהוכרזו בישראל • הקבורה של רבינו הקדוש בבית הקברות של בית שערים משכה יהודים רבים מארץ ישראל ומהתפוצות לבוא ולהיקבר שם

כתבות נוספות בנושא:

ביטול הצעד של טראמפ: ישראל הסירה את התנגדותה לחזרת ארה"ב לאונסק"ו
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו

גן לאומי בית שערים הוכרז היום (א') כאתר מורשת עולמית בוועידת המורשת העולמית ה-39 של אונסקו שמתקיימת בבון שבגרמניה והוא מצטרף לשמונת אתרי המורשת העולמית שהוכרזו בישראל, כשהאחרון בהם, גן לאומי "בית גוברין מערות מרשה" שהוכרז בדיוק לפני שנה. המשלחת הישראלית המונה 12 משתתפים כוללת נציגים של משרד החוץ, הוועד הישראלי לאונסקו, עירית ירושלים ורשות הטבע והגנים.

בוועידה הושם דגש רב על המצב הקשה של אתרי עתיקות הנתונים להרס מכוון במזרח התיכון: סוריה, עירק, תימן ולוב.

מועמדות האתר הוגשה על-ידי רשות הטבע והגנים באמצעות הוועד הישראלי לאונסקו של משרד החינוך ובאמצעות משרד החוץ. המועמדות זכתה לתמיכה של המועצה האזורית עמק יזרעאל והמועצה המקומית טבעון אשר הגן הלאומי נמצא בתחומן. התיק נכתב על ידי ד"ר צביקה גל בסיוע וייעוץ של אסתי בן חיים. ד"ר צביקה צוק הארכיאולוג הראשי של רשות הטבע והגנים ניהל את כל תהליך המועמדות במשך 4 השנים האחרונות בסיוע של מנהלת הגן הלאומי רויטל וייס וצוותה ומחוז צפון של רשות הטבע והגנים.

משמעות ההכרזה היא הכללתו של גן לאומי בית שערים ברשימה העולמית היוקרתית של האתרים הנבחרים והחשובים ביותר בעולם. הכרזה זו ממצבת את ישראל כגשר בין תרבויות עתיקות וכמוקד חשוב לשימור המורשת העולמית, תוך חיבור ייחודי של העבר להווה. משמעות ההכרזה היא פרסומו במדיה העולמית, טיפוחו ושמירתו מפגעי האדם והטבע.

קרא עוד:
[postim]

לדברי ד"ר צביקה צוק, ארכיאולוג הראשי של רשות הטבע והגנים: "מדובר בדרישת שלום מעיר המתים של בית שערים מלפני כ-1800 שנים. זוהי עדות מרגשת מאבותינו אשר כמעט אין לה דוגמא בשום מקום אחר בעולם. בביקור בנקרופוליס של בית שערים אתה חש את ליבו הפועם של העם היהודי. המידע המוחשי המופק מהממצאים הארכיאולוגיים מאשר ומשלים את המידע מהמקורות הכתובים. המידע הארכיאולוגי מבית שערים כולל מאות כתובות מלוות בעשרות תבליטים של מנורות שבעת הקנים וכלי קודש יהודיים אחרים. אנו גאים על ההכרזה ומודים לכל השותפים שעשו אתנו את הדרך עד להכרזה זו".

לדברי ד"ר דלית אטרקצ'י, מזכ"לית הוועד הישראלי לאונסקו: "ישראל חתומה על האמנה למורשת עולמית של אונסקו משנת 1999. מאז ועד היום הוכרזו בישראל שמונה אתרים מורשת עולמית, בהם העיר הלבנה בתל אביב, העיר העתיקה בעכו, ואתרים בניהול רשות הטבע והגנים בהם: מצדה, התילים המקראיים ומערות בית גוברין מרשה ועכשיו בית שערים.

בית שערים"מאות כתובות בארבע שפות". עתיקות בבית שערים

משרד החינוך וממשלת ישראל רואים חשיבות גדולה לקיומם ושמירתם של אתרי המורשת העולמית בישראל ואנו שמחים על כי הצלחותינו ברישום אתרים חדשים היא רבה, מהירה ויעילה".

העיירה המשגשגת העתיקה של בית שערים נודעה בתקופה הרומית, כמרכז יהודי חשוב בזכות מושב הסנהדרין ומנהיג עם ישראל באותו הדור, התנא רבי יהודה הנשיא. ראש הגולה אשר פעל לחדש את היהדות בגליל לאחר מרד בר כוכבא (ג'תתצ"ב-ג'תתצ"ו, 135-132 לספיה"נ) ולערוך את התורה הראשונה בכתובה מתוך תושבע"פ – המשנה.

הקבורה של רבי יהודה הנשיא בבית הקברות של בית שערים משכה יהודים רבים מארץ ישראל ומהתפוצות לבוא ולהיקבר שם, מתוך אמונה שקבורה בסמוך לצדיק תסייע להגיע לגן עדן. כך התפתח בית הקברות לנקרופוליס (עיר מתים) בעל ערך עולמי יוצא דופן הכולל 30 מערכות קבורה מסועפות מעשה ידי אדם. זה בית הקברות העתיק הצפוף בישראל, ואחד ממתחמי הקבורה הצפוף בעולם הרומי, בדומה לקטקומבות ברומא. זהו בית הקברות היהודי הקדום החשוב ביותר ובו מגוון רחב של סגנונות קבורה אדריכליים המכילים מגוון עשיר של אמנות רומית קלאסית מזרחית בשילוב של אמנות עממית עם מאות כתובות בארבע שפות (עברית, יוונית, ארמית ותדמורית).

איקומוס, הגוף העולמי המקצועי שבדק את האתר מוצא כי הערך העולמי היוצא דופן של בית הקברות של בית שערים מוכח, בזכות המגוון האמנותי שבקברים המבטא את האופי של תרבות דתית בעולם העתיק בתקופת חשובה בהיסטוריה של עם ישראל.

זהו האתר התשיעי המוכרז בישראל המצטרף לרשימת האתרים שהוכרזו עד כה והם: גן לאומי מצדה, עכו, העיר הלבנה של תל אביב, דרך הבשמים, התלים המקראיים, הגנים הבהאים, שמורת טבע נחל מערות וגן לאומי בית גוברין.

בית-שערים1קבר התנא רבינו הקדוש, מסדר המשנה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הוא לא קבור בציפורי?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture