המשרד להגנת הסביבה נגד מתווה הגז: "היצוא יעלה למשק 60 מיליארד שקל"

חברי ועדת הכלכלה של הכנסת גילו היום לתדהמתם כי המשרד להגנת הסביבה כלל לא שותף בדיונים על מתווה הגז, וכי הדרגים המקצועיים בו מתנגדים נחרצות ליצוא הגז • ח"כ יחימוביץ' כינתה בדיון את טענות נציגי נובל אנרג'י ודלק קידוחים כ"דמעות תנין, וכריש ולווייתן"...

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"ועדת הכלכלה תובעת מהממשלה לקיים שימוע ציבורי אמית ולא רק בשביל לסמן V, אם זה לא יעבור אותי זה לא יעבור", כך דרש היום יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), בתום הישיבה שיזם לדיון במתווה הגז הטבעי שהוצג בשבוע שעבר.

סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מוריס דורפמן, הציג לחברי הוועדה את המתווה ואמר כי המטרה היא להביא לפיתוח מאגרים מהר ככל הניתן, וליצור תחרות בטווח הבינוני והארוך באמצעות שינוי מבני בין המאגרים. "לפני שמחלקים את הלוויתן צריך קודם שהוא יהיה", אמר. הוא ציין כי דלק תצא מתמר תוך 6 שנים, אך אין אפשרות להוציא את נובל מתמר מאחר וצריך שמישהו יפתח את המאגר.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) העירה בבוטות כי "עם פקידי ממשלה כמוכם לא צריך לוביסטים לחברות הגז". ח"כ יואב קיש (הליכוד) הגן על דורפמן ואמר כי "זאת לא הדרך לקרוא לפקידים לוביסטים". דורפמן סיכם ואמר כי "כל הדברים שנראים כוויתורים הם לא כאלה ונועדו להביא לפיתוח מהיר של מאגרים".

קרא עוד:
[postim]

סמנכ"לית כלכלה במשרד להגנת הסביבה, אור גולדפרב, הזהירה כי יצוא גז מתמר למצרים עוד לפני חיבור מאגר נוסף למשק תוביל להפסד תועלת של כ-60 מיליארד שקל. "מתועלת של 260 מיליארד שקל למשק משימוש בגז נרד לתועלת של 200 מיליון אם יאושר היצוא", אמרה. ח"כ כבל התייחס לדברים וביקש לדעת אם המשרד הציג את הנתונים בפני הממשלה וגולדפרב השיבה כי הנתונים טרם הוצגו בממשלה וכי המשרד להגנת הסביבה לא היה שותף לעבודה על המתווה.

.אסדת קידוח גז (צילומים: פלאש 90)

הממונה על ההגבלים עסקיים, פרופ' דייוויד גילה, אמר בדיון כי הוא "מבין חששות של משרדים אחרים שהמונופול יממש את האיום שלא לפתח את לווייתן וייגרם נזק למשק. כולנו רוצים את טובת המשק אבל הגענו למסקנות מקצועיות שונות. המתווה לא יביא לתחרות לכן לא יכולתי לחתום עליו".

פרופ' גילה ציין כי העובדה שנובל אנרג'י נשארת כמחזיקה של 25% בתמר ו-40% בלווייתן היא "מכשול משמעותי לתחרות". לדבריו, "היה צריך לתת יותר משקל לתחרות ולרווחת הצרכן, כי תחרות הייתה מובילה להורדת מחירים שהייתה משפיעה על הורדת מחיר החשמל ומחירי כל המוצרים בישראל". הוא הוסיף כי "כשהתחרות לא עובדת פיקוח הוא הפתרון. יש מחלוקת אם זה טוב או לא ואני משאיר את זה למשרדי האנרגיה והאוצר, אבל אם אין תחרות צריך פיקוח".

מנכ"ל אבנר, גדעון תדמור, טען כי "מאשימים אותנו בייבוש ביקושים ובעבריינות פלילית ואלה שקרים. כולם ברחו מתמר ואנחנו נכנסנו אחרי שאפילו לנגוצקי עזב. המתווה קשה לנו באמת אבל כולל מרכיבים מהותיים של פירוק המונופול. אנחנו יוצאים משלוש תגליות ונשארים רק בלווייתן ונעשה הכל לפתח אותו". ח"כ יחימוביץ' כינתה את הדברים: "דמעות תנין, וכריש ולווייתן". תדמור הוסיף וטען כי הרווח ליחידת חום עומד על 80-90 סנט בלבד והתשואה על כ-21% שהיא קרובה מאוד להערכות בששינסקי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture