ראש חטיבת הביטחון במבקר המדינה: "המוכנות למלחמה הולכת ופוחתת"

ביקורת נמתחה גם על היעדר בקרה ופיקוח בצה"ל בתחום הכשירות • ראש חטיבת היבשה במפקדת זרוע היבשה טוען מנגד כי כל אוגדות המילואים התאמנו בשנת 2015 בתרגילים מורחבים בני-שבועיים, ולדבריו, כך יהיה גם בשנת 2016 • ראש ענף תכנון מילואים חושף: יחידות ביטחון-שוטף אמורות להיכנס לגזרות לחימה ללא אימון

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

מבצע "צוק איתן" שהיום מלאה שנה לפתיחתו, ממשיך להעסיק את הציבור, הכנסת ובעיקר את חיילי המילואים הממורמרים.

טענות על מחסור בציוד, חוסר-סדר בהובלת חיילים לחזית, מחסור באימונים, חוסר-הערכות במחסני החירום לאימונים ובמיוחד למצב חירום, נשמעו היום (ג') בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, במסגרת ציון המבצע בכנסת.

תא"ל (מיל.) יוסי ביינהורן, ראש חטיבת הביטחון במבקר המדינה הזהיר כי "מערך המילואים חייב להיות כשיר לעימות, וכך גם נהלי הקריאה, ההתייצבות ותשלומים למילואים. מצב המילואים לא טוב, משך האימונים ואיכותם אינם מעניקים כשירות מספקת ועלול בהחלט להיפגע ביצוע המשימות. המוכנות למלחמה הולכת ופוחתת גם בתחום מחסני-החירום, לא מתקיימת בקרה ופיקוח בצה"ל בתחום הכשירות ושר הביטחון כלל לא דיווח לוועדת החוץ והביטחון – כפי שהוא נדרש לעשות. במצב כשירותו של מערך המילואים הייתה בשנת 2013 פגיעה קשה יותר בכל הרמות, ולפי ההתייחסות האחרונה בסוף הביקורת, בחודש יוני 2014, האימונים אף נעצרו לתקופת מה. משך האימונים והתוכן שלהם – לא מאפשר לתרגל את הכשירות הרלוונטית".

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר קראה לקבוע בתקציב הביטחון סעיף ייעודי לאימוני המילואים, כדי לשמור על כשירותם למחמה. "רק 80% מחיילי המילואים הקרביים מתאמנים, המפקדים אינם מכירים חלק מחייליהם, והיחידות אינן עומדות ברצף האימונים ובאיכותם. חוק המילואים על כל סעיפיו חייב להיות מיושם, והממשלה חייבת כנדרש להקים גם ועדת שרים לעניין", אמרה.

קרא עוד:
[postim]

תא"ל עינב שלו, ראש חטיבת היבשה במפקדת זרוע היבשה דחה את הטענות והשיב כי מאז הקמת צה"ל לא התאמנו במודלים, כפי שמתאמנים כיום. לדבריו, כל אוגדות המילואים התאמנו בשנת 2015 בתרגילים מורחבים בני-שבועיים, וכך גם בשנת 2016. במתאמנים גם תומכי הלחימה והלוגיסטיקה, וביחידות הטנקים והארטילריה מתאמנים אנשי הסדיר והמילואים גם יחד. "הורדנו את מצבת כוח האדם ל-120% ביחידות, ובחלק מהן גילאי החיילים יהיה ב-30 המוקדמות, כך נשחרר כ 30,000 אנשי מילואים" אמר תא"ל שלו. הוא סיפר כי מערכת ממוחשבת עוקבת בתבחינים ברורים, אחר הכשירות והאימונים של כל יחידה ושומרת על כשירות מבצעית גבוהה.

Shaham Battalion trainingחטיבת חי"ר באימון משותף עם כוח ארטילריה. (צילום: חמד אלמק'ת-פלאש 90)

דוד בקר, חייל מילואים, סיפר כי כשגויס למבצע 'צוק איתן' הנשק שניתן לא היה תקין, לא היו די מדים, סרבלים או נעליים, והם לא עברו כל אימון בטרם הקרב. תא"ל שלו התנגד לדברים ואמר כי ציוד הרפואה לקראת מלחמה הושלם, אך יש להמשיך ולהקפיד על רמה זו, כדי שלא תכורסם. "תלונות על מחסור בנעליים נובעות בין היתר מאובדן ע"י חיילי המילואים עצמם, למרות מחויבותם לשמור עליהם בימי האזרחות" אמר ראש חטיבת היבשה. לדבריו, קצב האימונים ההולך וגובר, מגביר את שחיקת הציוד.

טרם הוסדרה תורת אימונים לכוחות מילואים

אבי סייג, יו"ר העמותה למען משרתי המילואים, אמר כי "לאחר מלחמת לבנון השנייה שהייתה קטסטרופה אחת גדולה, קידמנו את חוק המילואים, אך גם לאחריו צה"ל לא הכין והחליט מהו היקף כוח המילואים הנדרש. מחד משחררים חיילי מילואים בני 25 – ומאידך בשבוע שעבר אושר בוועדת חוץ וביטחון צו המאפשר קריאה למילואים של בני 45".

מיכאל בן ישי, חייל שריון במילואים, הלין אף הוא על מחסור בציוד, חוסר באמצעי תחבורה בהובלת חיילים לחזית, חיילים שגויסו ושוחררו מידית לביתם ועוד. דניאל אמילי-יניב, קצינת שלישות במילואים, סיפרה כי במבצע גויס הגדוד שאליו היא שייכת לאחר שלא נקראו לאימונים במשך ארבע וחצי שנים, אך החיילים לא אומנו עם הגיוס, ונאלצו לדאוג לבד לעצמם למטווח. סא"ל אופיר קביליו, ראש ענף תכנון מילואים, השיב כי יחידות ביטחון-שוטף אמורות להיכנס לגזרות לחימה ללא אימון.

Cast lead enters it's 16th day of battlesהקרב על הנעליים. (אילוסטרציה: נתי שוחט-פלאש 90)

הדיון נחתם בתחושה מעורבת, כאשר מצד אחר מבטיחים בכירי הצבא כי המצב תקין ואף יותר מבשנים קודמות, ומאידך קולם של החיילים, אלו שיישלחו בכל תרחיש עתידי לחזית שדה הקרב, חושש ומפוחד מהתנהלות מגומגמת ומאי הסדרת תורת אימונים כללית לחטיבות הלחימה.

אילוסטרציה ראשי: יונתן זינדל – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture