דוח המבקר: "מתווה הגז גובש תחת אילוצים ובעמדת חולשה מול הגורמים הפרטיים"

"היעדר מדיניות ממשלתית כוללת, חוסר עשיה אפקטיבית, פעולה בקצב איטי ואסדרה חלקית" כל אלו, לדברי מבקר המדינה גרמו לעיכוב בפיתוח שדה הגז לוויתן ושדות הגז כריש ותנין, ולתוצאת המונופול הכואבת • למרות קיומו הוודאי של המונופול, לא גובשו פרמטרים וקריטריונים לקביעת המחיר המפוקח על הגז

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, פרסם היום דוח ביקורת מיוחד על "פיתוח משק הגז הטבעי". דוח זה מתפרסם בכוונת מכוון לפני תום מועד השימוע לציבור, שמתקיים בעקבות ישיבת הקבינט בנושא. זאת כדי לסייע לכל הגורמים הנוגעים בדבר ובראשם ממשלת ישראל לצורך קבלת החלטה מושכלת לגבי פיתוח משק הגז הטבעי.

משרד המבקר ציין כי הדוח המיוחד הופק בשל החשיבות הרבה המיוחסת לתגליות הגז הטבעי במים הכלכליים של ישראל בשנים האחרונות, חשיבות לאומית ואסטרטגית עליונה למשק הישראלי שמבטיחה לו עצמאות אנרגטית ומהוות מקור הכנסה של מסים ותמלוגים.

קרא עוד:
[postim]

בשנה האחרונה בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיהן של הממשלה וזרועותיה לצורך פיתוח משק הגז הטבעי ואסדרתו.ממצאי דוח זה מלמדים שהתנהלות הממשלה על זרועותיה בתחום הגז הטבעי הייתה לקויה ובלתי מגובשת ובכך תרמה להיווצרות מונופול בתחום זה. הדוח מצביע על היעדר מדיניות ממשלתית כוללת, חוסר עשיה אפקטיבית, פעולה בקצב איטי ואסדרה חלקית. בכך נוצר עיכוב בפיתוח שדה הגז לוויתן וכן שדות הגז כריש ותנין. על הממשלה להתנהל כ"תזמורת הרמונית עם מנצח בראשה".

במשרד האנרגיה לא מצוי ידע מקצועי מספק

לאור גילוי תגליות הגז במים הכלכליים של ישראל בשנים 2000-1999, ובייחוד לאחר תגליות הגז הגדולות של השדות תמר ולווייתן, הולך וגדל השימוש בגז טבעי והוא צפוי להמשיך לגדול בשנים הבאות. ואולם מבנה ענף הגז הטבעי כפי שהתפתח עד היום יוצר תלות של המדינה במונופול פרטי בכל הנוגע להפקה ולאספקה של משאב חיוני זה.

משרד האנרגיה הוא האחראי העיקרי לפיתוח משק הגז הטבעי, אולם הוא נשען על יועצים חיצוניים בתחום חיפוש הגז הטבעי והפקתו, ועליו לחזק את הידע המקצועי המצוי אצלו. המשרד לא פעל די ובקצב התואם את ההתפתחויות במשק הגז הטבעי. כך למשל, הוא נמנע מלעדכן את חוק הנפט, אף שחוק זה חסר היבטים הנוגעים לתחום הגז הטבעי ולהתפתחויות בתחום זה. בשנת 2012 הפסיק משרד האנרגיה בשנית את מתן הרישיונות לחיפושים חדשים בים ולא קבע לוחות זמנים ותכנית פעולה לחידוש מתן הרישיונות.

הדוח מצביע על שורת בעיות לגבי הבטחת הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל בתחום הגז הטבעי: יש ספק יחיד – מונופול. האספקה מקידוח אחד – תמר. יש צינור אחד עם קיבולת מוגבלת. אין מאגר לאחסון הגז הטבעי – אילוץ זה מעצים, יחד עם אילוצים נוספים, את הצורך בפיתוח מהיר של שדות נוספים והגביר את הצורך במציאת פתרונות לטווח הקצר בסד זמנים. משרד מבקר המדינה מתריע שבשנים הקרובות אין למדינת ישראל גיבוי להספקת גז טבעי. עוד מותח המבקר את שבט ביקורתו על כך שהמדינה מאפשרת יצוא מתמר לפני שניתן להפיק גז מהשדות האחרים.

."המונופול מסכן את היטחון האנרגטי". הפגנה נגד מתווה הגז 
(צילום: תומר נויברג-פלאש 90)

היעדר התיאום בין הרגולטורים פוגע במימוש הפוטנציאל במשאב הגז

במשק הגז הטבעי קיימים מאסדרים (רגולטורים) רבים. שום מאסדר אינו יכול להתמודד עם האתגרים בכוחות עצמו ושיתוף הפעולה ביניהם הוא הכרחי. ממצאי הדוח מלמדים שאין די שיתוף פעולה בין המאסדרים . בתחומים רבים תרמו לחוסר האסדרה – עד כדי ריק והיעדר התיאום ולעיכובים בפיתוח משק הגז שעלולים למנוע ממדינת ישראל לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון במשאב זה. במועד סיום הביקורת טרם הוקם מרכז מידע לאומי לחיפושי נפט וגז. מרכז כזה יסייע לחיפוש ולהפקה של שדות גז טבעי, יעודד כניסת יזמים ויתמוך בפעילות מחקר ופיתוח.

למרות קיומו של מונופול באספקת גז טבעי, הוועדה לפיקוח על המחירים המשותפת למשרד האוצר ולמשרד האנרגיה לא גיבשה שיטה ולא קבעה פרמטרים וקריטריונים. כתוצאה מכך טרם הוחלט אם ואיזה רמת פיקוח תוטל על מחיר הגז הטבעי. לטענת המבקר, על הממשלה לוודא שכל עוד קיים מונופול בתחום אספקת הגז הטבעי, מחיר הגז יהיה תחרותי. לשם כך עליה לבחון את הצורך בשימוש במגוון האמצעים העומדים לרשותה ובראשם פיקוח על המחירים. זאת מתוך איזון בין הצורך לפתח את משק הגז לבין האינטרסים של הצרכנים מול המונופול החזק.

בהעדר פתרון אחסון, בהעדר החלטה של ועדת המחירים בנוגע לרמת הפיקוח על מחירי הגז הטבעי ובעיכוב בקבלת החלטת הממונה על ההגבלים, גיבשו מקבלי ההחלטות את מתווה הגז תחת אילוצים ובעמדת חולשה מול הגורמים הפרטיים.

."גובש תחת אילוצים". השר שטייניץ מציג את מתווה הגז (צילום: ינותן זינדל-פלאש 90)

אילוסטרציה ראשי: משה שי – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture