תרגיל המטכ"ל הגדול: "צה"ל לא ייצא לפעולה התקפית לפני שיבסס את הגנתו"

ראש מדור אופרטיבי בחטיבת המבצעים: "רוב התרגילים בשנים האחרונות היו על תמרון או תקיפה - לא על הגנה" • הצצה לתרגיל הפתע הגדול ביותר שהתקיים בשנים האחרונות: גיוס אלפי משרתי מילואים, תרגול של מערך הנפגעים, אימונים בפיקודים השונים ובחינת המוכנות הלוגיסטית

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

תרגיל הפתע המטכ"לי נמשך בכלל הפיקודים, זרועות ואגפי צה"ל. במהלך יום האתמול (שני) ביקר ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, בתרגיל וציין כי יש חשיבות רבה בשבוע האימונים הזה. "החלטנו לתרגל את הצבא כולו. לתרגול יש חשיבות עצומה לאופן שבו אנחנו כצה"ל מסוגלים לממש את הפוטנציאל שלנו כצבא ההגנה לישראל, נגד כל האיומים עלינו, להגן על המדינה וגם לנצח", הדגיש רא"ל איזנקוט. "תרגיל כזה הוא תרגיל מלמד – גם אתכם כחיילים וגם את המטה הכללי".

בהתייחס לחשיבות תרגיל הפתע לאור המציאות הביטחונית עמה מתמודד צה"ל הסביר הרמטכ"ל כי "האיומים משתנים כל הזמן ומה שלא משתנה זו המחויבות של הדור הצעיר להגן על המדינה. התרומה הגדולה שלנו, במציאות הכה מורכבת הזו, היא שהאזרחים עדיין יכולים לחיות את חייהם".

מתוך הבור: מתרגלים הגנה, נערכים לבלתי צפוי

במהלך התרגיל יתאמנו הכוחות בהוצאה לפועל של תוכניות ההגנה הגזרתיות שפותחו בעקבות מבצע "צוק איתן" והמבצעים האחרונים. "צה"ל לא ייצא לפעולה התקפית לפני שיבסס את הגנתו", הסביר ראש מדור אופרטיבי בחטיבת המבצעים והאחראי על התרגיל, רס"ן אלעד.

"רוב התרגילים בשנים האחרונות היו על תמרון או תקיפה – לא על הגנה", סיפר רס"ן אלעד. "לפני חודש וחצי סיימנו לגבש את תוכנית ההגנה והיום אנחנו מוציאים אותה לפועל, לראשונה בכלל הגזרות במקביל. כל מפקד שלוקח חלק בתרגיל מראה כיצד הוא יגן על הגזרה בה הוא יפעל בלחימה. מדובר בביסוס הגנה לא רק מעל הקרקע – אלא גם מתחתיה ובמרחב הסייבר".

קרא עוד:
[postim]

אם לפני המבצע האחרון היו הכוחות פועלים לפי תוכנית התקפה בה היו מעורבים אלמנטים של מגננה, במערכה הבאה הדברים יהיו שונים – צה"ל הפריד מתוכניות ההתקפה את המאפיינים ההגנתיים, והגדיר תוכניות הגנה ייעודיות לכל גזרה. "אנחנו מבינים שברגע שבעזה יבינו שאנחנו מתגברים את ההגנה בגזרה, חמאס ינסה להוציא פיגוע במקום אחר. אנחנו צריכים לדעת להגן במקביל וזה חלק ממה שאנחנו מתרגלים היום", ציין רס"ן אלעד. "בזמן לחימה אתה לא יכול לדעת מאיפה האויב יבוא". לדבריו, בתרגיל מתכוננים כלל המערכים גם לאיומים בהם לא נתקלו עד עכשיו, וציין כי "אנחנו מתרגלים גם דברים שיש סבירות נמוכה שניתקל בהם".

לדבריו, בעקבות מערכת "צוק איתן" התחדדה ההבנה שהעורף נמצא קרוב מתמיד – חדירות מחבלים התרחשו ביישובים עוטפי גדר ופצצות מרגמה היוו איום ממשי על אזרחים סמוך לשדה הקרב. "אנחנו מבינים שכל פעולה בעומק תיאלץ אותנו להסתכל אחורה", חידד רס"ן אלעד. "בעבר לא ידענו לתת התרעה מפני פצמ"רים. עכשיו בעקבות מערכת המכ"מים הטקטיים שנכנסה לשימוש בחודשים האחרונים אנחנו יודעים", קבע והוסיף כי "אנחנו יודעים שיכולות להיות הפתעות ואנחנו רוצים לצמצם את מרחב ההפתעות הזה".

חייגן אוטומטי – בהיקף הגדול ביותר בעשר השנים האחרונות

זמינות משרתי המילואים וכשירות מערכת הגיוס נבחנו גם הן במסגרת התרגיל. גיוס טלפוני של משרתי מילואים בוצע על ידי סגלי השלישות באמצעות חייגן, בו תורגלו כלל כוחות המילואים, לאחר עשור בו לא בוצע תרגיל בסדר גודל כזה. למעשה, השימוש בחייגן פישט את תהליך הזימון, מכיוון שקצב החיוג האוטומטי מאפשר הגעה למשרת המילואים בזמן קצר, ובכך משפיע על הגעתו המהירה ליחידתו.

גם מערך הנפגעים השתתף בתרגיל, ולקראת התרגיל אף הוקמה מנהלת פנימית שהכינה רשימת תרחישים נרחבים ומגוונים, חלקם מבוססים על מקרים אמיתיים עמם התמודד המערך בעבר. במהלך התרגיל יתמודד המערך עם דיווחים על נפגעים מהיחידות, הליך זיהוי הנפגעים וההודעה למשפחות. התרגיל יכלול תרחיש אפשרי של עומס על המערך ואירועים מקבילים במספר זירות – מצבים אשר הופכים את עבודת הנפגעים למורכבת ורגישה אך יותר.

איזנקוט בתרגיל מטכל 27.7.15הרמטכ"ל איזנקוט עם חיילי המילואים, אתמול (צילום: דו"צ)

התרגיל מתרחש גם בפיקודים השונים, כשפיקוד הדרום שם דגש על לקחי מערכת "צוק איתן" ויקיים אימונים שונים ומגוונים במטה הפיקוד ובשטח, בשילוב כלל יחידות הפיקוד. מגוון התרחישים נע מהתמודדות עם אירוע נקודתי על הגדר ועד לירי הסלמה, כשההתמקדות תהיה על העורף הצבאי והאזרחי. לפיקוד הגיעו אמש אלפי חיילי מילואים, שזומנו במטרה לבדוק את המעבר משגרה לחירום של הכוחות. "כוחות הפיקוד ערוכים היטב לתרחישים מגוונים", הדגיש מפקד פיקוד הדרום, אלוף שלמה (סמי) תורג'מן בשיחה עם המפקדים בשטח. "כשאני בוחן את ההיערכות והמוכנות, בשילוב איכות הכוחות הלוחמים והמפקדים שמובילים את המשימות, אני משוכנע שנוכל לכל אתגר".

הפן הלוגיסטי מתורגל אף הוא בתרגיל. מפקדת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומרכזי האגף מתרגלים השבוע גם הם את המעבר משגרה לחירום בתרחיש רב זירתי. המענה הלוגיסטי הניתן לכל זירה לצד המענה הכולל לפיקודים ולזרועות ייבחנו. תרגולים וסיורים בשטח מתקיימים בגזרות השונות כדי להגביר את מוכנות האגף ויחידותיו לחירום. "מדובר בתרגיל נוסף שנועד לשפר את מוכנות האגף והמערך הלוגיסטי בזירות השונות לחירום", אמר ראש חטיבת הלוגיסטיקה באט"ל, תא"ל יורם אזולאי. "במהלך התרגיל אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הגורמים השונים המשתתפים בו".

אילוסטרציה: נתי שוחט – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture