המבקר: מערכת הביטחון התרשלה בהליך ההתייעלות; "לקבל הכרעה בדוח לוקר"

מבקר המדינה פרסם היום, ערב אישור התקציב, דוח מיוחד הנוגע להליכי ההתייעלות בצבא, בדגש על העסקת משרתי הקבע "לא רק שמערכת הביטחון לא הקטינה את מספרם, אלא ששיא כוח האדם קבע גדל בכ-9%" • עוד קובע המבקר כי החלטות הממשלה בנוגע למסגרת תקציב הביטחון אופיינו בחוסר עקביות, התקציב הקרוב ככל הנראה רק יחזק את הקביעה

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, פרסם היום דוח ביקורת מיוחד בנוגע לתקציב מערכת הביטחון ומשרתי הקבע בצה"ל. דוח זה מתפרסם כאשר תקציב הביטחון נמצא שוב במוקד השיח הציבורי ולקראת החלטות של הממשלה והכנסת על תקציב המדינה. המבקר מדגיש כי הדיון בסוגיות תקציב הביטחון, הוא אכן חשוב ביותר אך יש להיזהר שלא "לשפוך את התינוק עם המים".

הדוח המיוחד מאגד שלשה פרקים שבחנו היבטים שונים בהתנהלות מערכת הביטחון בנוגע להתייעלותה וניהול תקציביה ובהם סוגית משרתי הקבע בצה"ל. עיקר הדגש ניתן לבחינת תהליכי התייעלות והתכנסות למסגרת תקציב הביטחון, מערך הנגדים בצה"ל ומעבר בסיסי צה"ל לנגב.

בשנתיים האחרונות בדקה החטיבה לביקורת מערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה את תהליכי ההתייעלות וההתכנסות למסגרת תקציב הביטחון. המבקר קובע כי החלטות הממשלה בנוגע למסגרת תקציב הביטחון אופיינו בחוסר עקביות ויצירת אי-ודאות למערכת הביטחון בנוגע לגודל תקציבה. בכך נפגעה יכולת התכנון שלה.

קרא עוד:
[postim]

ליקויים נוספים שנמצאו: העדר התייעלות מספקת במערכת הביטחון בעיקר בתחומי כוח-אדם; התרופפות השליטה והבקרה של הדרג הבכיר במערכת הביטחון על תהליך ההתייעלות; היעדר מדידה ובקרה שוטפים במערכת הביטחון אחר החסכונות וההתייעלות; היעדר פיקוח ובקרה של הדרג המדיני ושל משרד האוצר על התייעלות מערכת הביטחון; צה"ל לא בחן את האפשרות לבצע שינויים ארגוניים מהותיים , נוכח מציאות ביטחונית גיאופוליטית משתנה ולצמצם פעילויות שאינן בליבת עיסוקו.

הנתון הבולט בדוח הקשה נוגע להעסקת משרתי הקבע: ההוצאה על שכר כוח אדם קבע מהווה כ-18% מסך ההוצאות במערכת הביטחון. ועדת ברודט המליצה, כי על מערכת הביטחון להקטין את עלויות כוח האדם בצבא הקבע, בין השאר, על ידי צמצום מספרם של משרתי הקבע. שלא במפתיע, עד דצמבר 2012 לא סוכמה תכנית התייעלות בכוח אדם קבע, ומינואר 2008 ועד ינואר 2013 לא רק שמערכת הביטחון לא הקטינה את מספרם, אלא ששיא כוח האדם קבע גדל בכ-9%. במסגרת ניהול כוח אדם קבע, צה"ל לא ערך בחינות להתייעלות ארגונית, כדי להביא לצמצום בכוח האדם בתחומים חיוניים פחות, ועל ידי כך להפנות תקנים לתחומים שהוא הגדיר כחיוניים.

"לא למסמס את דוח לוקר כקודמיו"

כדי להתמודד עם נושא תקציב הביטחון והשלכותיו, הוקמו במהלך השנים ועדות שונות שנועדו לבחון ולהמליץ על היקפו והרכבו הרצויים של תקציב הביטחון ועל אופן ניהולו. די להזכיר את שתי האחרונות-ועדת ברודט שהוקמה בשנת 2006 ; ועדת לוקר שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש מאי 2014 ושהגישה את מסקנותיה ואת המלצותיה בימים אלה.

משך שנים רבות עלתה לדיון שאלת גודל תקציב הביטחון הרצוי והאפשרי למדינת ישראל. בנובמבר 2006 מינו ראש הממשלה, שר הביטחון ושר האוצר דאז ועדה בראשות מר דוד ברודט, שנועדה לגבש המלצות בנוגע להיקף ולהרכב הרצויים של תקציב הביטחון. הוועדה המליצה, בין היתר, על תוספת תקציב ממקורות הממשלה, ועל "תכנית התייעלות רבת היקף, אשר נועדה לחיסכון, ייעול וגמישות ארגונית". בנוגע להתייעלות במערכת הביטחון קבעה ועדת ברודט, כי היא "רואה את ההתייעלות במערכת הביטחון כדבר הכרחי וכמקור תקציבי פנימי לשם מימוש יעדי הצבא". כמו כן, המליצה הוועדה על מסגרת תקציב לשנים 2012-2008 ולחומש נוסף: 2017-2013.

ביולי 2007 אימצה הממשלה את עיקרי המלצות ועדת ברודט. הממשלה החליטה, בין היתר, על הנהגת תקציב רב-שנתי למערכת הביטחון, וכי יתווספו 100 מיליארד ש"ח לתקציב הביטחון בשנים 2017-2008. עוד הוחלט, כי מקורות התוספת האמורה הם, בין היתר, 46 מיליארד ש"ח מתקציב המדינה ו-30 מיליארד ש"ח מתכנית התייעלות של מערכת הביטחון. ב"מסמך יסוד" של צה"ל להתנעת תכנית ההתייעלות מאוקטובר 2008 צוין, כי מימוש התכנית יביא לפינוי מקורות תקציביים להתעצמות ולמוכנות.

כאמור, בדיקת מבקר המדינה העלתה כי צה"ל ידע ליטול את התקציבים הנרחבים אך התרשל בצעדי ההתייעלות הנדרשים. לדעת מבקר המדינה, על ממשלת ישראל לדון בהקדם ולקבל החלטות בנוגע להמלצות ועדת לוקר שלהן השלכות כבדות על צה"ל ולקיים בקרה ופיקוח על ההחלטות שיתקבלו. זאת כדי שלא תחזור על עצמה ההתנהלות הנחשפת בדוח ביקורת זה, אשר מצביעה על ליקויים ביישום המלצות ועדת ברודט.

אילוסטרציה: באסל עווידאת – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture