שניות מאסון תעופה: רחפן צילום זעיר חלף בנתיב נחיתה בנתב"ג

מטוס איירבוס של 'בריסל איירליינס' נאלץ לסטות ממסלול הנחיתה לאחר שהכטב"ם חלף כמאה מטרים מהמטוס • ברשות הכאות והצלה מודאגים גם הם מהתגברות השימוש ברחפנים לצורכי צילום המסכנים את טייסי הכיבוי במהלך כיבוי שריפות שדה ויער • החוקר הראשי במשרד התחבורה: "תופעה מדאיגה שרק הולכת ומתרחבת"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

ביום שני האחרון בשעה 15:30, עצרו טייסי איירלנס את נשימתם שעה שמול חרטום מטוס A320 הופיע כטב"ם מהיר שחלף במהירות מימין לשמאל. הטייסים שעסקו בהנמכת המטוס מגובה 4,500 רגל ל-2,000 רגל הבחינו ברחפן מרובע, עם 4 רוטורים, בצבע כחול או שחור, כשהוא משייט דרך נתיב הנחיתה בטווח קרוב של פחות ממאה מטרים.

הטייסים דיווחו זאת לפקח המגדל ומיד החל בירור המקרה ע"י גורמי רשות שדות התעופה, החוקר הראשי וגורמי רשות העופה האווירית (רת"א). גורמי המשטרה עודכנו בפרטי התקרית, אך עד כה טרם אותר מפעיל הרחפן.

במרץ השנה, ארעה תקרית חמורה דומה, במהלכה חלף על פני מטוס איירבוס מדגם דומה, רחפן בלתי מזוהה, תוך כדי גישה לנחיתה על מסלול 12 בנתב"ג, בגובה נמוך ובמרחק של כמאה מטרים.

איזור החליפהמיקום האירוע: העיגול הירוק - אזור החליפה המשוער. הנתיב באדום - נתיב 
הנחיתה. הנקודה הצהובה - מיקום המטוס בגישה, בגובה 4,000 רגל, בהנמכה
מתוכננת לקראת נחיתה.

החוקר הראשי במשרד התחבורה אומר כי מדובר בתקרית חמורה שמייצגת תופעה מדאיגה שרק הולכת ומתרחבת ואשר מתבטאת בעלייה, בשיעור גידול גבוה, של הטסת "רחפנים", פרטיים ומסחריים, ללא רגולציה, ללא תיאום או ללא יידוע של הרשויות המוסמכות.

הסיכון האמיתי של טייסי הכיבוי

גם ברשות הכיבוי מודאגים מהתגברות השימוש ברחפנים לצורכי צילום, המסכנים את טייסי הכיבוי במהלך כיבוי שריפות שדה ויער. כידוע מטוסי הכיבוי חייבים לצלול לגובה נמוך מאד על מנת להטיל בצורה האפקטיבית ביותר את החומר שבו הם משתמשים לכיבוי האש. זה הגובה שבו מוטסים גם הרחפנים. גורמים במערך הכיבוי האווירי מזהירים כי מאחר והרחפנים קטנים מאד הם לא ניתנים לזיהוי בראייה על ידי טייסי הכיבוי ולכן קיימת סכנה אמיתית להתנגשות ותאונה אווירית.

.חייבים לצלול לגובה נמוך מאד. (אילוסטרציה: באסל עווידאת-פלאש 90)

גם בארה"ב מודאגים מאד מן התופעה ורשות התעופה הפדרלית פרסמה הזהרה כי שימוש ברחפן או בכלי טיס בלתי מאויש אחר, שסיכן חיי אדם, יעלה למפעיליו בקנס של עד 25 אלף דולר.

קרא עוד:
[postim]

בארץ, חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה מקנה לקצין כבאות והצלה, ובהיעדרו, לכבאי בעל הדרגה הבכירה ביותר בשטח, סמכות לפעול בכל דרך אפשרית למנוע התפשטות שריפות, לרבות הפסקת הטסתו של רחפן באם הוא מפריע לטייסי הכיבוי, אך לרוב טווח הזמן הקריטי אינו מאפשר פעולה מספקת מבעוד מועד.

מטוס ללא טייס: הגירסה האזרחית

תופעה זו נדונה בשנתיים האחרונות במספר גדול של כנסים בינלאומיים, עקב ההבנה, כי מדובר בגורם סיכון בטיחותי שעלול לגרום בנסיבות מסוימות, עד כדי הפלת מטוס נוסעים, כל שכן כשזו נעשית בקרבת שדות תעופה.

בחודשים האחרונים, הארגון הבינלאומי של חוקרי תאונות תעופה(ISASI) ובמקביל ארגון הבקרה האירופית (יורוקונטרול) פרסמו מסמכים שהדגישו את חומרת התופעה לבטיחות התעבורה האווירית. בכנס שנערך לפני שבועיים, בחסות NASA, בקליפורניה, ואשר אליו הוזמן להרצות אחד מחוקרי המשרד, נדונו היבטים בטיחותיים ורגולטוריים, המתחייבים מהמעבר המתמשך והמתגבר לאוטומציה של התעופה בכלל וכלי הטיס בפרט.

אחת התובנות שהועלו בכנס, ע"י גורמי רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב, ה–FAA, היא הצורך להגביל רחפנים פרטיים לגובה 100 רגל מעל פני השטח ומסחריים לגובה 400 רגל מעל פני השטח, מתוך כוונה לאשר את הפלתם של רחפנים, שלא בתיאום ואישור מראש, מעל גבהים אלו, כמו גם להרחיקם מאזורים רגישים.

.הרחפנים יופלו בגובה של מעל 100 רגל. (אילוסטרציה: משה שי-פלאש 90)

במשרד התחבורה מדגישים כי התופעה ידועה, מוכרת ומטופלת על ידי הרשויות הרלוונטיות בישראל. יחד עם זאת, חובה להכיר, כי שיעור הגידול של התופעה הוא עצום ובמצב הנוכחי, יש לסגור פערים רבים בתחום הרגולציה והאכיפה, תוך יצירת מודעות אצל מפעילי הרחפנים שרבים מהם לא מודעים ממש לסיכון הבטיחותי והביטחוני שהם יוצרים. האירוע מחייב את גורמי התעופה והאכיפה בישראל לשלב פעילויות, לקיים מפגשים ליידוע ותיאום, זאת כדי לטפל ביעילות בתופעה במטרה לצמצם את ממדי הסיכון.

אילוסטרציה ראשי: גדעון מרקוביץ' – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture