זרוע הים חושפת: כך תגן שייטת 13 על אסדות הגז

במערכת הביטחון מתמודדים מול האיום על הנכס האסטרטגי • מפקד חיל הים, האלוף רם רוטברג: "המטרה היא לייצר עליונות ימית מלאה בגזרה, אנחנו נערכים לכל קשת האיומים האפשרית"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה

חיל הים מגן על אסדות הגז (11)

אחד התפקידים המוכרים פחות והמעניינים יותר של זרוע הים, הנו שמירה והגנה על הנכסים האסטרטגיים של ישראל במים הכלכליים שלה – ובראשם אסדות הגז הטבעי בים התיכון. ביולי האחרון תרגלה שייטת 13 השתלטות חוזרת על אסדה, לאחר שהותקפה על ידי פעילי טרור ועובדיה נלקחו כבני ערובה. כעת נחשף לראשונה מערך ההגנה כולו, הכולל בין היתר 'כיפת ברזל ימית' והתכוננות מפני איומים תת ימיים ואוויריים.

ביולי התקיים זו הפעם השנייה תרגיל המיניסטר הלאומי, לאחר שבדצמבר 2014 תורגלה לראשונה הגנה על אסדות הגז. במסגרת התרגיל פעלו זרועות צה"ל וכוחות הביטחון בשיתוף עם גורמי הממשלה והאנרגיה לנטרול האיום האסטרטגי על המרחב הימי. "זרוע הים פועלת בשיתוף מלא עם כלל הגופים האחראים על הרציפות האנרגטית במדינת ישראל. התרגיל אומנם תרגיל בטחוני, אך הוא נוגע לכל רובדי החיים שלנו", הסביר מפקד חיל הים, האלוף רם רוטברג. "מטרת התרגיל היא להתכונן לתרחישים אפשריים, לבנות יכולות משותפות, ולהפיק לקחים לפיתוח".

חיל הים מגן על אסדות הגז (1)

זהו רק תרחיש אחד מיני רבים אליהם מתוכננים בזרוע הים במטרה להגן על הנכסים הימיים של ישראל. "מדינת ישראל הטילה את אחריות ההגנה על מרחב המים הכלכליים שלה על זרוע הים" הדגיש אלוף רוטברג. "זהו שטח עצום, כפול מגודלה של מדינת ישראל. באופן טבעי שטח זה מזמין הזדמנויות לגורמי הטרור לפעול כנגד אסדות הגז".

מתכוננים לכלל התרחישים

גז טבעי מהווה כיום את אחד ממקורות האנרגיה העיקריים של מדינת ישראל, וכל פגיעה באסדה עלולה להביא לנטרול משק האנרגיה במדינה. בזרוע מבינים כי האיומים העיקריים במרחב המים הכלכליים של ישראל מגוונים וכי יש להתכונן לתרחישים רבים – מעל ומתחת לפני המים. "פיתחנו תפיסה מבצעית ייחודית למרחב המים הכלכליים. זוהי תפיסה משולבת רב ממדית", הסביר האלוף. "התפיסה המבצעית נוגעת בהיבטים אוויריים וימיים. המטרה היא לייצר עליונות ימית מלאה בגזרה, אנחנו נערכים לכל קשת האיומים האפשרית".

חיל הים מגן על אסדות הגז (10)

בין התרחישים אליהם מתכוננים בזרוע: פעילות חבלנית עוינת, כלי שייט מתאבדים, איום תת- מימי, איום אווירי ואיום רקטי. במהלך 'צוק איתן' נורו מכיוון רצועת עזה שתי רקטות שנפלו בים, וייתכן כי כוונו לעבר אסדות הגז. מלבד הנזק המשמעותי למשק הישראלי, פגיעה שכזו תגרור לפיצוץ משמעותי, זאת כתוצאה מהתקלחות מצבור הגז. ספינות זרוע הים, והמערכת 'ברק' נגד טילים המותקנת עליה, מגינות על האסדות, ומהוות למעשה "כיפת ברזל" בלב ים. "מערכת הברק מייצרת הגנה מרחבית מלאה. אנחנו כל הזמן עושים שיפורים על מנת להתאים את היכולת הטכנולוגית של המערכת", שיתף מח"י.

קרא עוד:
[postim]

עקרונות תפיסת ההפעלה של הזרוע כוללות מעטפת מודיעין איכותי, שליטה ואחיזה בשטח, הגנה מרחבית והגנה צמודה על גבי האסדות עצמן. בין השאר מפעילה הזרוע ספינות מגן המביאות להגנה בשטח ותורמות בהרתעה, יכולות איסוף מודיעין ושליטה באמצעות מרכזי פיקוד ושליטה ומל"טי סיור, וכלי שיט להגנה צמודה. "בתפיסה המבצעית אנחנו פורסים את כל קשת האיומים האפשריים ומתכוננים ליותר מתרחיש אחד. זה מכלול של מספר אפשרויות שכל אחד יכול לדמיין, וכך גם פעיל טרור", קבע מח"י. "זרוע הים פועלת כל הזמן במרחב. תפיסת ההגנה על מים כלכליים היא ליצר עליונות באמצעות נוכחות מלאה בגזרה. לזרוע הים יכולות מענה לכלל האיומים- מטילי חוף ים ועד רקטות, מכלי שיט במרחב ועד צוללים".

כחלק מהסכם שנחתם במאי האחרון בין ישראל לגרמניה תצויד זרוע הים בארבע ספינות מגן חדשות מסוג 'סער 6'. ספינות אלה יהיו מרכזיות במערך ההגנה על המים הכלכליים של מדינת ישראל וישמרו על הרציפות האנרגטית שלה מהים. הן יכללו מערכת נגד טילים ויירוט ירי תלול מסלול מבוססת מכ”מ. יהיה להן יכולת תקיפת שטח קרובה ורחוקה וידעו לשהות לאורך זמן במרחב המים הכלכליים. כמו כן יצוידו באמצעים לגילוי מטרות אוויריות, לגילוי מטרות שטח, ויכללו מנחת למסוק בגודל בינוני כדוגמת סי-הוק.

צפו בתיעוד מהתרגיל
חיל הים מגן על אסדות הגז (2)

חיל הים מגן על אסדות הגז (3)

חיל הים מגן על אסדות הגז (4)

חיל הים מגן על אסדות הגז (5)

חיל הים מגן על אסדות הגז (6)

חיל הים מגן על אסדות הגז (7)

חיל הים מגן על אסדות הגז (8)

חיל הים מגן על אסדות הגז (9)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture