כתרנגול בבני אדם: זעם על משרד החקלאות בשל קמפיין נגד מסורת הכפרות

אֱוִוילִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם: 450 שנה לאחר שכתב הרמ"א על מנהג הכפרות בתרנגולים "וכן נוהגין בכל מדינות אלו. ואין לשנות", יוצא משרד החקלאות בראשות השר אורי אריאל בקמפיין לעידוד נטישת המסורת והסתפקות ה'כפרות' על כסף • רבנים בירושלים: "זוהי גזירת 'ערקתא דמסאני' ואין להישמע כלל לדברי השכנוע"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הסערה השנתית סביב הפיקוח הקפדני על מפעילי ה'כפרות' כבר בפתחנו, אליה נלווה השנה קמפיין מכוער ומזלזל הקורא לנטוש את מנהג עריכת הכפרות על תרנגול ולהסתפק בקיום המנהג על מעות.

משרד החקלאות שפעל להרבות בתיקוני חקיקה שיגבילו את ההיתר לשחיטת עופות מחוץ לבתי שחיטה, בין כסה לעשור, לא מסתפק בגזירותיו, והשנה נוטל לעצמו השר אריאל את הסמכות ההלכתית בהכרעה במחלוקת בין הבית יוסף לרמ"א.

שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל, יזם לראשונה מטעם משרדו קמפיין לעידוד הציבור לעבור השנה לערוך את מנהג הכפרות בכסף במקום עם תרנגולות. למרות חוסר ההקשר בין אכיפת חוק צער בעלי חיים לעריכת קמפיין נגטיבי למנהג, מצא המשרד לנכון לגלות פנים בתורה שלא כהלכה ולפרסם בראש כל חוצות את פסק הבית יוסף בסימן תר"ה: "מה שנוהגים לעשות כפרות בערב יום כיפור, לשחוט תרנגול על כל בן זכר ולומר עליו פסוקים, יש למנוע המנהג". אמת כי רבני עדות המזרח ובני ספרד סומכים על פסק הב"י, אך ההתעלמות מדברי הרמ"א שכתב: "יש מהגאונים שכתבו מנהג זה, וכן כתבו אותו רבים מן האחרונים, וכן נוהגין בכל מדינות אלו. ואין לשנות, כי הוא מנהג ותיקין", מקוממת.

גם הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, כתב בספרו 'ילקוט יוסף': "המנהג בכל תפוצות ישראל לעשות "כפרות" בערב יום הכפורים, דהיינו שנוהגים לשחוט תרנגול לכל אחד מבני הבית, ומנהג זה יסודתו בהררי קודש עוד מימות הגאונים. ויתכן דמה שכתב מרן בשלחן ערוך שלא לנהוג כן, לא דיבר באופן שנותן העוף לעניים. וגם הוא מנהג קדום שנהגו בו דלא כדעת מרן השלחן ערוך, וכבר כתב מרן עצמו בהקדמתו לבית יוסף, שלא בא לעקור מנהגים קדומים, ומנהג זה הוא מנהג קדמון כפי שהעידו האחרונים".

כפרות (4)התרנגול שיפסוק לכם את ההלכה. מתוך קמפיין משרד החקלאות

מכל אלו ועוד רבנים, התעלם השר הדתי, ובניסיון חנפני לאגודות צער בעלי חיים הפיק המשרד בראשותו סרטון הומוריסטי על מנהג הכפרות. בסרטון נראה תרנגול שממריד לול שלם נגד המנהג ומבקש לנהוג דווקא בימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים ב"ערבות הדדית". במשרד החקלאות מקווים כי באמצעות הסרטון יעקפו את סמכות ההורים ואת החינוך בבית, ויגיעו לקהל הצעיר שישפיע על ההורים להחליף את הכפרות בתרנגולות בכפרות בכסף.

קרא עוד:
[postim]

קמפיין ההסברה כולל גם מודעות ותשדירי רדיו המותאמים באופן צבוע לציבור המסורתי, הדתי והחרדי. באמצעות המודעות לקהל החרדי, המצטטות את "שולחן ערוך" בנושא, התומך בהחלפת המנהג בפדיון בכסף, מקווים במשרד להגיע ולשכנע קהל בוגר חרדי. לציבור החילוני הופק כאמור סרטון מזלזל ופוגעני בכל הקדוש והיקר במסורת ישראל.

כפרות (5)

השר אורי אריאל הצטדק ואמר: "ברור לי שיש מסורת בחלק מהקהילות לערוך את הכפרות בתרנגולות ויש הרואים במסורת תוקף הלכתי", אך עם זאת, ניסה להיתלות באילנות גדולים, כאשר לדבריו "לא מעט מגדולי ישראל יצאו נגד המנהג הזה הן בגלל צער בעלי החיים והן לאור העובדה ששחיטת התרנגולות נעשית בכמויות אדירות ובלחץ מה שיכול להוביל לשחיטה לא כשרה דווקא ערב יום הכיפורים". כל בר דעת מבין כי מטרת הקמפיין איננה עידוד לשמירת ההלכה אלא להיפך.

רבנים ומורי הלכה ששמע הקמפיין הגיע לאזניהם, תקפו את התופעה בחריפות והתרעמו על כך שדווקא כאשר שר דתי מכהן במשרד היה אפשר לגלות הבנה לצרכי הדת. התבטאות מפתיעה נרשמה מפי אחד מחשובי המו"צים בירושלים שאמר, כי בעוד בשנה שעברה לא חלה חובה לטרוח ולתור אחר קיום המנהג בתרנגולות, הרי שהשנה בעקבות התערבות המשרד הממשלתי יש בזה משום 'ערקתא דמסאני' ויש להשתדל מאוד שלא ליצור רושם של כניעה לגחמות שנועדו לרצות ארגונים שונים.

כפרות (2)כשיש כרבולת לא צריך כיפה. ה'דתי-מחמד' של משרד החקלאות
כפרותוהיכן דעת הרמ"א?!

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חבל שאתם מביאים את הסרטון הזה. לגופו של עניין, הסרטון הוא דמגוגיה שטחית, כי כולו "האנשה" מטופשת. אם כבר "האנשה", אפשר לעשות סרטון שהתרנגולים מתקוטטים ביניהם שכולם רוצים לזכות שעל ידם יהודים יעשו מצוות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture