מטאטאים את האינתיפאדה • טורו השבועי של אליעזר שולמן

למה נתניהו משתיק את אנשי המשטרה שמתמודדים עם האינתיפאדה ומדוע הדרג המדיני מעדיף להותיר את הדברים כ'אירוע בודד'? • האם אירן היא האיום הקיומי הראשון על ישראל? ראש אגף המחקר והמידע בצה"ל סבור שחיזבאללה מסוכן יותר • והמסתננים מעזה ממשיכים לנסות את מזלם בישראל • שטח אש

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

את הציטוט הבא לא תקראו בתקשורת הישראלית. אמר אותו ביום רביעי השבוע גורם ביטחוני. "זריקות האבנים והשלכות בקבוקי התבערה הפכו בשנה האחרונה לתופעה יומיומית. בהוראת הדרג המדיני בצה"ל ובמערכת הביטחון נדרשים להתייחס לכל אחד מאינספור המקרים הללו כאירוע בודד. היו מי שהתריעו כי התעלמות מזריקות אבנים מובילה להשלכת בקבוקי התבערה, כשעוצמים עיניים מבקבוקי התבערה מגיעות הדריסות וכשמבליגים על הדריסות – מתרחשות הדקירות ופיגועי הירי. הדרג המדיני העדיף שהאירועים הרבים, שהסתיימו ברובם ללא נפגעים אך עם נזק, ישארו מתחת לפני השטח הציבורי".

כל זה היה נכון עד לרציחתו בליל ראש השנה של אלכסנדר לבלוביץ' משכונת ארמון הנציב שבירושלים. האיש, שנהרג מאבן שהשליכו פלסטינים על מכוניתו בערב ראש השנה, הוביל לכינוס דיון חירום על ידי ראש הממשלה, בפעם השנייה תוך מעט יותר משבוע, לנוכח התקריות הרבות של יידוי האבנים, האלימות בירושלים ובהר הבית ובכביש 443 מירושלים למודיעין.

מי שנכחו בדיון ראו כיצד ראש הממשלה מעדיף למנוע מאנשי המשטרה לדבר על הנושא. אולי כדי למנוע מהם לציין שהם התריעו לא אחת. ממלא מקום המפכ"ל בנצי סאו ומפקד מחוז ירושלים צ'יקו אדרי, הקרינו חוסר ביטחון לנוכח הנעשה סביבם. סאו ביקש לפרט מה הם הצעדים שהמשטרה נוקטת כדי לטפל במצב. אדרי החל לדבר על החלטות שהתקבלו כבר לפני שנה על תגבור כוחות ואמצעים בירושלים, שלא יושמו בשל ויכוחים בירוקרטיים ותקציביים בין עיריית ירושלים והמשרד לביטחון הפנים. אך נתניהו היסה אותם, זה אחר זה, ואמר: "אין צורך לפרט. תעשו מה שצריך".

ככלל נתניהו היה קצר רוח מאוד בדיון. כאשר אמר בכיר במשרד המשפטים: "צריך למצוא את האיזון הראוי בין ענישה מרתיעה על מידיי אבנים לבין העובדה שמדובר בקטינים", השיב לו ראש הממשלה: "מה פירוש 'צריך למצוא'? תמצאו. אנחנו נעשה הכל על פי חוק, אבל אם הפתרונות שהוצגו עד היום אינם יעילים, צריך למצוא פתרונות אחרים".

בהמשך דחה נתניהו את עמדת הייעוץ המשפטי לפיה החמרת הוראות הפתיחה באש תצריך שינויי חקיקה בתהליך שיימשך חודשים ואמר כי גם בעניין זה הוא מצפה לפתרונות מהירים. נכון לעכשיו, הדיון הבא אצל נתניהו בהידרדרות המצב בירושלים נקבע ליום שני הקרוב.

במערכת הביטחון היו נבוכים השבוע. לדברי גורמים העוסקים בנושא אין באמתחתם – כמו גם בזו של בכירי המערכת המשפטית – הרבה המלצות חדשות. קשה להמציא את הגלגל מחדש, אחרי כל כך הרבה שנים של מאבק בתופעה.

ראש הממשלה מבקש לקדם את אישור הצעדים נגד מיידי אבנים, ובעיקר לייצר הרתעה כלכלית נגד הוריהם של קטינים המעורבים בתקריות. סביר שלפחות בחודש הקרוב, לאורך חגי תשרי ומעט לאחריהם, תתוגבר ההיערכות המשטרתית בירושלים ובסביבתה. התגבור יתבצע בדגש על הר הבית והכותל המערבי, שם צפויה תנועה גדולה של מתפללים יהודים במשך החגים.

נקודת תורפה מוכרת נוספת נוגעת למודיעין. השב"כ נוטה להתמקד באיומים ביטחוניים חמורים יותר מאבנים ואילו המודיעין שבידי המשטרה לוקה בחסר. גם כשנפרסים כוחות גדולים יחסית, קיים קושי להפעילם באופן אפקטיבי, בשל מחסור במידע.

במשטרת ירושלים אמרו השבוע כי במזרח ירושלים ובשכונות קו התפר העירוני מתחוללת לסירוגין אינתיפאדה עירונית זה שנה וחצי, מאז החטיפה והרצח של שלושת הנערים הישראלים בגוש עציון ורצח הנער הפלסטיני בשכונת שועפט. הצעדים שנקטו הממשלה והעירייה הביאו עד היום רק להקלות זמניות במתיחות, לא לרגיעה של ממש. האלימות ניכרת גם בכביש 443, שבו נוסעים כעת יותר נהגים יהודיים בשל העבודות להרחבת כביש 1, מירושלים לתל אביב.

.אינתיפאדה עירונית מתחוללת לסירוגין (הדס פרוש - פלאש 90)

ברקע מתחממת מחדש גם האווירה בהר הבית. סמוך לראש השנה פעלה המשטרה במסגד אל-אקצא, במטרה לפזר התארגנות אלימה של צעירים ערבים שביקשו ללבות את הרוחות ולהוביל לעימותים לקראת היום הקדוש. ניכר שמפקד מחוז ירושלים ניצב צ'יקו אדרי וקציניו, אינם מסתכנים: שרשרת הפיקוד המשטרתית הונחתה לפעול ביד קשה ולבלום כל התארגנות שכזאת. כך זה כששאלת האלימות בירושלים, ובמיוחד בהר הבית, רגישה מאוד פוליטית. הלחץ מופנה כלפי מטה, על שרשרת הפיקוד.

ככלל, מי שעוקב אחרי ההיסטוריה מגלה כי תקופת החגים איננה מיטיבה אף פעם אחת עם המתפללים והמתגוררים בעיר העתיקה בירושלים, ובאזור הכותל המערבי והר הבית בפרט. אך השנה, ההסלמה נשענת על היחסים הבלתי תקינים בין ישראל לממשלת חמאס בעזה, שכל מאמצי התיווך כדי להגיע ל'הודנה' אתה – כשלו. מתווכים בין-לאומיים נשכרו לשם כך, אך אם נאזין לדברי שר הביטחון בוגי יעלון ולדברי ראש הממשלה, הרי שישראל הרימה ידיים. רשמית, היא מצהירה כי לא תסתפק עוד בהודנה, הפסקת אש מוגבלת בזמן, וכי לא תעניק אישורים לפתיחת הנמל העזתי שאליו מייחלת ממשלת חמאס. הדבר היחיד שיעלון ונתניהו מוכנים היו לתת בתמורה להודנה היה הקלות לא משמעותיות במעבר כרם שלום. לא מעבר לכך. העמדה הישראלית הנחושה מחריפה ומסלימה את המצב, והתוצאות נראות בשטחי ירושלים וסביבותיה. חמאס יודע להתסיס, וכשצריך, הוא גם עושה זאת על אש שהולכת ונעשית גבוהה אט אט.

אם לא די בזה, המשטרה והשרשרת הפיקודית שנקטו צעדים מעשיים – כמו הוצאת הכוחות הפלסטיניים מהר הבית במהלך החג – העלו את חמתם של הפלסטינים. מי שנדרש לעניין היה בית המלוכה הירדני שכבר במהלך ראש השנה פרסם הודעת גינוי לפעילות משטרת ישראל בהר הבית. ירדן, חשוב להבהיר, מחויבת להודעות רשמיות שכאלה – למרות היותה ידידת ישראל ונאנקת מאויב משותף אתה, בדמות דאע"ש – מתוקף מעמדה המוזר כ'מגִנת המקומות הקדושים בירושלים'. מעמד זה שמור לה מימי קדם, ולאחרונה אף עוגן בהסכם חריג שחתמה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לפני שנים אחדות.

אין ספק: ירדן וישראל תישארנה ידידות. עבדללה עסוק מדי בצרות מבית ולא יוכל להתמסר לצד הפלסטיני עד כדי איבוד תמיכת ישראל בו באופן גורף. אבל התקשורת הערבית המתסיסה כבר דואגת להסביר לקוראיה וצופיה כי הוצאת המשמרות הפלסטיניות מהר הבית וכפועל יוצא מכך – הוצאתן מחוץ לחוק – היא רק צעד ראשון ב'מזימה' הישראלית לשינוי הסטטוס-קוו בהר הבית. מודל מערת המכפלה, המחולקת לזמני תפילות ליהודים ולערבים, הוא המפחיד את הפלסטינים ואוהדיהם בעולם כולו: רק זה חסר להם, שנאמני הר הבית יחלקו זמני תפילה (בניגוד להלכה כמובן) עם המוסלמים.

האירנים לא מאיימים

"גיבוש ההסכם עם אירן שהובילה ארה"ב והסרת הסנקציות עליה, הביאו לעלייה בטרור נגד ישראל". כך אמר ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל, תת-אלוף אלי בן מאיר, בראיון שנתן ל-walla. לדבריו, ההשתנות המהירה של מפת האיומים והארגונים במזרח התיכון הובילה את החטיבה להמציא מחדש את כלי המחקר שלה.

אם בעבר נהנה המודיעין מתנאים נוחים לקריאת השטח – מדינות ברורות ומנהיגים יציבים – כיום ארגוני טרור קמים, מתפצלים ומתאחדים בסוריה מדי חודש. לדברי בן מאיר, "אין דבר כזה 'היום שאחרי' בשאר אסד. יש תקופה שבה יתעצבו דברים. השאלה היא גם איך הוא ילך, אם בכלל. האם הוא עולה על מטוס וטס? האם מתנקשים בו? יש פה הרבה סיטואציות וקשה לי להעריך. אך אנחנו מנסים לתאר את התרחישים: איך ייראה השינוי ואילו נסיבות יכולות להוביל לשינוי".

תא"ל בן מאיר סבור כי הסכם הגרעין שנחתם בין אירן למעצמות ביולי האחרון השפיע כבר על פעילותה במזרח התיכון, ובעיקר בסוריה. אף שהסנקציות טרם הוסרו והכסף הגדול עדיין לא הופקד בידי טהרן, אפשר כבר לחוש את השינוי שכולל נטילת סיכונים מוגברת. לדבריו, הדוגמה הטובה ביותר לכך היא הפעילות העוינת ברמת הגולן. "הגברת המעורבות הישירה של אירן בפיגועים נגדנו ברמת הגולן כבר מתרחשת", הוא מסביר.

בדבריו, נדרש תא"ל בן מאיר לתקרית הירי שאירעה בסוף החודש הלועזי שעבר, אז נורו ארבע רקטות מכיוון קוניטרה לעבר רמת הגולן, לראשונה מאז מלחמת יום הכיפורים. בצה"ל העריכו כי 'כוח קודס', יחידה המיוחדת של משמרות המהפכה, רקמה יחד עם הג'יהאד האיסלאמי את הפעולה.

.שריפה שפרצה בעקבות ירי הרקטות בחודש שעבר (באסל עווידאת - פלאש 90)

"האירנים לא מרוסנים יותר, הם לוקחים יותר סיכונים. הם משקיעים יותר. למשל בחיזבללה. האילוץ הכלכלי שהיה אקוטי – פחת. להגיד לך שאין אילוצים כלכליים בכלל? זה לא נכון. יש להם עדיין. אבל אנחנו רואים שהם מבינים שיש מאחורי הסיבוב כסף ולכן הם מאפשרים לעצמם להניח רגל על הגז במקומות מסוימים למשל ברמת הגולן, סוריה, תימן ומקומות נוספים. אנחנו לא רואים שהם מתכוונים לשנות את המדיניות של סיוע לארגוני טרור. בחלק מהמקומות הם אפילו מעצימים".

ראש חטיבת המחקר טוען כי מעורבות אירן בנעשה בסוריה הולכת ומתגברת והמטרה: סיוע לאסד מול 'המדינה האסלאמית' (דאעש). ולצד אירן, פועלת ביתר שאת רוסיה. "לרוסים בסוריה יש יותר נוכחות", הוא קובע. ואכן במהלך השבוע אישר הקרמלין לראשונה כי יועצים רוסים פועלים בסוריה ומאמנים את כוחות אסד.

"מה רוסיה מחפשת בסוריה? זה לא שהיא חושבת שבשאר הוא האיש הכי טוב עלי אדמות", מבהיר ראש חטיבת המחקר. "היא צריכה להילחם בתופעה הזו של האסלאם הקיצוני, אחרת היא תמצא אותו גם אצלה. יש פה זהות אינטרסים בין חיזבללה, רוסיה ואירן. הם רוצים לשמר את בשאר אסד ולעזור לו לעשות את זה. אין ספק שהגברת הנוכחות הרוסית זה שינוי שאנחנו עוקבים אחריו, אנחנו מתארים אותו וצריכים לראות את ההשפעות שלו. יש פה כמו כל דבר שקורה – הזדמנויות וסיכונים".

המפחיד אותו מכל הוא דווקא הארגון הצפוני, הלבנוני, שיוצא נשכר מהמהומות: "ברמה הצבאית, חיזבללה הוא הארגון הכי חזק באזור עם פוטנציאל הנזק הכי גדול. הוא הכי משמעותי באזור ואנחנו הרבה יותר מוכנים משהיינו ב-2006. אין ספק שגם את ארגוני הטרור נראה יותר ברמת הגולן. דאעש, גורם סלפי מאוד קיצוני, מתפשט מול גבולותינו ויש לו הישגים בסוריה. כמובן גם חיזבללה הבונה את כוחו, חמאס שמורתע אבל משתקם, ודאעש שפועל בסיני".

אך האם אירן היא האיום הקיומי הראשון על ישראל? סביר להניח שלא. גם תא"ל בן מאיר מסרב להגדיר את אירן כאיום הקיומי על ישראל. "אני לא יודע מה זה איום קיומי. אם היה לה גרעין היא הייתה יכולה להשמיד את מדינת ישראל. אין לה גרעין. לצערי לא נלקחו ממנה יכולות כדי שלא יהיו לה בהמשך. אך היא המדינה הכי שלילית באזור. כלומר, השפעתה היא בעיקר שלילית: הן באמצעות הכוונה, הן באמצעות סיוע כספי והן באמצעות אמל"ח מהסוג הטוב ביותר שהיא דוחפת פה לאזור. גם המוטיבציה משפיעה. אירן הייתה יכולה להפסיק את הפעילות העוינת ברמת הגולן אך במקום זה היא מעצימה אותה. בחודשים האחרונים מנסה איראן להרחיב את השפעתה על חמאס. היא מרחיבה את השפעתה על הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני לא רק ברמת הגולן – גם בעזה".

חמאס אליבא דתא"ל בן מאיר זו "תנועה מאוד מאורגנת, יש ויכוחים אבל כל אחד מתפשר קצת. אני לא יודע להגיד אם זה יימשך לעולמי עד, אבל כרגע זה ככה". כלומר: לא נוכל לפרק את חמאס מהר כפי שהיינו רוצים. אבל מנגד, הוא לא צופה מלחמה בזמן הקרוב, שייזום חמאס: "הם בתהליכי שיקום משמעותיים, והם מתקשים בהם בגלל הפעילויות שלנו ובגלל הפעילויות של המצרים. אך הם כן משתפרים ביכולת הצבאית. המצב הכלכלי הוא הפקטור המשמעותי לכמה רצועת עזה תהיה שקטה".

לדבריו, חודשים רבים יארכו עד שחמאס יתעשת ויחזור ליכולותיו הצבאיות שהיו לו לפני מבצע 'צוק איתן'. אולם הוא לא ממש רגוע מעניין המנהרות: זהו "בניין הכוח של חמאס, נדבך מרכזי", הוא אומר ומדאיג יותר מכמה אימהות לבטח באזור הדרום.

הוא צופה, עד כמה שניתן כלל לצפות, שנה טובה יותר בתשע"ו. רגועה יחסית. כיאה לאיש מחקר ואיסוף מידע, הוא מסייג את דבריו מיד. נכון יותר, הוא מראש אינו משחרר את המידע עד שלוחצים עליו. הוא לא מרבה להתרברב, לא מרבה לשחרר מידע. הוא רק מסכים, לקראת סיום הראיון, לחשוף שמזמן לא עורכים צפי לשנה תמימה מראש. היום, הערכות מודיעיניות מוגשות לפחות שלוש פעמים בשנה. וזו כבר סיבה להמשיך ולבקש על שנה טובה יותר.

."הנדבך המרכזי בבניין הכוח של חמאס" (וויסאם נאסר - פלאש 90)

יוצאים ממצרים

אם הזכרנו קודם לכן את ירדן, מתברר שמצרים היא שלוחה אקטיבית יותר בהערכות הצבאיות של ישראל. בעיקר בשל העובדה שדאעש הולך ומגדיל את פעילותו באזור ישראל וסביבותיה. אך טבעי הוא: האחים המוסלמים השולטים בלבם של עשרות מיליוני מצרים, הם החיילים הפוטנציאליים של דאעש. בסיני, קיים כבר שנים ארוכות ארגון שחרט על דגלו את המלחמה נגד ישראל. שמו מורה עליו: 'אנסאר בית אל-מקדס' – שחרור בית המקדש, ולאחרונה מתכוונן דווקא לפעול נגד מצרים הרשמית. לפני חמישה חודשים, נשבעו חברי הארגון אמונים לדאעש. אבל גם חמאס בתמונה: כסף, אימונים והכוונה שוטפת. בריכות הדגים שכביכול נחפרות לתועלת תושבי עזה משמשות כמנהרות כלכליות הממונפות על ידי חמאס להברחות של אמל"ח ממצרים – בסיוע הארגון לשחרור בית המקדש מסיני. אמור מעתה 'דאעש בסיני'.

דאעש בסיני גם קיבל אחריות לפחות פעמיים במהלך תשע"ה לשיגור רקטות לעבר ישראל, בעיקר לאזור אילת והערבה, ולמועצה האזורית אשכול. אבל אם הצד המצרי על הכוונת, הצד הישראלי יכול לישון בשקט. יחסית, כמובן – ורק בינתיים. עיין ערך דאעש היושב בסוריה: הוא יודע על ישראל הכל, ישראל יושבת לצדו, על הגבול, אבל בינתיים הוא בוחר שלא לפעול נגד ישראל.

גופי המודיעין יצטרכו להתמודד עם שאלת מיליון הדולר, מסוריה ומסיני: מה יקרה ביום שדאעש יחליט שישראל הופכת למטרה. השאלה גדולה יותר מהתשובה. מי שיהיה הראשון לזהות, יוכל לבלום את שינוי המגמה בטרם תפרוץ. זהו אתגר, שלא מן הנמנע כי בגופי המודיעין והמחקר הישראליים יהיה מי שיפחד להמר עליו. היו שם כמה שצלחו ופיצחו אתגרים יפים וקשים מאלה.

מסתננים, הביתה

הגבול עם מצרים מוסיף להיות דלת הכניסה האחורית למבקשי המקלט בישראל. רק לפני שבועיים-שלשה תפסו שלטונות ההגירה בישראל קרוב לשלושים מסתננים שחצו את הגבול המצרי בנגב והגיעו ארצה. דבר אחד ברור: אם לא יאושר בקרוב הליך העברת המסתננים למדינה שלישית באפריקה – תהיה הצפה מחודשת של מסתננים לישראל.

נושא העברת מבקשי המקלט למדינה שלישית מצוי במחלוקת משפטית גם בעקבות צו ביניים שהוציא בית המשפט העליון, וגם בשל עתירה מנהלית המתבררת עדיין בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

פסיקת בג"ץ מלפני חודש, שאסרה כליאה ממושכת של מסתננים והגבילה את התקופה המרבית לכליאה במתקן השהייה 'חולות' ללא משפט לשנה בלבד, היא הסיבה שמגבירה את קצב הבאים ארצה מכיוון מצרים בדרכים בלתי חוקיות.

"מדינת ישראל עבדה במשך כמה שנים על פתרון להתמודדות עם תופעת ההסתננות על ידי החזרה למדינה שלישית, כפי שנהוג בשאר מדינות העולם. התיקון לחוק ההסתננות אינו יעיל יותר. ללא פתרון המדינה השלישית, מדינת ישראל תוצף בשנית באלפי מהגרים בלתי חוקיים. הגדר, כפי שכבר אמרתי תמיד, אינה מונעת הסתננות – רק עקירת המוטיבציה תמנע זאת", אמרה שרת המשפטים איילת שקד מיד אחרי הפסיקה – וצדקה כל כך. חוק ההסתננות, שביטל בג"ץ שלוש פעמים, "פשט את הרגל", לדבריה, והנתונים מוכיחים.

אלא שאם חשבנו שמסתננים יש בעיקר מכיוון מצרים – מתברר שגם מרצועת עזה גובר גל המסתננים אל פנים הארץ. רק ביממה האחרונה עצרו כוחות צה"ל שמונה פלסטינים מרצועת עזה, שהצליחו להסתנן בשלושה מקרים שונים לשטח ישראל. הגדר לא תעזור, ציטטנו את שקד קודם לכן וצדקנו: הם עברו מתחת לאף של הגדר. סמוך ונראה לגדר המערכת.

.עברו מתחת לאף של הגדר (עבד רחים חטיב - פלאש 90)

מדיניות הדלת הפתוחה הישראלית והעתיד הוורוד הזורח להם בארץ (יחד עם גל הפליטים המוסלמיים ההולך וגובר בכל רחבי אירופה; מה לעשות, כל פרסום גורר חקיינים. וכשמדובר במיליונים שנעים ונדים ומשנים את המפה הגיאוגרפית העולמית, מספר החקיינים וחקייני החקיינים יוצר מכפלות מטורפות) קורצים לפלסטינים בעזה המופגזת שטרם שוקמה. הוסיפו לכך אחוזי אבטלה קיצוניים בקרב תושבי הרצועה, מצוקת דיור קשה ובעיות חשמל שמחריפות במיוחד בדרום הרצועה – והרי לכם מתכון משובח לקוגל פלסטיני חריף-אש.

הנס הראשון של תשע"ו הוא אולי בכך שהחמאס – אולי כי הוא לא ממש רוצה להצטייר כתבוסתן – לא ממש מרוצה מהתופעה: כוחות של חמאס שמזהים פלסטינים שמתקדמים לעבר שטח ישראל – פותחים לעברם באש חיה, כדי למנוע את המעבר. הירי לעבר המסתננים ברצועה, ומטרתו למנוע הפרות סדר על גדר המערכת ובריחה של פלסטינים לשטח ישראל. ואולם, ירי אש חיה לעבר אזרחים נחשב לעליית מדרגה, גם בנוגע לכוחות אלו.

גורמים במערכת הביטחון העריכו כי בחודשים הקרובים – עד סוף 2015 – ינסו יותר מ-200 מסתננים פלסטינים לחצות את הגדר, שתהפוך את חייהם של העוברים מקצה אל קצה. דבר אחד ברור: בחמאס לא מרוצים מהמגמה המצטיירת. והוא נוקט פעולות בשטח: הנה, באזור רפיח, הפגינו המונים ברחובות במחאה על מצוקת החשמל – פועל יוצא של המחסור החמור באנרגיה ברצועה. אבל ממשלת חמאס פעלה מידית: החשמל חזר, באזורים שונים למשך שעות ספורות, לסירוגין. גם כשאין מקורות אנרגיה והרזרבות אוזלות, אתה לא יכול לאפשר לתמונות מההפגנות לדלוף לעולם. אסור שידעו שהכסף שהאירופים הרחמנים – מכניסי האורחים הגדולים ביותר שידע האסלאם מאז שחר ההיסטוריה – מעבירים לחמאס לא מופנים כמעט לשיקום התשתיות הרעועות ברצועה.

ניסיונות הפלסטינים להסתנן לשטח ישראל על רקע המצוקה הכלכלית ברצועה, החלו חודשים ספורים לאחר סיום מבצע 'צוק איתן' בשנה שעברה. מרבית הפלסטינים ברצועה, בעיקר צעירים בשנות ה-20 הראשונות לחייהם, חולמים על חיים אחרים; על מקום עבודה מסודר; על איכות חיים מינימלית מול הזוועה העזתית. עבורם, אפילו הכלא הישראלי הוא אופציה טובה בהרבה מהמציאות הקשה ברצועה. הם מוכנים לחצות את הגדר כשהם אוחזים בסכין או ברימון יד, לעבור לחקירה בשב"כ ולהיאסר בישראל בתנאים של בית מלון ביחס לתנאי החיים ברחובות עזה.

אגב, למה כלי הנשק? הסיבה פשוטה: מסתנן 'פשוט', נאסר לפחות זמן ממסתנן שהחזיק בידו סכין או רימון. מאסר ממושך יותר – שווה ערך להתאקלמות ארוכה יותר במחנה הקליטה שמדינת ישראל מכשירה בו את האזרחים הפלסטיניים העתידיים שלה.

(צילום התמונה הראשית: הדס פרוש – -פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture