יו"ר הכנסת: "הסירוב הפלסטיני למו"מ נובע מהרעיון שהיהודים יעזבו את האזור"

שגריר בריטניה סיפר כי ראש ממשלתו, קמרון, דורש תכנית מדינית שתשפר את התנאים הכלכליים בשטח • השגריר קוורי הרגיע ואמר כי היקף המסחר וההשקעות בין ישראל ובריטניה מעולם לא היה גדול יותר.

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

במהלך פגישתם בכנסת היום, (ג') יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין ושגריר בריטניה בישראל דיוויד קוורי הדגישו את חשיבות חיזוק היחסים בין הכנסת לפרלמנט הבריטי ודנו גם בגל הטרור ותופעת החרמות נגד ישראל.

השגריר קוורי ציין שבמהלך ביקורו בכנסת בשנה שעברה ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון התפעל מהאווירה של "דמוקרטיה נמרצת" בפרלמנט הישראלי, ואף ציין את הביקור לטובה כמה פעמים מאז.

אדלשטיין סיפר לשגריר שהוא אמר לשתי משלחות שביקרו בכנסת אתמול ושצפויות לבקר גם ברמאללה שהמסר שלו לפלסטינים הוא ש"ההסתה של מחמוד עבאס היא נוראית, אבל אם הוא יאמר, ולו מסיבות פוליטיות, שהוא לא מעוניין להסית יותר, הדלת פתוחה לרווחה לכל שיתוף פעולה ויחסים עם הפלסטינים". "אנחנו לא הולכים לשום מקום, והם לא הולכים לשום מקום, אז אנחנו צריכים להתחיל לשתף פעולה", אמר אדלשטיין.

השגריר קוורי אמר שהמסר שהעביר קמרון לראש הממשלה בנימין נתניהו היה שלנוכח הקיפאון בתהליך השלום, לממשלות התומכות מאוד בישראל – כמו ממשלת בריטניה – נהיה קשה יותר לתמוך בישראל באו"ם, באיחוד האירופי ובעוד מקומות: "קמרון ביקש מנתניהו להציג יוזמה מדינית איתה אנחנו יכולים לעבוד ובה אנחנו יכולים לתמוך. יוזמה שתשפר את התנאים הכלכליים בשטח, תרגיע את המתיחות הפוליטית ותקדם מציאת דרך חזרה לתהליך פוליטי. אנחנו רוצים לראות גם את ישראל וגם את הפלסטינים חיים בשלום וביטחון".

השגריר הבריטי אמר שהתמונות מירושלים המופצות בכל העולם "רק מוסיפות לבעיה". אדלשטיין אמר בתגובה שהוא מבין ש"לא קל להיות ידיד של ישראל בתקופה הזאת", אך ישראל "איננה יכולה להיות שבויה של הצד השני שמסרב לקיים פגישות ומשא ומתן".

יו"ר הכנסת אמר שהסירוב הפלסטיני נובע בחלקו מהרעיון שהיהודים, כמו הצלבנים, יעזבו את האזור באיזשהו שלב. "זה לא יקרה", הוא אמר, והוסיף ש"הדבר שהכי קל לאבו מאזן זה להציג את עצמו כקרבן האולטימטיבי, כי ברגע שהוא לא יהיה קרבן הוא יצטרך לענות על שאלות קשות מצד עמו – כמו 'למה – עכשיו שאין כיבוש ויש כל מיני הסכמים – החיים שלנו עדיין גרועים'. אני גדלתי במדינה בה לא היה מה לקנות, אבל תמיד היה את ה'אויב החיצוני' – ארה"ב 'האיומה', אתם, וכל השאר, שמנעו כביכול מאזרחי ברה"מ מלקיים חיים נורמליים. זה דפוס מוכר. אבל בזירה הבין-לאומית אין סבלנות: 'ישראל חזקה, ולכן עליה לעשות שלום'."

השגריר קוורי טען שהאינטרסים האסטרטגיים המשותפים של ישראל ומדינות כגון ערב הסעודית ואיחוד האמירויות בנוגע לאיראן ודאעש יכולים להוות הזדמנות "לעצב מחדש את היחסים", אך תנאי מוקדם לכך הוא שתהיה איזושהי התקדמות בתהליך השלום, "כיוון שבתנאים הנוכחיים זה יהיה בלתי אפשרי".

"עמדת הממשל נגד החרמות אינה יכולה להיות נחושה יותר"

הפגישה, שהתקיימה בלשכתו של היו"ר, התמקדה גם בחרמות ובהחלטות של איגודי מסחר וארגונים שונים בבריטניה נגד ישראל. היו"ר אדלשטיין אמר שיוזמות אלו "אינן פרקטיות" ו"אינן מועילות".

השגריר קוורי אמר שעמדת ממשלתו נגד החרמות "איננה יכולה להיות נחושה יותר", ושהיא גם נוקטת צעדים ממשיים נגד התופעה. הוא סיפר שבמהלך כנס של המפלגה הקונסרבטיבית לפני כמה שבועות התפרסמה הודעה בדבר תקנות חדשות האוסרות על מועצות מקומיות להשתמש בכספי מדינה למימון פעילות הקשורה בחרמות. "לפעמים אנחנו נותנים לתופעת ה-BDS יותר פרסום ממה שהיא ראויה לו", אמר קוורי. "במציאות זו תנועה קטנטנה, ורה"מ קמרון היה ברור מאוד באשר להתנגדותו לה. המציאות היא שהיקף המסחר וההשקעות בין ישראל ובריטניה מעולם לא היה גדול יותר".

"אני מתכוון לפתח את היחסים בנושאים כמו אמנות ותרבות, כדי להראות שלא זאת בלבד שאנחנו מתנגדים לחרמות, אלא שאנחנו מעלים על נס את שיתוף הפעולה בין ישראל ובריטניה", הוא אמר, והדגיש שאין אוניברסיטה בבריטניה שיש לה מדיניות שתומכת בחרם נגד ישראל, "אך אתה לא תאמין לזה אם תקרא את העיתונות הישראלית כל הזמן". "אחת המשימות שלי היא להסביר מה היא המציאות בבריטניה", אמר השגריר.

(אילוסטרציה ראשי: קובי גדעון – לע"מ)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture