גפני לסמוטריץ': "למה לא הוספתם את יישובי יו"ש כשישבתם בממשלה עם יאיר לפיד?!"

סערה רבתי בנושא הטבות המס ליישובים: ועדת הכספים החלה את הדיון המכריע על החוק שייקבע קריטריונים להטבות והביאה לחילוקי דעות קשים בין ראשי המועצות • יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "אם אקבל את הסכמת ראש הממשלה ושר האוצר להגדלת התקציב המיועד להטבות אאשר את החוק לטובת היישובים"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

ישיבה סוערת במיוחד, כפי שלא קרה מאז תחילת הקדנציה, התקיימה היום (ד') בוועדת הכספים עם פתיחת הדיון המכריע על חוק שמקדמת הוועדה שייקבע את אופן חלוקת הטבות המס ליישובים. בישיבה הובהרו העקרונות והקריטריונים שייקבעו איזה יישובים יזכו בהטבות ואלו לא ובאילו שיעורים. על שולחן הוועדה הונחה רשימת היישובים המדוברים. הדיון כולו התקיים באווירה מתוחה וויכוחים פוליטיים נתגלעו בין חברי הוועדה מהסיעות השונות ובין ראשי רשויות ומועצות.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני הודיע, כי בכוונתו "לאשר את החוק עוד היום" אך יעשה זאת "רק אם יקבל את הסכמתם של ראש הממשלה ושר האוצר", עימם הוא ייפגש בשעות הקרובות, "להגדיל את התקציב המיועד לחלוקת ההטבות מ- 850 מיליון ₪ ל- 1.2 ויותר מיליארד ₪. עוד חזר והוגיע, כי יפנה לשר הביטחון על-מנת שייתן גם הוא את חלקו לסיוע ליישובי קו עימות.

גפני פתח את הישיבה תוך שהוא מסביר שמבחינתו "היום זה היום האחרון שאני דן בחוק הזה. על סדר היום של ועדת הכספים יש את חוק ההסדרים ואת התקציב ואנחנו חייבים לפנות את מלוא הזמן לטובתם. נדרשנו לעניין הזה מכיוון שבג"צ קצב למדינה זמן עד ל- 30 בנובמבר, אז יוצאו מהרשימה הקיימת כיום של ישובים הזכאים להטבות מס ישובים מסוימים ולא ניתן יהיה למנוע זאת. בג"צ קבע בצדק, שמדינה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמה לחלק הטבות שלא על בסיס קריטריונים ברורים, אחידים ושקופים ועל-כן פסק כפי שפסק". גפני הוסיף, כי "הטבות מס זה הכלי הכי יעיל להביא אוכלוסייה חזקה לפריפריה. כמובן שנדרשים עוד דברים, אך מכיוון שרוב תושבי הפריפריה לא מגיעים לרף שמקנה את הטבות המס, דווקא הכלי הזה עשוי למשוך לשם אוכלוסיות חזקות". בעניין הצעת החוק הנדונה אמר: "הלכנו על עקרונות ברורים ופשוטים, שאיפשרו לייצור רשימה אופטימלית, עם מינימום שבמינימום של יישובים שייפגעו מירידה זעירה בשיעורי הזיכוי במס ורק יישוב אחד שיוצא מהרשימה, כפר ורדים, שלו ננסה לתת מענה".

ויכוחים נוקבים ניטשו בין הח"כים מהסיעות השונות ובין ראשי רשויות, כאלו שיישוביהם ייכנסו לרשימה החדשה אם תאושר וכאלו שייפגעו מעט או במקרה של ראש מועצת כפר ורדים שעשוי לצאת ממנה. סערה התחוללה בעקבות תביעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, שדרש לכלול ברשימה את יישובי יהודה ושומרון. סמוטריץ': "האוכלוסייה ביו"ש סובלת הכי הרבה מאיומים ביטחוניים מוחשים ויומיומיים ולא יתכן שתישאר מחוץ למפת ההטבות. אנחנו בעד הנגב והגליל אבל לא ניתן להפלות את יישובי יו"ש". דבריו עוררו את זעמם של חברי כנסת המייצגים את הפריפריה, כשח"כ אורלי לוי-אביקסיס עונה לסמוטריץ': "איך אתה מעז לצאת נגד יישובים שמתקשים להתקיים? אין קשר בין הדברים. המפה המוצעת כוללת יישובים מרוחקים מאוד שמתקשים לשרוד". ח"כ מיקי רוזנטל היה חריף ממנה וקרא לעבר סמוטריץ': "אתם גנבים, יש לכם המון כסף, כמה אתם עוד רוצים לקחת??!". יו"ר הוועדה גפני, הסביר לסמוטריץ', כי בתקציב הקיים, אין אפשרות להוסיף עוד חבליי ארץ עם קריטריון לא ברור. בעקבות ויכוח בינו לבין סמוטריץ', קרא גפני לזה האחרון: "מדוע לא הוספתם את יישובי יו"ש כשישבתם בממשלה עם יאיר לפיד?!".

מי שניסתה לצנן את האווירה, היתה ח"כ טלי פלוסקוב, שאמרה כי "זהו יום היסטורי של צדק במדינת ישראל. אנחנו דנים כאן בהטבות מס ולא באידיאולוגיה. לא ניתן להמשיך עוד את האפלייה שהיתה עד היום בחלוקת ההטבות מכספי המיסים שכל אזרח משלם ללא תלות היכן הוא גר. אולי יש מעט יישובים שנפגעים מעט מאוד אך ייפסק חוסר הצדק שבו יישובי סמוכי גדר, האחד מקבל הטבה בשיעור 12% והאחר אפס".

עקרונות החוק המוצע ע"י ועדת הכספים, קובעות שלושה מסלולים.

מסלול הטבה 1 – 7% זיכוי במס עד תקרת הכנסה של 120 אלף ₪
מסלול הטבה 2 – 9% זיכוי במס עד תקרת הטבה של 150 אלף ₪
מסלול הטבה 3 – 12% זיכוי במס עד תקרת הכנסה של 192 אלף ₪

בנוסף, ליישוב עירוני בנגב תוספת של 5% + 24,000 ₪ לתקרת ההכנסה, יישוב עירוני צמוד גדר בצפון, עד 2 ק"מ מהגבול עם מדרג סוציו-אקונומי פחות מ- 6, תוספת של 6% + 36,000 ₪ לתקרה.

מתן ההטבות מבוסס על 3 קריטריונים: 25% קירבה לגבול, 40% פריפריאליות, 35% אשכול סוציו-אקונומי. בנושא הקרבה לגבול, נקבעו טווחים: עד 9 ק"מ מגבול לבנון ועד 7 ק"מ מגבול ירדן, סוריה ומצרים. ישוב מוטב הוא ישוב סמוך לגבול או יישוב שבקווי רוחב 750 בצפון, 650 בדרום וקו אורך 250 במזרח. מדד כלכלי-חברתי 9 ומעלה פוסל את הזכאות, אלא אם כן היישוב סמוך לגבול. המינימום הנדרש לקבלת הטבה הוא 25 נקודות מחיבור הקריטריונים, כאשר כל אשכול מנוקד. היישוב היחיד שיוצא הוא כפר ורדים, שימשיך לקבל את ההטבה בסך 11% זיכוי במס, למשך שנתיים נוספות עד למציאת פתרון בעניינו. יישובי שדרות ועוטף עזה ימשיכו לקבל 20% עד תקרת הכנסה של 240 אלף ₪, עפ"י חוק נפרד בעניינם ואילת תוסיף לקבל את ההטבה המוקנית לה מתוקף החוק המיוחד לה בשיעור 10%.

"סה"כ ייכללו ברשימה החדשה: 403 יישובים לעומת 187 כיום", הסבירה היועצת המשפטית לוועדה, עו"ד שגית אפיק. "24 יישובים ייפסלו אוטומטית ב- 30.11.15, אם לא יאושר החוק בעקבות פסיקת בג"צ. רוב ההפחתות ליישובים שייפגעו מעט אך יוסיפו לקבל את ההטבות עומדות על 1% – 2% שזה אומר: כ- 200 – 250 ₪ בחודש בלבד" הסבירה אפיק.

נושא כפר ורדים עלה שוב ושוב ויו"ר הוועדה גפני התייחס ואמר: " בכפר ורדים יש צורך בהטבות מס, על אף שנראה לכאורה כאילו הוא יישוב עשיר. קבענו שימשיך לקבל את ההטבות במשך עוד שנתיים שבהן נצטרך למצוא דרך להקנות לו את ההטבות. אם מתחילים להזיז קווי גבול זה בעייתי וגם בית המשפט יתנגד. יתכן שהפתרון יהיה באמצעות חוק עידוד השקעות הון. נעשה את המקסימום שכפר ורדים לא ייפגע".

(אילוסטרציה: נועם רבקין פנטון – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture