תרגיל תאונת מטוסים בשדה דב: "החיים האמיתיים יציבו דילמות קשות יותר"

ניידות משטרת ישראל, מד"א ויכובי אש נהרו אל שדה התעופה שדה-דב לאחר שהודיעו להם על אירוע רב נפגעים כתוצאה מהתנגשות שני מטוסים • כל זה ועוד התרחשו במסגרת תרגיל חירום אווירי בבסיס שמחויב לנהלי הבטחון הגבוהים ביותר

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

אמש הופסקו למספר שעות ההמראות והנחיתות בבסיס שדה-דב עקב מזג-האוויר הסוער והשיטפונות בבסיס. לאירועים מסוג אלו הטייסות המבצעיות של בסיס שדה-דב ערוכות כל הזמן. "במקרה של מזג-אוויר כזה אנחנו פותחים בנוהל טיסה מיוחד למצב, בו שותפים גם אנשי הגף הטכני", אמר רס"ן לירן, סגן מפקד טייסת "מלכי האוויר". "מרדדים עד כמה שאפשר משימות וטיסה, ודוחים אותן לזמן אחר על-מנת שלא לסכן את אנשי צוות-המטוס. במקביל, ישנו צוות שנמצא באוויר בזמן שמתחוללת סופה ויש לו את היכולת להתמודד איתה על-ידי מערכות החורף שמותקנות במטוס".

"במצב חירום אנחנו חייבים לפעול בצורה אוטומטית ומהירה"

מטוס תובלה של חיל-האוויר ומטוס נוסעים אזרחי התנגשו על מסלול הטיסה שבשדה התעופה שדה-דב שבתל אביב, שלושה מסוקי חילוץ של חיל-האוויר פינו עשרות פצועים מזירת האירוע חלקם במצב קשה. לא מדובר בתאונה אמיתית, אלא בתרחיש קיצוני שתרגל בסיס שדה-דב בשבוע שעבר, בו השתתפו כוחות חירום והצלה של חיל-האוויר, משטרת ישראל, מגן דוד אדום וכיבוי אש.

התרגיל התבצע כחלק מהמחויבות הבינלאומית (ICAO) ודרישת מפקד חיל-האוויר לקיים מערך ביטחון ברמת מוכנות גבוהה בכל שדות התעופה. "מטרת התרגיל היא לבחון כיצד נתמודד עם מקרה של תקלה באחד המטוסים בזמן המראה או נחיתה, תקלה שיכולה להתדרדר לתאונת מטוס שתהווה סכנה בקנה מידה לאומי", אמר סא"ל דוד, מוביל התרגיל בבסיס ומפקד טייסת תעופה.

"חשיבותו של תרגיל כזה מבחינתנו היא עליונה", מוסיף משה טלמור, מנהל השדה האזרחי. "ברור לנו שבמצב חירום אנחנו חייבים לפעול בצורה אוטומטית ומהירה כי מדובר בסיכון חיי אדם. במקרה של חירום אווירי נצטרך לחלץ את הנוסעים כמה שיותר מהר כי אם תוך מספר דקות לא נחלץ אותם הם יוכלו לאבד את הכרתם ולסכן את חייהם. לשמחתי, אנחנו עומדים ביעדים".

קרא עוד:
[postim]

התרגיל המשותף מתקיים כמידי שנה במסלול הטיסה המשולב למטוסי חיל-האוויר מבסיס שדה-דב ולמטוסי הנוסעים האזרחיים שברשות שדה התעופה האזרחי הסמוך. "את מסלולי הטיסה בבסיס אנחנו חולקים עם שדה תעופה אזרחי. בשנים האחרונות פעילות המטוסים האזרחיים בשדה צברו תאוצה, כאשר הם טסים משדה-דב לאילת וליעדים נוספים כמידי יום. כל מטוס כזה מכיל כ-70 נוסעים ותקלה קטנה במטוס יכולה לגרום להרס גדול ולנפגעים רבים. לכן בתרגיל אנחנו מדמים לכוחות שייצטרכו להגיע הנה בחירום את התרחיש שהכי קרוב למציאות".

"החיים האמיתיים יציבו בפנינו דילמות קשות יותר"

התרגיל הציב בפני כוחות החילוץ אתגר גדול, מורכב וחריג משאר התרגילים שקדמו לו. כוחות החילוץ נדרשו להגיע לזירת התאונה בזריזות על-מנת להציל כמה שיותר מהר נוסעים שנמצאים בתוך המטוסים, שהחלו "לבעור" כתוצאה מהתנגשות המטוסים. "הכוחות ניצבו במהלך התרגיל בדילמות כמו אילו מבין הנוסעים זקוקים לסיוע מידי ואת מי צריך לפנות במסוק", סיפר סא"ל דוד. "החיים האמיתיים יציבו בפנינו דלימות קשות יותר".

במרחב האווירי בו התרחשה ה"תאונה" טס במהלך התרגיל מטוס המודיעין "חופית" (בוננזה) של טייסת "מלכי האוויר" בבסיס. "ה'חופית' נותנת לנו תמונה אווירית מלמעלה בנוגע לכל מה שמתרחש על הקרקע ואנחנו לא יכולים לראות", תיאר אל"ם א', מפקד בסיס שדה-דב. "במהלך התרגיל אנשי צוות המשימה שבמטוס עזרו לאנשי הקרקע לאתר נפגעים נוספים שאנחנו לא שמנו לב אליהם. אנחנו חייבים לאפשר אימון אמיתי מרמת הפרט, איך כל אחד מכוחות החירום וההצלה מבצע את המוטל עליו ועד רמת התכנון המערכתי, אם וכאשר הכוחות יגיעו הנה בחירום איך אנחנו נקיים את שיתוף הפעולה בין הכוחות בצורה הטובה ביותר".

תרגיל תאונת מטוסים בשדה דב. צילום איילת אדר 2

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture