"אתם נשמעים כמו שדולה שבאה לגייס כסף" אמר דרעי לנציגי האוצר שהתלוננו כי רפורמת התעריפים תעלה מאות מיליוני שקלים • במשרד התחבורה אומרים כי בתחילת 2016 יכנס לשימוש כרטיס הערך הצבור • יו"ר ועדת המשנה ח"כ חנין: "המהלך של מע"מ אפס בתחבורה יעביר מסר ברור לציבור – סעו בתחבורה ציבורית"

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, קיימה היום מיוחד בתוכניות להוזלת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, בהן התוכנית למע"מ אפס ורפורמת התעריפים המתוכננת. ח"כ חנין אמר בפתח הדיון כי אם רוצים לעשות שינוי גדול ולהשתחרר מהתלות ברכב הפרטי צריך לפשט את מערכת המחירים, שהיא היום מערכת מבולגנת. לדבריו, "היוזמה להוריד את המע"מ על התחבורה הציבורית היא פשוטה ואחידה, והיא צריכה להיות בנוסף לרפורמת התעריפים".

השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, ח"כ אריה דרעי, אמר כי התוכנית למע"מ אפס בתחבורה הציבורית עלתה לאחר שהתברר שהורדת המע"מ על מוצרי יסוד לא תגיע לכיסו של הצרכן. הוא הוסיף כי האוצר מתנגד, אך לא יהיה תקציב בלי מע"מ אפס בתחבורה הציבורית. "הכוונה היא שזה יופעל בחקיקה כבר ב-2016, ואני מקווה שיהיה סיכום בימים הקרובים", אמר השר דרעי. הוא הוסיף כי המהלך יגיע ישר לכיסם של החלשים.

קרא עוד:
[postim]

מנהל האגף הכלכלי ברשות תחבורה ציבורית, רן שדמי, אמר כי היעד של משרד התחבורה הוא להפעיל את רפורמת התעריפים כבר ב-1 בינואר 2016, כשבשלב ראשון הרפורמה תכלול את המטרופולינים, ותאפשר שימוש בכרטיסים משולבים של אוטובוס ורכבת במחירים אטרקטיביים, עם אופציה לחופשי חודשי, שבועי ויומי. הוא הוסיף כי בתחילת 2016 יכנס לשימוש כרטיס הערך הצבור, שיאפשר לטעון אותו בכסף ולהשתמש בו עם ההנחות המתאימות. נציג האוצר, מורן מזור, אמר כי תיקון התעריפים בכל הארץ הוא תהליך מורכב, והוסיף כי גם תעריפים אטרקטיביים לא ימשכו נוסעים בגלל רמת השירות. לדברי מזור, רפורמת התעריפים בכל הארץ תעלה מאות מיליוני שקלים וכי "רמת התעריפים שצריכה להיכנס לרפורמה היא גורם מעכב". השר דרעי שאל אם המשאבים לא נמצאים באוצר, והוסיף: "אתם נשמעים כמו שדולה שבאה לגייס כסף".

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי טוב יהיה אם האוצר יפרוס בפני הוועדה את העלויות של הסובסידיה לנסיעות בתחבורה הציבורית. מזור הסכים לומר רק כי האוצר היקף הסובסידיה הכוללת את תקציב ההצטיידות עומד על 5 מיליארד שקל בשנה. הוא הוסיף כי מ-2010 ועד 2015 גדל תקציב הסובסידיה ב-100% וכי אין עוד תקציב שגדל מאז בצורה כזו.

היו"ר חנין סיכם בברכות לשר דרעי על מע"מ אפס בתחבורה הציבורית ואמר: "זה מהלך שיוריד מחירים ויעביר מסר ברור וחד לציבור, שמדינת ישראל אומרת להם – סעו בתחבורה ציבורית". ח"כ חנין בירך את האוצר ומשרד התחבורה על רפורמה המטרופולינים, אך הוסיף כי צריך להשלימה ברפורמה בנסיעות בין עירוניות ולכלול את מוניות השירות כחלק בלתי נפרד מהתחבורה הציבורית. "ועדת המשנה תקדם זאת ככל הניתן, גם באמצעות שיתופי פעולה בין הקואליציה לאופוזיציה", אמר.

(צילום: דוברות הכנסת)