אובמה ונתניהו נפגשו: "נדון בדרכים לחזק את ביטחונה של ישראל"

בניגוד לפעמים קודמות, הפגישה בין המנהיגים עברה ללא תקריות דיפלומטיות • הנשיא: "יש בינינו שיתוף פעולה צבאי ומודיעיני קרוב יותר משהיה לשתי ממשלות כלשהן בהיסטוריה" • ראש הממשלה: "עודי מחויב לחזון של שתי מדינות לשני עמים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פגישה דרמטית בבית הלבן: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע הערב (שעון ישראל) לפגוש את נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, במעונו הרשמי בוושינגטון הבירה.

לדברי גורמים רשמיים בסביבתו של נתניהו, הפגישה הייתה "מצוינת". השניים נועדו במשך כשעתיים וחצי – חריגה של כשלושת רבעי שעה מהזמן שהוקצב לפגישה החשובה.

מדובר בפעם הראשונה בה שני המנהיגים נפגשים, מאז ההחרפה החמורה ביחסים ביניהם סביב עניין הסכם הגרעין עם איראן. בניגוד למפגשים קודמים בין שני היריבים הפוליטיים המרים, הפעם הפגישה עברה ככל הנראה ללא תקריות מביכות או ויכוחים צורמים.

"ברוך בואך שוב ראש הממשלה נתניהו לחדר הסגלגל", פתח המארח, הנשיא אובמה, את שלב ההצהרות למצלמות העיתונאים, הנהוג טרם הפגישה בארבע עיניים. "אין מנהיג זר אחר שנפגשתי עמו בתדירות גבוהה יותר, ואני חושב שזה מעיד על הקשר יוצא הדופן בין ארצות הברית לישראל".

אובמה התייחס לפיגוע הטרור בירדן, בו נרצחו שני מדריכים צבאיים אמריקנים ואיש ביטחון מדרום אפריקה בידי שוטר מקומי. לאחר מכן הביע את תנחומיו על פטירת הנשיא לשעבר יצחק נבון, שאירעה בשבת האחרונה.

קרא עוד:
[postim]

"זו עומדת להיות הזדמנות עבור ראש הממשלה ועבורי לדון באופן מקיף בחלק מנושאי הביטחון הדחופים ביותר שעומדים בפני שתי המדינות שלנו", אמר הנשיא. "אין זה סוד שהמצב הביטחוני במזרח התיכון הדרדר בתחומים רבים. כפי שאמרתי שוב ושוב, בטחונה של ישראל היא אחת מהעדיפויות העליונות שלי בנושאי מדיניות חוץ וזה קיבל ביטוי לא רק במילים אלא גם במעשים. יש בינינו שיתוף פעולה צבאי ומודיעיני קרוב יותר משהיה לשתי ממשלות כלשהן בהיסטוריה".

אובמה הדגיש, "אנו רואים בסיוע הצבאי שאנו מספקים לא רק חלק חשוב מהמחויבות שלנו לביטחונה של מדינת ישראל אלא גם חלק חשוב מהתשתית הביטחונית של ארה"ב באזור. אנו מוודאים שאחת מבעלות הברית הקרובות ביותר שלנו תוכל לא רק להגן על עצמה אלא גם לעבוד עמנו בהרתעה נגד הטרור ואיומים ביטחוניים אחרים. לאור מה שממשיך להיות מצב כאוטי בסוריה, זאת הזדמנות לדון במה שקורה שם", אמר.

.

"תהיה לנו הזדמנות לדון כיצד נוכל למזער את פעילויותיהם של דאעש, חיזבאללה וארגונים אחרים באזור, שמבצעים פיגועי טרור. זמן רב יוקדש למזכר הבנות שייתכן שנוכל לנהל עליו משא ומתן. תוקפו עומד לפוג בעוד מספר שנים אך אנו רוצים להתחיל כבר לדון בו כדי להבטיח שהן ארה"ב והן ישראל תוכלנה לתכנן קדימה באופן יעיל את צרכי הביטחון שלנו.

"תהיה לנו גם הזדמנות לבחון כיצד מתקדם יישום הסכם הגרעין עם איראן. אין זה סוד שראש הממשלה ואני היינו חלוקים לגבי נושא זה, אך איננו חלוקים לגבי הצורך לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני, ואיננו חלוקים לגבי החשיבות שנמזער פעולות מערערות יציבות שיתכן שאיראן נוקטת בהן. לכן, נרצה להבטיח שתהיה תמימות דעים בנושא זה.

"תהיה לנו גם הזדמנות לדון בחלק מהחששות שיש לשנינו לגבי האלימות בשטחים הפלסטיניים. אני רוצה להיות מאוד ברור בכך שאנו מגנים, בצורה החריפה ביותר, אלימות פלסטינית כלפי אזרחים ישראלים חפים מפשע, ואני רוצה לחזור שוב על כך שאני מאמין בתוקף שלישראל יש לא רק את הזכות, אלא את החובה להגן על עצמה.

"אני גם אשמע מראש הממשלה את דעותיו לגבי האופן בו נוכל להנמיך את הטמפרטורה בין הישראלים לפלסטינים, כיצד נוכל לשוב לדרך השלום וכיצד נוכל להבטיח ששאיפות לגיטימיות פלסטיניות תתקיימנה באמצעות תהליך מדיני, אף בזמן שאנו מבטיחים שישראל יכולה להגן על עצמה.

.

"לכן, יש בפנינו עבודה רבה לעשות במעט מדי זמן. בשל כך אני אעצור כאן ואומר שוב, ברוך הבא".

נתניהו: בינינו ערכים, אינטרסים וגורל משותפים

ראש הממשלה נתניהו הביע בפתח דבריו תנחומים על הפיגוע בירדן והוסיף "אנו עמכם. המדינות שלנו יחד ביותר ממובן אחד, וברצוני להודות לך על הזדמנות זו לחזק את הידידות בינינו, שכבר חזקה, ולחזק את הברית בינינו, שכבר חזקה. אני סבור שזה מושרש בערכים המשותפים לנו. זה נתמך על ידי אינטרסים משותפים, זה מונע קדימה באמצעות תחושה של גורל משותף.

"אנו נבחנים כיום ללא ספק בחוסר היציבות ובחוסר הביטחון במזרח התיכון, כפי שהגדרת זאת. אני חושב שכל אחד יכול לראות זאת בברבריות של דאע"ש, בתוקפנות ובטרור של שליחיה של איראן ובאיראן עצמה, ושילוב המהפכות הפך מיליוני אנשים לחסרי-בית, טבח במאות אלפים ואיננו יודעים מה עוד יקרה.

"אני חושב שזאת הזדמנות חשובה מאוד עבורנו לעבוד יחד, לראות כיצד נוכל להגן על עצמנו נגד תוקפנות זו ונגד טרור זה, וכיצד נוכל להחליש אותו – זוהי משימה מרתיעה.

"כמו כן, ברצוני להבהיר שלא ויתרנו על התקווה לשלום, לעולם לא נוותר על התקווה לשלום. ועודי מחויב לחזון של שתי מדינות לשני עמים, מדינה פלסטינית מפורזת המכירה במדינה היהודית. איני חושב שאפשר לפקפק בנחישותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור וחורבן, אך גם לא ניתן לפקפק בנכונותה של ישראל לעשות שלום עם מי משכנותיה שמעוניינת שבאמת להגיע לשלום עמנו.

.

"אני מצפה לדון אתך בדרכים מעשיות שבהן נוכל להפחית את המתח, להגביר יציבות ולהתקדם לעבר השלום.

"ולבסוף, אדוני הנשיא, ברצוני להודות לך על מחויבותך להמשיך ולחזק את ביטחונה של ישראל, ועל מזכר ההבנות שבו אנו דנים. נטל הביטחון שנושאת במשך השנים ישראל על כתפיה כבד להחריד, ועשינו זאת בזכות התמיכה הנדיבה של ארצות הברית. ברצוני להביע את הערכתי לך ואת הערכתם של אזרחי ישראל על מאמציך בנושא זה במשך שנות העבודה המשותפת שלנו, ועל הדברים שבהם אתה עוסק כעת: כיצד לחזק את ביטחונה של ישראל, כיצד לשמר את היתרון האיכותני הצבאי של ישראל כדי שישראל תוכל, כפי שאתה אומר תכופות, להגן על עצמה בעצמה מול כל איום.

"בשל הסיבות הללו, ברצוני להודות לך שוב לא רק על האירוח, אלא גם על התמיכה בידידות ובברית בין ישראל לארצות הברית ועל חיזוקן", סיים נתניהו את דבריו.

(צילום: חיים צח – לע"מ)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture