דמי החנוכה של גפני ומקלב: הורים לנכים ועיוורים לא ישלמו מס על הפיצויים

מתקנים איוולת מוסרית: ועדת הכספים אישרה הצעת חוק שתפטור ממס, ריבית שמקבלים עיוורים או נכים על כספי פיצויים שקיבלו בגין תאונה​ • גפני: "חוק שהוא ציווי מוסרי". מקלב: "החוק דואג לעתידם הפיננסי של העיוורים והנכים" •

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

האם ריבית הנצברת מחיסכון של כספי פיצויים בגין תאונה שקיבלו עיוורים או נכים היא רווח הון? ועדת הכספים הכריעה בעניין באמירה חד-משמעית: כספים אלו אינם רווח הון ועל-כן אין למסות אותם!

בהתאם לכך, אישרה היום (ב') ועדת הכספים הצעת חוק, לפיה כספי ריבית שנוצרת מכספי פיצויים שקיבלו עיוורים או נכים בעקבות תאונה ושהופקדו עבורם בתכנית חיסכון בפיקדון או בקופת גמל, יהיו פטורים ממס על רווחי הון עד תקרה שנתית בגובה 300 אלף ₪. בכך הגדילה הוועדה את גובה התקרה שהיתה עד היום ושעמדה על 262,320 ₪.

הצורך בהגדלת התקרה נבע מהעלאת שיעור המס על רווחי הון ל- 25% בעקבות מסקנות ועדת טרכטנברג לשינוי חברתי-כלכלי, מבלי שהועלתה תקרת הפטור לעיוורים ונכים בהתאם. הדבר יצר איוולת, שבה כספי הריבית שצברו נחשבו רווח הון, מה שגרר תשלום מס גבוה במיוחד שלא בצדק. את הצעת החוק יזמו שני חברי סיעת יהדות התורה: יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ויו"ר ועדת המדע, ח"כ אורי מקלב. ההצעה אושרה לקריאה ראשונה.

יו"ר ועדת הכספים גפני, הסביר כי "מדובר במדברים בהם ילדים נפגעו בתאונה והוריהם לוקחים את כספי הפיצויים ומזה הילד חי. מזה מממנים את הטיפולים שלו. בעקבות ועדת טרכטנברג לשינוי חברתי-כלכלי, העלו את המס על רווחי הון, אך לא העלו במקביל את הפטור על הריבית הנוצרת מכספי הפיצויים שהופקדו בתכנית חיסכון. זאת למרות שיש עליה פטור אלא שיש לשנות את גובה תקרת הפטור. זה מה שמבקשת הצעת החוק לעשות. מדובר על דבר הומאני ממדרגה ראשונה. זה לא כסף שהעיוורים או הנכים הרוויחו מעבודה, אלא זה כסף שהם קיבלו מפיצויים. עם הכסף הזה הם אמורים להסתדר לאורך כל ימי חייהם".

ח"כ אורי מקלב: "הצעת החוק באה כתוצאה מפניות ציבור, היא נובעת מצורך חיוני ואמיתי של מי שנזקקים באמת להטבה שרק תאפשר להם להמשיך להתקיים בכבוד. הדאגה של הורים לילדים נכים זה לא רק ליומיום אלא גם לעתיד שלהם והכספים שהם חוסכים לרבות הריבית שנוצרת מהחיסכון זה מה שיבטיח את עתידם של הילדים. יתרה מכך, הרבה הורים כבר לא שולחים למוסדות אלא מגדלים בבית. טיפול הרבה יותר טוב לאין ערוך מכל מוסד. ההורים תורמים הכל וגם את עצמם והכסף הזה חיוני במיוחד עבורם".

הוועדה אישרה את הצעת החוק לאחר דין ודברים בנושא עם אנשי רשות המיסים ולאחר שבדיון הקודם לפני כארבעה חודשים הורה יו"ר ועדת הכספים גפני לנציגי הרשות ללכת לקראת הציבור הנזקק לתיקון הזה.

נציג מחלקת חקיקה ברשות המיסים, ברוך משולם: "אנחנו לא מתנגדים להצעת החוק. מההצעה נובע שבממוצע כל נכה, במסגרת הטבות המס מקבל 21 אלף ₪ הטבה. סך העלות התקציבית של ההטבה נאמדת בפחות מ- 1 מיליון ₪ בשנה. הסכום הזה צפוי להשתנות עם שינוי בריבית שתיקבע ע"י בנק ישראל".

מי שבירכה את יוזמי החוק גפני ומקלב וכן את יתר חברי ועדת הכספים, היא פנינה סופר, אם לנערה נכה בת 15, כתוצאה מתאונה. סופר גוללה את הסיפור של בתה, נכה 100%, בדיון הקודם כאמור וציינה שאין מדובר בבקשת חמלה אלא בעשיית צדק. סופר הודתה לחברי הכנסת על קידום הצעת החוק עד לאישורה.

חבר הכנסת גפני סיכם בכך שבכוונתו להעלות את הצעת החוק לקריאה ראשונה במליאת הכנסת בהקדם האפשרי מתוך כוונה להשלים את החקיקה בנושא כמה שיותר מהר לטובת הציבור ואמר כי "לשם שינוי, אני מודה לרשות המיסים על ההבנה וההכרה בצורך לתקן איוולת מוסרית שנוצרה בעקבות העלאת המס על רווחי הון. כאן לא מדובר ברווחי הון אלא בכספים לצורך הקיום הפיזי של אותם עיוורים ונכים". גפני אף שציין, ש"בדיון הקודם, אפילו מי שעמד בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי והיום, חבר כנסת בוועדת הכספים, מנואל טרכטנברג, הודה כי מדובר בטעות וכי זו בוודאי לא היתה הכוונה בהעלאת המס על רווחי הון".

(אילוסטרציה: מרים אלסטר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture