ח"כ יצחק ועקנין מסכם 16 שנות עשייה בכנסת

העיתונאי אברהם רוזן שוחח עם ח"כ יצחק ועקנין מש"ס שהודיע: "בתום הקדנציה הנוכחית אני פורש מהחיים הפוליטיים" • ועקנין מדבר בין השאר גם על הזכות להיות שליח "למרן מאור ישראל" ועל המדיניות החברתית של נתניהו "המחאה הקרובה תהיה אלימה"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

 העיתונאי אברהם רוזן יצא לשוחח עם ח"כ יצחק ועקנין מש"ס. ועקנין סיכם 16 שנות עשייה בכנסת "בתום הקדנצה הנוכחית אני פורש מהחיים הפוליטיים", הזכיר את מפעל החסד הענק – 'ברכת מרגלית', והזהיר מפני המחאה החברתית הבאה – "ביבי חייב להתעורר, המחאה הקרובה תהיה אלימה".

קרא עוד:

[postim]

'כל דכפין': מפעל החסד הענק בישראל – 'ברכת מרגלית'

שעת צהריים. הטלפון במשרדי עמותת 'ברכת מרגלית' בשלומי מצלצל. על הקו אישה המתארת את המצוקה שאליה נקלעה ומבקשת עזרה לחג הפסח. אנשי העמותה לוקחים פרטים, מאמתים את הנתונים ויוצאים לשטח. המחזה שנגלה לעיני מתנדבי העמותה מחריד. הנתונים מוצגים בפני יו"ר העמותה ח"כ הרב יצחק ועקנין, וזה מורה להם כיצד לטפל באותה אישה, אם חד הורית, על מנת שהחג הקרוב יהיה עבורה לא רק חג שמח אלא גם חג שבע.

ח"כ הרב יצחק ועקנין עומד בראשות מפעל החסד 'ברכת מרגלית', על שמה של הרבנית מרגלית ע"ה, אשת חבר למרן מאור ישראל שליט"א. ועקנין (53) מוכר לכולם מתפקידו הציבורי בתנועת ש"ס כחבר כנסת. בכנסת הוא מכהן משנת 1996 והוא נמצא כבר 17 שנה בעשייה פרלמנטרית, מתוכן כיהן כסגן שר התקשורת בממשלתו של אהוד ברק וכסגן שר העבודה והרווחה בממשלת שרון. בתפקידו כסגן שר העבודה והרווחה הוא נחשף יום יום למצוקתם הכלכלית של אזרחי ישראל. בכנסת הנוכחית הוא מכהן בתפקיד סגן יו"ר הכנסת וממלא מקום יו"ר הכנסת. כבר אירע במהלך השנה האחרונה שבהעדרם מהארץ של נשיא המדינה ויו"ר הכנסת, כיהן הרב ועקנין כנשיא המדינה.

ח"כ הרב ועקנין יליד ישראל, נשוי ואב לחמישה ילדים. הוא מתגורר במושב יערה שבאזור הצפון. ועקנין מוביל מהלכים רבים בתחום העזרה והסיוע לשכבות החלשות. נושא השכבות החלשות והעזרה לנזקקים הוא אחד הדברים היקרים ביותר ללבו. כפועל יוצא החליט בשנת 2001 לעשות מעשה וייסד עמותת 'ברכת מרגלית'.

גם בכנסת הוא פועל עבור אותן שכבות, ומכהן כחבר בשדולה החברתית. תושבי הצפון נעזרים בו רבות ומציינים כי תמיד מוצאים אצלו אוזן קשבת ורצון לסיים ולפתור בעיות. "הוא מקפיד לסגור את הדברים, הוא לא אוהב להשאיר דברים פתוחים", אומר 'ליום ליום' משה תורג'מן, תושב נהריה. "כשאתה בא לרב ועקנין אתה יודע שהוא יעשה הכול כדי לפתור את הבעיה".

ח"כ הרב ועקנין בוגר ישיבת כפר סיטרין, את שירותו הצבאי עשה בפיקוד צפון וסיים בדרגת רס"ל. משם פנה להוראה, הוא מחזיק בתעודת הוראה ועסק בחינוך. הוא בעל ידע בתחום המוניציפאלי וכיהן בתפקידים שונים, בהם מזכיר היישוב גרנות, יושב-ראש ועד מושב יערה, מזכיר המועצה האזורית מעלה יוסף וראש המועצה הדתית מעלה יוסף. הניסיון הרב שרכש בתחום המוניציפאלי הוביל אותו לכנסת, ומאז הספיק לחולל עשייה של ממש ולכהן בכל הוועדות בבית. כיום הוא מכהן כיו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, העוסקת בתלונות על חברי הכנסת. חבריו בכנסת מכל מפלגות הבית רואים בו איש ישר והגון ולא בכדי העניינים האישיים שלהם מופקדים בידו.

בתנועת ש"ס הוא מופקד על מגזר המושבים שבו פועלת עמותת "מעייני ההתיישבות", ואכן הוא מוביל את תנועת ש"ס להישגיים מרשימים בבחירות. מבחירות לבחירות רואים עלייה מרשימה בשיעורי ההצבעה בתנועת המושבים. כחלק מהתפיסה המערכתית לטיפול במושבים, הוא הקים מערך שיעורי תורה בכ-200 מושבים, ובשנת 2008, במסגרת כוללי השמיטה, הופעלו 42 כוללים שבהם כ-580 חקלאים למדו תורה מדי יום ביומו.

'ברכת מרגלית', מגדל אור של תורה וחסד

משרדי העמותה ממוקמים בעיירה שלומי בגליל המערבי, אולם תחומי הפעילות שלה רבים והיא פועלת בכל הארץ. היא מספקת מענה בתחומי החינוך, הרווחה, הבריאות והדת. אולם בימים אלו גולת הכותרת שלה היא חלוקת מנות לנצרכים. השנה היא שנת השיא ובעמותה נערכים לחלוקת 34,000 מנות. מדובר במספרי שיא לא רק עבור 'ברכת מרגלית', אלא מספר שמותיר עמותות עזרה וחסד בפער עצום.

ח"כ הרב יצחק ועקנין רואה בעמותה זו את מפעל חייו. "אני מודה לבורא עולם שנתן לי את האפשרות להיות מאלו המסייעים והעוזרים למען כלל עם ישראל". הוא אומר בצניעות המאפיינת אותו. הוא מרואיין קשה. לא ממהר לספק נתונים וסבור ש"אין הברכה שרויה בדבר הסמוי מן העין". למה יוביל הפרסום? הוא שואל בצניעות המלווה את עשייתו הפוליטית כבר 16 שנה בכנסת בשלל התפקידים. "אינני מאמין באמירה: פרסמת עשית – לא פרסמת לא עשית", הוא אומר. ואכן ללא פרסום, הרשויות המקומיות ממשיכות לשלוח ללא הרף פניות של נזקקים מאגפי הרווחה. מכשיר הפקס של העמותה לא נח ורשימות של ניצולי שואה רבים מועברות לטיפול ולסיוע בעמותה.

ר' ניסים כהן, עוזרו של ח"כ הרב יצחק ועקנין, נותן הוראות למלגזנים שמעמיסים את מנות החג על משאיות העיריות השונות. "עובדים כאן ללא הפסקה בשלוש משמרות". בראשית דרכה של העמותה היא חלקה 1,000 מנות. בשנה השנייה חולקו 3,000 מנות. בשנה השלישית חולקו 5,000 מנות. כיום העמותה מחלקת מספר שיא, 34,000 מנות.

בפתחה של כל שנת לימודים מחלקת העמותה כ-12,000 תיקים עם כל התכולה הנדרשת לתלמיד. בראש השנה והחגים מחלקת העמותה אלפי סלי מזון. אבל לא רק בתחום הרווחה עוסקת העמותה, אלא גם בתחומי החינוך, הדת והבריאות. בתחום הדת מפעילה העמותה כ-5 כוללים פעילים בצפון, שבהם לומדים עשרות אברכים ומשולבים בעשייה בישובים ובקיבוצים באזור הצפון.

– אתה נחשף לאין ספור סיפורים אישיים של אנשים בעמותה, שתף אותנו בסיפור אחד שאמרת לעצמך 'בשביל זה היה שווה להקים את כל המפעל הגדול הזה'

"באחד מימי החורף מתייצב אצלי בחור צעיר, בן אחד הקיבוצים באזור הצפון, ובפיו בקשה: אנא עזור לי לפתוח בית כנסת. מתברר כי פעילותו של האברך הלומד אצלנו בכולל והגר בקיבוץ, עשתה רושם עז על חברי הקיבוץ ובפרט על אותו בחור. אמרתי לו: אני מוכן לפעול בעניין בתנאי שתביא את אישור הקיבוץ והסכמתו לבניית בית הכנסת. ואכן האישור על החלטת הקיבוץ הגיע ולפני כשנתיים זכינו לחנוך את בית הכנסת ולהכניס אליו ספר תורה".

הכוללים התורניים הם אחת הדרכים היפות לקירוב רחוקים. האברכים המגיעים ללמוד בכולל גרים בקיבוצים ובמושבים בצפון, מנותקים מסביבה דתית, מפריחים את השממה הרוחנית ומעבירים לאותם יהודים את ערכי התורה והיהדות. ח"כ ועקנין מסביר: "המטרה היא לקרב את לבם לאבינו שבשמים, ולאט לאט אנו מצליחים להרבות חיילים לתורה ויראת שמים".

במהלך הראיון נרתע ח"כ הרב ועקנין מלדבר על העמותה ועל פועלו. בכלל הוא מסרב להתפרסם ורואה בזה דבר לא מבורך: "הרי למדנו זאת מלוחות הברית, בשעה שניתנו בקול רעש גדול ראינו מה היה לנו, משה רבנו עלה למרום ולאחר מכן הם נשברו. ואליו בלוחות שניים כשלא היה בקול רעש ובצנעה נתקיימו". את הפרטים על העמותה והנעשה בה לא הצלחנו לדלות מפיו. יהללך זר ולא פיך. דווקא מאותם אלו הנעזרים מהעמותה שמענו לא מעט סיפורים על פעילות של חסד ומתן בסתר.

הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א, בעל הילקוט יוסף וראש ישיבת 'חזון עובדיה', הופיע לביקור במשרדי העמותה כדי לעמוד מקרוב על פעילותה. הוא התפעל מאוד ואמר: "מדובר במפעל חסד ענק בלתי ניתן לתפיסה". ח"כ ועקנין מספר על הזכות הגדולה על כך שהעמותה נקראת ע"ש הרבנית מרגלית ע"ה: "וכי יש ברכה גדולה יותר מזו".

מדינות רווחה בישראל

לישראל אין מדיניות רווחה מסודרת. ניכר שחלק גדול ממנה נשען על אותם אנשים טובים המנהלים את העמותות. אותן עמותות הן אלו הממלאות את התפקיד שהמדינה הייתה צריכה למלא. ובהעדר הנהגה ומדיניות חברתית מסודרת, לעמותות תפקיד מרכזי ומכריע ב'ישראל השניה'. ח"כ הרב ועקנין נמנע להתייחס במישרין לשאלה, האם ישראל לא כשלה בהצגת מדיניות חברתית ומשנה סודרה בנושא, אולם הוא מספר: "באחד מערבי הדיונים שנערכו במליאת הכנסת ראיתי את ביבי יושב במליאה, ניגשתי אליו ושאלתי אותו: יש לך כמה דקות לדבר? הוא השיב: כן, בשמחה, ישבנו בירכתי המליאה ואמרתי לו תדע לך ביבי, אתה לא תיפול בגלל הנושא המדיני ולא בגלל הביטחון, גם האיום האירני נראה להרבה ישראלים משהו רחוק ולא ממשי. אתה תיפול רק בגלל דבר אחד, המדיניות החברתית. זה יהיה בדיוק כפי שהיה במצרים. ביבי הסתכל, שמע ולא ניכר שהוא הפנים את הדברים. מחירי הדלק עלו בצורה ניכרת ועדיין לא נראה שתהיה עצירה. גם מחירי המזון, הדיור והחינוך רק עולים. אני צופה שמחאת הקיץ הקרובה לא תהיה שקטה, היא תהיה אלימה".

חיזוק לדבריו קיבלתי כבר בתחילת השבוע, גם מהאמירות של ח"כ שאול מופז, וגם מפרשנים נוספים סבורים כי המחאה הקרובה תהיה אלימה ועלולה להוביל למה שקורה במדינות ערב. זאת בניגוד לדעתם של כמה אנשי מדעי המדינה, הסוברים שישראל היא מדינה מזן אחר, שבה יש איום ביטחוני משמעותי שהוא זה שמוביל את אזרחיה, ולכן אינם סוברים שדבר זה יגרום למחאה הקרובה להיות אלימה. כאמור ח"כ ועקנין סבור אחרת. ועקנין טוען כי הוא צפה את מחאת הקיץ ואף דיבר עליה בכמה הזדמנויות. כך או כך, ברור שבמדינת ישראל לאחר 64 שנות קיומה טרם ישבו משרדי הממשלה השונים והגופים השונים לגבש מדיניות חברתית שתהיה בה בשורה לאזרחי ישראל ולשכבות החלשות.

– אינך חש שאתה מחליף את משרדי הממשלה ובעיקר משמש תחליף למשרד לשירותים חברתיים?

"לעמותות בישראל תפקיד חשוב, הן נותנות מענה ל'ישראל השניה'. רק לצורך ההשוואה, מדינת ישראל מקצה לכל הנצרכים בישראל לכבוד חג הפסח סך של 8 מיליון ₪ בלבד, ועמותת 'ברכת מרגלית' מוציאה לפסח הקרוב סך של 10 מיליון ₪. אגב, אם אתה שואל איך אני עושה את זה, עד היום איני יודע להשיב על השאלה הזאת, זה לא אני, רק הקדוש ברוך הוא זה שמוליך אותי ומאפשר לי להיות מאלו העוזרים והמסייעים", הוא משיב.

"בל נשכח כי קשה היום לחיות בישראל, איך ניתן לגדל משפחה ברוכת ילדים ללא הכנסה של עשרות אלפי שקלים, זה בלתי ניתן להבין. כמות האנשים בישראל החיים 'באוברדרפט' – מינוס – גדולה מאוד, ואין זה בגלל שאנשים חיים חיי מותרות, מדובר בצרכים קיומיים, לחם, חלב, חינוך, דיור, השכלה נאותה. זו פשוט משימה בלתי אפשרית לחיות בישראל של שנת 2012. כאן לעמותות יש תפקיד חשוב בחיי החברה בישראל".

בזירה הפוליטית

"העבודה בכנסת היא הילוך על הגבול שבין גן עדן לבין גיהנום. אתה נכנס לכנסת וכולם פונים אליך: ח"כ, כבוד סגן השר, כבודו. פתאום אתה נהיה מבוקש. כלי תקשורת רבים רצים אחריך, חולקים לך כבוד רב, וזה עלול לבלבל את האדם, לסחרר אותו, להביא אותו לרגל גאווה, ואני מזכיר לעצמי יום יום שעה שעה, אל תשכח, אתה יצחק ועקנין, לא כבודו ולא אדוני, אני יצחק ועקנין. מקפיד לענות ולהשיב לכל אדם, לשבת עם אנשים ולדבר איתם בגובה העיניים". הוא מספר על הדבר ששומר עליו מכל משמר: "אני מקפיד לקבוע עתים לתורה, היא מגנה ומצילה. רק כך אני שורד, רק כך אני שומר על עצמי. חוץ מהשיעורים הקבועים שלי אני מנצל כל רגע פנוי ללימוד תורה".

– קידמת חוקים רבים, איך אתה רואה את המשך העשייה שלך בש"ס?

"לאחר 16 שנות עשייה פרלמנטרית מבורכת בכנסת, אני חושב שהגיע הזמן לומר די ולפנות את המקום לאחרים. הן היו שנות עבודה קשות, בכל יום שני יצאתי מביתי לירושלים והייתי שב אליו רק בסוף השבוע. 16 שנה מנותק בכל שבוע מהבית, וזאת מלבד נסיעות שונות לחו"ל שנאלצתי לעשות מתוקף תפקידי. ההיעדרויות הרבות מהבית ומבני המשפחה הובילו אותי למסקנה שזהו, אני מבקש לסיים את תפקידי בכנסת. היו על כך שיחות בעבר עם יו"ר התנועה ר' אלי ישי, אני קיימתי איתו על כך שיחה לפני סיום מושב החורף של הכנסת ואמרתי לו בצורה ברורה שאני מתכוון לפרוש מהחיים הפוליטיים".

אכן ח"כ הרב יצחק ועקנין נחשב לאחד מחברי הכנסת הבולטים בתנועת ש"ס ומהאהודים ביותר בכנסת, די אם נציין כי לפני שנים מספר התמודד ח"כ יצחק ועקנין על תפקיד חבר בוועדה למינוי דיינים. מולו התמודדו חברי כנסת ידועים ומוכרים. ועקנין הוביל עליהם בפער של 25% ונבחר לתפקיד. יושב ראש הכנסת ח"כ רובי ריבלין רואה בו שותף אמיתי לעשייה ובחר בו מבין סגניו לכהן בתפקיד ממלא מקום יושב ראש הכנסת. הוא עומד גם בראשות ועדת האתיקה של הכנסת. במהלך המושב האחרון נרשמה בינו לבין ח"כ אחמד טיבי תקרית שבמהלכה הורה ח"כ ועקנין להוציאו מהאולם והרחיק אותו לכמה ישיבות מהמליאה.

"על הדברים שבהם אנו דנים בוועדה אינני מתכנן לדבר, שכן כל הדיונים בה חסויים. כמו כן נידונים שם דברים אישיים של חברי הכנסת, ומאחר שמדובר בדברים אישיים, איני מתכנן לשתף איש בחומרים שם. אני כן מוכן לומר כי בוועדה דנים רבות בנושאי הקוד האישי של חברי הכנסת. כמו כן עלה נושא הלוביסטים. נתנו על כך את דעתנו בקביעת אמות מידה מסודרת לצורת ההתנהגות שלהם בכנסת".

– מה דעתך על תחקיר עובדה?

"התחקירנים של עובדה היו אצלי במשרד כדי לראיין אותי, וראה זה פלא דווקא אותי הם בחרו להשמיט מהראיון, אני אמרתי להם כי הלוביסטים טובים הרבה יותר מחברי מרכז של מפלגות שונות המשתמשים בחברי הכנסת משל היו בובה. אצל הלוביסט אתה יודע את מי הוא מייצג, הוא מופיע אצלך עם הסרט הכתום, אתה יודע שהוא בעל אינטרס, הוא אינו מנסה להאכיל אותך בכל מיני דברים, ואתה כאדם בעל שכל וכושר שיפוט בודק את הדברים ובסופו של דיון אתה זה שמקבל את ההחלטות. מה שאין כן הסכנה האמיתית והגדולה היא חברי מרכז של כל מיני מפלגות שאינך יודע בשם מי הם באים ואיזה אינטרס הם מייצגים, והם אלו שמזיזים חברי כנסת ומשנים את דעתם מבלי לבדוק לגופם של דברים".

את דבריו הוא חותם: "בהזדמנות זו אני מבקש להודות על העבר ולבקש על העתיד ולאחל לכל בית ישראל פסח כשר ושמח".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אוהבים אותך ר' יצחק. עשית עבודה נהדרת למען הציבור החרדי וגם למען הציבור בכלל.
ה' יצליח דרכך בהמשך הדרך.
כולנו איתך ר' יצחק

חבל שהוא עוזב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture