פלסטינים לתקשורת הזרה: "תנאים ומשכורת כזו לא אמצא אצלנו בשטחים"

עיתונאים מרחבי העולם ביקרו באזור התעשייה ברקן בו מועסקים 5,000 פלסטינים, ושמעו מהם על דו הקיום והעבודה המשותפת, על רקע החלטת האיחוד האירופי • "מי ידאג לעובדים הפלסטינים אם הם יפוטרו מחר בבוקר כי המוצרים סומנו?" שאל מנהל הייצוא באחת מהחברות המקומיות

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

על רקע החלטת האיחוד האירופי לסמן את תוצרת יו"ש והגולן השתתפו עשרות עיתונאים זרים בסיור באזור התעשייה ברקן שבשומרון, בו מועסקים כ-5,000 פלסטינים, ושמעו על הפגיעה המשמעותית דווקא באוכלוסייה הפלסטינית כתוצאה מצעד זה.

במסגרת הסיור שארגנה לשכת העיתונות הממשלתית, ביקרו הכתבים הזרים במפעל טוויטופלסט, בו מועסקים 120 עובדים, כ-50 מהם פלסטינים. במפעל מיוצרים חלקי פלסטיק באיכות גבוה, למוצרים שונים, ותוצרתו מיוצאת למדינות רבות באירופה, כולל מדינות האיחוד האירופי.

הכתבים הסתובב בחופשיות במתחם המפעל, שוחחו עם העובדים במפעל ושמעו מהם על המשפחתיות שהם חשים במקום. "אני עובד במפעל 20 שנה, אני מרוצה מאוד, היחס מצוין, אחרת לא הייתי נשאר פה" תאר בפני העיתונאים נופיה צלמן, אב ל-8 המתגורר בסמוך לרמאללה ועובד במחלקת הייצור של המפעל. כשנשאל צלמן מדוע אינו עובד בסביבת מגוריו, השיב: "את התנאים והמשכורת שאני מקבל פה לא אמצא אצלנו בשטחים".

תשובות דומות קיבלו העיתונאים מעובדים נוספים בטוויטופלסט וכן במפעל ההייטק רולביט, בו ביקרו בהמשך. ברולביט שמייצר רכיבי אלקטרוניקה ורכיבים נוספים למזגנים, ומתחרה בחברות המזרח באמצעות האיכות והפיתוחים, שוחחו הכתבים עם גיהאד, אב ל-5, המתגורר בכפר פלסטיני בקרבת מקום, ועובד במפעל כבר 7 שנים.

"אני מרוצה מהעבודה פה ומהיחס פה כבר שנים, היחס הוא כמו במשפחה" סיפר גיהאד, שסיפר שהגיע למפעל דרך בן דודו, שעובד גם הוא במפעל, שמעסיק פלסטינים רבים לצד עובדים ישראלים. עובד נוסף שנשאל על יוזמת סימון המוצרים השיב: "שימצאו לי עבודה אחרת".

ממשה לב-רן, חבר קיבוץ נגבה, ומנהל הייצוא בטוויטופלס, שמעו העיתונאים כי לא מעט מבעלי המפעלים והוא בניהם מגיעים משמאל המפה הפוליטית, אך מאמינים כי הדרך לפיוס היא בעבודה משותפת, וכי הנפגעים העיקרים מסגירת המפעלים או מעברם לאזורים אחרים, יהיו דווקא הפלסטינים שיאבדו משרות ושכר, שלא נמצאים באזורי השליטה של הרשות הפלסטינית.

"מי ידאג לעובדים הפלסטינים אם הם יפוטרו מחר בבוקר כי המוצרים סומנו ולא ניתן למכור אותם באירופה?" תהה לב-רן בפני הכתבים וסיכם "רק דרך העשייה ודרך הכלכלה נביא שלום". עוד שמעו העיתונאים כי מפעל ישראלי שיעזוב לתוך תחומי הקו הירוק לא יתקשה לגייס עובדים חדשים, אך לעובדים הפלסטינים שיפוטרו המשימה תהייה קשה הרבה יותר.

קרא עוד:
[postim]

בהמשך פגשו הכתבים את דוד שמחה, נשיא לשכת המסחר הישראלית-פלסטינית, ואת דן קטריבס ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, שלצד רון פז, ראש מחלקת עיתונות זרה בלע"מ, הציגו בפניהם נתונים על התקשרויות כלכליות משמעותיות בהיקפים של מיליארדים רבים המתקיימות בין ישראלים לפלסטינים.

הכתבים נחשפו גם למספרים הגדולים של הפלסטינים המועסקים בישראל: 26,500 מועסקים מעבר לקו הירוק, ו-56,000 פלסטינים מועסקים בתוך תחומי הקו הירוק באמצעות היתרי עבודה בישראל. בנוסף למדו הכתבים על יוזמות שונות לשיתוף פעולה בין ישראלים לפלסטינים, לשם קידום הכלכלה הפלסטינית.

(צילום: לע"מ)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture