150 עצורים מנהליים ב-45 יום: "לא צריך מחקר לגלות שעיקר הטרור הוא ערבי"

הוועדה לביקורת המדינה מבקשת ממבקר המדינה לבדוק את המעצרים המנהליים בעקבות העליה הדרמטית בתקופה האחרונה • נכון להיום מוחזקים 550 עצורים מנהליים, מתוכם 3 יהודים • ח"כ זהבה גלאון: זו שיטה מתועבת שאין לה מקום במדינה מתוקנת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הוועדה לביקורת המדינה קיימה היום (ג') דיון בנושא מעצרים מנהליים בעקבות יום זכויות האדם הבינלאומי.

בדיון הוצג מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שאותו הזמין חבר הוועדה ח"כ באסל גטאס מהרשימה הערבית המשותפת ובו נתונים על מספר העצורים המנהליים, נכון ל-1 בנובמבר השנה. על פי הדו"ח, כיום מוחזקים במעצר מנהלי 4 עצירים יהודים ו-398 עצורים לא-יהודים. אחוז גבוה מהעצורים הוא בגילאי 18 עד 30 ו-34% מהם עצורים לתקופה שבין 6 חודשים לשנה. הנתונים נכון להיום הם 550 עצורים מנהליים, מתוכם 3 יהודים.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז ניזרי אמר כי "אנו מחויבים לזכויות אדם, אך צריך למצוא את האיזון הנכון בין השמירה על זכויות האדם ובין צרכי הביטחון. מעצרים מנהלים הם הליך עוקף להליך פלילי אך הם אינם פסולים, סוג של הכרח בל יגונה. במציאות שבה אין מנוס והאדם שבו מדובר מסכן את ביטחון המדינה או ביטחון האזור – אין ברירה. על מעצרים מנהלים יש בקרה שיפוטית. בית משפט בוחן את החומר בעצמו. אדרבה, אם בית משפט דוחה עתירות זה רק מראה את הרצינות של החומר שהוגש לו ולכן מחליט שלא לשחרר. אנחנו לא עושים הבחנה בין טרור יהודי לטרור ערבי אבל לא צריך לעשות מחקר ולגלות שעיקר הטרור הוא טרור ערבי המופנה כלפי יהודים ולא להיפך".

במהלך הישיבה הביא ניזרי דוגמה למעצר מינהלי שארע לאחרונה, ועתירה שהוגשה בעניינו לבג"צ נדחתה על ידי השופט עוזי פוגלמן. "במהלך גל הטרור הנוכחי, צעירה מנצרת פרסמה בפייסובק שלה שהיא הולכת להיות שהידית ולהצטרף לשהידים האחרים שנהרגו בתקופה הזו. יכול להיות שבכל מצב אחר היה אפשר לחקור או לבדוק אם היא מתכוונת לבצע פיגוע או לא. אבל מאחר שבתקופה הזו ידענו שהיו הרבה צעירים שכתבו בפייסבוק איומים כאלה ואחר כך ביצעו פיגוע, לא הייתה לנו ברירה אלא לעצור אותה מינהלית. במקרים כאלה אין לך ראיות להציג לבית משפט כי היא רק כתבה בפיסבוק. קיימנו על כך דיונים עם מומחים בתחום הפלילי וניסינו למצוא אפשרות לעצור אותה בצורה אחרת, אבל לא היה מנוס. אלה המקרים שבהם אנחנו נאלצים להשתמש בכלי הזה".

קרא עוד:
[postim]

ח"כ זהבה גלאון אמרה כי "מה שנקרא על ידי משרד המשפטים מעצר מניעתי הפך להיות שיטת ענישה בעיקר כלפי פלסטינים בשטחים. זו שיטה מתועבת שאין לה מקום במדינה מתוקנת. לדבריה, צריך לבטל את השימוש במעצר מנהלי "ואם לרשויות הביטחון יש מידע כלשהו על אירוע טרור, להשתמש בו ולעצור את אותם אנשים".

גל כהן מלשכה ממשפטית במשרד הביטחון הוסיף כי "לא מדובר על משהו שרירותי אלא נעשה במשורה. אישור מעצר מנהלי הוא הליך ארוך שנבדק על ידי גורמים בכירים בכמה תחנות". לדברי פרקליט איזור איו"ש סא"ל מוריס הירש "המעצרים אף פעם לא נועדו לשם קבלת מידע מודיעיני. יש התאמה ברורה בין המצב הביטחוני למספר המעצרים המנהליים. בשנה האחרונה הייתה ירידה במספר העצורים עד שלפני שלושה חודשים, עם פרוץ גל הטרור החדש, חלה עליה".

ח"כ אוסמאה סעדי אמר כי "במעצר מנהלי אין לעו"ד כלי של חקירה-נגדית המסייעת ללקוח. זה הפך להיות כלי ענישתי, והגיע הזמן לבטל אותו", ואילו לדברי ח"כ רוויטל סויד "דווקא בימים האלה אי אפשר לוותר על הכלי הזה כי אנחנו רוצים לשמור על המדינה, אבל מצד שני צריך להקל בכל הקשור בתקופות המעצר". גם חברה לסיעה, איתן ברושי התנגד לביטול המעצרים-המנהליים, אך קרא לבקרה ולמינון. "יש מקום לתת גיבוי מלא לכוחות הביטחון ישראל במאבק קיומי וכל עוד יש איום, צריך לתת את התשובות ההולמות".

ח"כ מירב בן ארי, שניהלה את הישיבה, סיכמה כי על הנושא להיבדק ע"י מבקר המדינה, אך מה ייכלל בהליך – יקבע תוך התייעצות עם המבקר ובישיבות נוספות. "מעצרים מנהליים הם מידתיים. אין ברירה אלא להשתמש בכלי הזה כשאין ברירה אחרת. ההליך כפוף לביקורת שיפוטית והיכולת לערער על ההליך, מראה שיש כאן דמוקרטיה שמנסה להגן על עצמה. אם צריך להתערב – רק בכל הקשור לסדרי הדין, כזכות ההיוועצות בעו"ד והחשיפה לעיון בחומרים".

(אילוסטרציה: הדס פרוש – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture