מחקר חדש ומפתיע מגלה: החרדים בריאים יותר וחייהם ארוכים יותר

רק כמחצית האוכלוסייה הכללית מגדירה את בריאותה כ"טובה מאוד", לעומת כשלושה רבעים מהחרדים • גברים חרדים בישראל חיים 3 שנים יותר מגברים שאינם חרדים באותה שכבה סוציו-אקונומית ונשים חרדיות חיות כשנה וחצי יותר מנשים במגזר הכללי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"אמרו ליה לרבי יוחנן, 'איכא סבי בבבל'. תמה ואמר, 'לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה כתיב, אבל בחוצה לארץ לא'. כיון דאמרי ליה 'מקדמי ומחשכי לבי כנישתא', אמר 'היינו דאהני להו, כדאמר ר' יהושע בן לוי לבניה קדימו וחשיכו ועיילו לבי כנישתא כי היכי דתורכו חיי'.

"אמר רבי אחא ברבי חנינא, 'מאי קרא, אַשְׁרֵי אָדָם שֹׁמֵעַ לִי לִשְׁקֹד עַל דַּלְתֹתַי יוֹם יוֹם לִשְׁמֹר מְזוּזֹת פְּתָחָי וכתיב בתריה, כִּי מֹצְאִי מָצָא חַיִּים".

את הסוד לפיו השכמת שחרית וערבית לבתי כנסיות ובתי מדרשות מאריכה את חיי האדם, יודעים לומדי מסכת ברכות כבר למעלה מ-1,500 שנה, אולם במפתיע, היום מגיעים לאותה המסקנה בדיוק חוקרי חברה שאינם שומרי תורה ומצוות, אשר מנסים לתלות את התופעה ב… יחסים החברתיים הפוריים שיוצרים הביקורים הקבועים בבתי הכנסת…

בדו"ח החדש של 'מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל', נאמר כי מחקרים מוצאים קשר חיובי בין הרמה הסוציו-אקונומית של היישובים בישראל ובין תוחלת החיים של תושבי היישוב. אולם בערים שיש בהן ריכוז גבוה של אוכלוסייה חרדית (כמו בני ברק, ירושלים ובית שמש), תוחלת החיים גבוהה ברמה ניכרת ביחס לרמה הסוציו-אקונומית הנמוכה.

קרא עוד:
[postim]

הרוב המכריע של החרדים (73.6%) הגדירו את בריאותם כ"טובה מאוד", לעומת 50% בקבוצות האוכלוסייה האחרות. אחוז החרדים שדיווחו כי הם סובלים מבעיה בריאותית עמד על 18.7% בלבד – בהשוואה לשיעורים כפולים ואף יותר מכך בקבוצות אוכלוסייה אחרות.

.(צילומי אילוסטרציה: יונתן זינדל וקובי גדעון - פלאש 90)

בקרב חרדים יש 'הון חברתי' גבוה יחסית, אשר משמעותו היא ריבוי קשרי חברות, שביעות רצון גבוהה מהיחסים עם המשפחה, מערכת חברתית תומכת ופעילות התנדבותית בקהילה, כך גילו החוקרים.

לדברי מחברי הדו"ח, פרופסור דב צ'רניחובסקי וחן שרוני, נמצא כי אכן יש קשר חיובי ומובהק בין היותו של אדם חרדי ובין סיכוייו לדווח כי בריאותו טובה מאוד. כמו כן, נמצא קשר בין דיווח על רמת בריאות גבוהה ובין הון חברתי גבוה. ממצא זה תומך בהשערה כי לחרדים בישראל יש הון חברתי ותפיסת בריאות טובה, אשר כנראה תורמים לאריכות חיים. (אם כי ייתכן שהממצאים קשורים גם לנורמות חברתיות שאינן מעודדות תלונות, בוודאי לא במסגרת סקר ממלכתי…).

צ'רניחובסקי ושרוני מצאו כי תוחלת החיים הממוצעת בקרב גברים חרדים הייתה גבוהה בשלוש שנים מהתוחלת הצפויה על בסיס מצבם הסוציו-אקונומי. בקרב נשים חרדיות, תוחלת החיים הייתה גבוהה בשנה וחצי ביחס לצפוי לפי הרמה הסוציו-אקונומית. לפי הפרק, ההבדלים עשויים להיות קשורים להבדלים בין המינים ברמת הקשרים החברתיים, הנובעים מהבדלים באורח החיים – למשל ביקורים תכופים יותר של גברים בבית הכנסת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture