במהלך 2016: תוכפל כמות מטוסי ה"איתן"

טייסת "הנשר הלבן" אשר חוגגת 5 שנים להקמתה, צפויה לגדול בקרוב: בשנה הבאה צפויים להיקלט מטוסי "איתן" נוספים לטייסת ועד סוף 2020 היא מתוכננת לשלש את גודלה • "כשנסתכל אחורה בעוד עשר שנים, מה שאנחנו עושים היום ייראה לנו כאילו היינו בתחילת הדרך"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

לקראת סוף העשור הקודם, הוחלט בחיל האוויר על השם שתישא טייסת ה"איתן" (הרון TP)- טייסת "הנשר הלבן" על שם הנשר הגדול עליו רכב שלמה המלך. הטייסת הורכבה ממטוסי "הרון", הכטב"ם החדש שיהיה לכלי הגדול ביותר במערך הכטב"ם של חיל-האוויר.

בימים אלו חוגגת טייסת "הנשר הלבן", שמרבית ממשימותיה עלומות, 5 שנים להקמתה – 5 שנים בהן ידעה רגעי שיא לצד רגעים קשים, מהם בנתה את עצמה מחדש והגיעה למעמד חדש.

היום משתדלים אנשי הטייסת לעסוק פחות בעבר ולהסתכל אל העתיד הרחוק והקרוב, בו צפויה "הנשר הלבן" להתפתח בכל הגזרות. "בשנה האחרונה קלטנו עוד ועוד יכולות ומשימות מבצעיות משמעותיות מסווגות, ובשנה הבאה הטייסת הולכת לקלוט כשירויות נספות מעבר למשימות המודיעין הסטנדרטיות. לפי הערכתי, אנחנו מממשים היום רק כ-20 אחוזים מהפוטנציאל שיש במטוס ה'איתן', וכיום אנחנו נמצאים בתחילת המהפכה", מספר סא"ל אופיר, מפקד טייסת "הנשר הלבן". "כשנסתכל אחורה בעוד חמש ועשר שנים, מה שאנחנו עושים היום ייראה לנו כאילו היינו ממש בתחילת הדרך, למרות שהטייסת נמצאת היום בשיא מבצעי. הפוטנציאל של המטוס הולך ומתעצם. מפקד חיל-האוויר הורה להכפיל את הטייסת בהיקף כמויות הסד"כ, האנשים, המשימות והיכולות, כשהמטרת העל נשארה פשוטה: להיות טייסת אסטרטגית ורלוונטית לכל זירה ובכל תחום".

חיל האוויר, איתן 1

מטוסים נוספים, יכולות חדשות וסימולטור

בטווח הקצר, שנת 2016 צפויה להיות שנת הצמיחה הגדולה של טייסת "הנשר הלבן". מספר מטוסי "איתן" חדשים מתוכננים להיקלט במהלך החצי הראשון של השנה בבסיס תל-נוף וכמעט להכפיל את כמות הכלים בטייסת כשגם כמות התאים, היכולות, והמצלמות יגדלו משמעותית. בהיבט הארגון, הטייסת צפויה לגדול ב-50 אחוזים כשטכנאים ומפעילים נוספים צפויים להצטרף לשורות "הנשר הלבן".

בטווח הרחוק יותר, עד שנת 2020 צפויה הטייסת לשלש את כמות המטוסים שברשותה, כשהמטוסים שייקלטו יהיו מתקדמים יותר בהיבט הוורסטיליות והשהייה באוויר – והמטוסים הנוכחיים צפויים לעבור תהליך שדרוג דומה. בנוסף, סימולטור "איתן" אשר נמצא היום בתעשייה האווירית מתוכנן להיקלט בחיל. לדבר סא"ל אופיר, "יהיו בחיל מאמני 'איתן' בשנתיים או בשלוש השנים הקרובות".

בשבועות האחרונים נערך בטייסת כנס בהשתתפות אנשי המילואים שמטרתו לבנות את תכנית העבודה לשלוש השנים הקרובות, כשהמגמה בחיל ברורה: יותר משימות למערך הכטב"ם, תוך ניצול יתרונותיו היחסיים. "הגישה בחיל היא 'לכטב"ם' כמה שיותר משימות", מספר סא"ל אופיר. "כשאנחנו מבינים שזה הכיוון שאנחנו הולכים אליו, אני רואה כאן בעוד חמש שנים טייסת אחרת לגמרי – למען האמת, אני רואה את ה'איתן' הופך למערך".

חיל האוויר, איתן 3

הרגע בו כמעט ובוטל מערך הכטב"ם

למי שמכיר מקרוב את היסטוריית הטייסת, התנופה האדירה של "הנשר הלבן" לחלוטין לא מובנת מאליה. בשנת 2012, מיד לאחר שהגיעה הטייסת לכשירות מבצעית, התרסק אחד ממטוסי ה"איתן" במהלך ניסוי של התעשייה האווירית, פריחת הטייסת נעצרה לחלוטין. "הטייסת הפסיקה לטוס לתקופה ארוכה, ולא היה ברור לאן היא הולכת. אני מעריך שאם האירוע הזה לא היה קורה היינו נמצאים היום במקום טוב יותר באופן משמעותי, אבל למדנו ממנו והיום הוא רק פסיק בהיסטוריה", מספר סא"ל אופיר. "בסך הכל מדובר במערך צעיר והפתעות עלולות לצוץ בכל שלב. היום אנחנו קולטים יכולות שמביאות סיכונים ואתגרים בתוך התהליך ולאור לקחי העבר אנחנו עושים את זה עקב בצד אגודל, כי ראינו מה אירוע שלילי גדול יכול לגרום למערך".

בחודשים האחרונים, עם התחממות הגזרה הצפונית, השתתפו מטוסי ה"איתן" בפעילות מבצעית ענפה והביאו לידי ביטוי את היתרונות המיוחדים של הכטב"ם הגדול ביותר של חיל-האוויר, יתרונות שרק ילכו ויתעצמו בשנים הקרובות. "בראייתי, אם נסתכל על מה שיהיה כאן במסיבת העשור, זה יהיה סיפור שונה לגמרי", אומר סא"ל אופיר.

חיל האוויר, איתן 4

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture