כך פתח ח"כ דב חנין את ישיבת ועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית בכנסת • "תחנות האוטובוס מיוצרות היום בצרפת בצורה שמתאימה מאוד לפריז, אבל לא כל כך מתאימה לאקלים בישראל", נחשף בדיון • "מי שבוחר את התחנות לא משתמש ולא הולך להשתמש בתחבורה ציבורית בקרוב", טען נציג ארגון הפועל למען רווחת משתמשי התחבורה הציבורית

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לעניין התחבורה הציבורית, התכנסה היום לדיון שעסק בתנאי ההמתנה בתחנות האוטובוסים. היו"ר, ח"כ דב חנין, פתח את הדיון בחידה: "מהו המתקן הציבורי שבקיץ לא נותן צל ובחורף לא מספק מחסה מהגשם?".

חנין לא ביקש תשובות אלא אמר מיד כי "זו לא חידה… כי כולם יודעים שהתשובה היא תחנות ההמתנה לתחבורה הציבורית". לדבריו, "התחנות הן כל דבר חוץ ממשהו שמתאים ונוח להמתנה של בני אדם, ואנחנו כאן כדי לשנות את זה".

מייסד כנס הצל במרחב הציבורי, ד"ר מרטין וייל, הציג דוגמאות לתחנות אוטובוס ואמר כי בישראל במשך 8 חודשים בשנה אנשים מחפשים צל ולא מוצאים. "תחנות האוטובוס מיוצרות היום בצרפת בצורה שמתאימה מאוד לפריז, אבל לא כל כך מתאימה לאקלים בישראל", אמר. לדבריו, הפתרון היחיד הוא לתת למעצבים הנחיות ברורות לעצב תחנות שמספקות צל ברוב שעות היום ובעיקר בשעות שיא החום.

מנכ"ל ארגון '15 דקות', גיל יעקב, אמר כי יש אמנם תנופה של בניית תחנות חדשות, אבל בשטח יש חוסר עקביות וחוסר אחידות בביצוע. התחנות הן שקופות ועם גגות פתוחים שלא מגינות מפני השמש ולא מפני גשם". הוא ציין כי אין תקן אחיד מחייב ואין כתובת אחת של אחראי. "את המיקום מאשר משרד התחבורה, על התחזוקה אחראיות העיריות ועל ההקמה והמידע אחראים המפעילים ובמרבית הפעמים מי שבוחר את התחנות לא משתמש ולא הולך להשתמש בתחבורה ציבורית בקרוב", הסביר.

קרא עוד:
[postim]

מהנדס התנועה של אגד, פינחס גרשון, אמר כי אגד עוצרת ב-11,500 תחנות בכל הארץ, מתוכן 7,500 מקורות ועוד כ-4,000 הן תמרורים על עמוד. הוא הוסיף כי לא כל תחנה חייבת סככה והעיר כי העיריות הפכו את התחנות לשלטי פרסום.

היו"ר חנין סיכם את הדיון ואמר כי מצב התחנות בישראל הוא תולדה של הזנחה רבת שנים והפרטה. "משקיעים הרבה כסף בדבר הלא נכון ובכוונתו לפעול בדרך של קידום חקיקה פרטית", אמר. הוא בירך על כך שמשרד התחבורה מקדם תקנות בעניין, והוסיף כי הגיש בעצמו הצעת חוק שדומה להצעת החוק עליה דיברה ח"כ זנדברג, שתחייב את המשרד להתקין תקנות כאלה.