בושה: 40 ניצולי שואה נפטרים מידי יום וקצבאות הקיום תקועות בדיון משפטי

גפני: "לא ארפה מהנושא עד שהכסף יגיע לחשבונות הבנק של הניצולים" • החברה 'להשבת נכסי נספי השואה' וחברת 'אוצר ההתיישבות היהודים' מתכתשות אודות אחזקותיהן בבנק לאומי ומסרבות ליטול הלוואת גישור

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

האם בכירי החברה להשבת נכסי נספי השואה נוטלים בונוסים כבדים בעודם מסרבים להעביר תמיכות לנזקקים?

השאלה המטרידה הועלתה היום במהלך דיון כאוב וסוער במיוחד בוועדת הכספים בעקבות אי העברת תשלומים רבעוניים לניצולי השואה ע"י החברה להשבת נכסי נספי השואה בחודשים האחרונים.

עפ"י החוק מ-2006 שבעקבותיו הוקמה החברה, נקבע כי מהנכסים שלא נמצאו להם יורשים, החברה תעביר כספים לתשלומים רבעוניים לניצולי השואה וכן תסייע בהנצחה. בתיקון חקיקה מ- 2014 הוגדל הסכום השנתי שהחברה אמורה להקצות לתשלומים לניצולי השואה ל-135 מיליון ₪ וב-2015 ל-150 מיליון ₪. באמצע 2015 הודיעה החברה שלא תוכל לממן את התשלומים מכיוון שקופתה ריקה וכן מכיוון שאחזקותיה בחברת אוצר ההתיישבות היהודית בע"מ בשיעור 25%, המחזיקה בשיעור של 4.9% ממניות בנק לאומי, אינן ניתנות למימוש בעת הזו, כיוון שאם תמומשנה בעת שהמניות בירידה, הדבר יסב הפסד ניכר לחברה ולניצולי השואה, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

כחלק מניסיון החברה למצוא מקור להעברת התשלומים לניצולי השואה ולאור אחזקותיה בחברת אוצר ההתיישבות, פרץ סכסוך משפטי בין שתי החברות, שעודנו מתנהל בימים אלו ממש ונמצא, כך לפי נציגי שתי החברות, לקראת פסק דין. אלא שההתדיינות המשפטית מונעת לעת עתה התקדמות לקראת פתרון שיאפשר להעביר את התשלומים לניצולים, שהולכים ומתמעטים מדי יום. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני וחברי הוועדה הביעו תרעומת קשה כנגד שתי החברות וכנגד משרד המשפטים המלווה את הנושא מאז החל הסכסוך בין השתיים ואינו מוצא דרך לפתור אותו מלבד ההסתמכות על בית המשפט.

קרא עוד:
[postim]

גפני: "אנחנו נבחרי הציבור מרגישים שלא עשינו די על-מנת לסייע לאנשים האלה. אחד הדברים העברת התשלום ע"י החברה להשבת נכסים שעתה הפסיקה להעביר את התשלומים".

בעוד מנכ"ל החברה להשבת הנכסים, ישראל פלג, מתעמת עם יו"ר דירקטוריון חברת אוצר ההתיישבות היהודית, אמיר פלד, קרא לעברם חבר הכנסת מיקי רוזנטל: בכלל לא משנה איך תפתרו את זה, עוד חמש שנים זה כבר לא יהיה רלוונטי!

"שני הארגונים לא צדיקים"

רוזנטל אמר כי אינו מעוניין להיכנס לאמירות שנשמעות פה ושם על בונוסים שמחלקת החברה להשבה, אך אמר כי על נציגי החברות לקחת הלוואה, או הלוואת גישור עד למימוש טוב של המניות ובינתיים יעבירו את התשלומים לניצולים.

כהמשך לדבריו, דרשה ח"כ נורית קורן לקבל את כל הדו"חות הכספיים של החברה להשבה, "שנדע מי כן קיבל ומי לא בונוסים כאלו ואחרים בעת שלא מעבירים כספים לניצולים". חבר העמותה הפרלמנטרית למען ניצולי השואה, ראובן מוזר, טען שבכירי החברה להשבה חילקו ביניהם בונוסים מהכסף שהצטבר.

יו"ר דירקטוריון החברה להשבת נכסים, מיכה חריש, הכחיש את הדברים: "אין בונוסים! זה התפרסם ע"י אומ"ץ שאני עומד לקבל 600 אלף ₪ בונוס ואני לא מקבל בונוס אלא רק שכר כדירקטור".

נציגת המשרד לאזרחים ותיקים, שרה זילברשטיין: "שני הארגונים לא צדיקים. יש להכריח אותם למצוא פתרון מיידי".

גפני הודיע בסיכום הדיון, כי "לא ירפה מהנושא ויחזור לדון בכך בשבוע הבא" ועד אז דרש מראשי שתי החברות "להגיע להסכמות ולהעביר את הכספים. אפנה גם לשר האוצר להעמיד ערבות מדינה לצורך הלוואה במידת הצורך. בכל-אופן, לא ארפה מהנושא אפילו אם תחזור לכאן כל שבוע עד שהכסף יגיע לחשבונות הבנק של הניצולים".

(אילוסטרציה: מרים אלסטר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture