עם הפנים צפונה: כך מתכונן צה"ל למלחמה נגד חיזבאללה ודאעש

בפיקוד הצפון של צה"ל תרגלו כלל הזרועות התמודדות עם מספר תרחישים מולם יצטרכו לעמוד בזמן אמת • בתרגיל, שנמשך שבועיים שלמים, תורגל תמרון רחב היקף, הפעלת אש ותקיפת אלפי מטרות בהספקים גבוהים מאוד • "פעלנו במצב של מלחמה"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

תרגיל מטכ"לי רחב היקף בפיקוד הצפון הגיע אמש לסיומו. במהלך התרגיל דימו כלל הזרועות והכוחות בפיקוד התמודדות עם תרחישים אופרטיביים מגוונים המאפיינים את המציאות המשתנה של הגזרה.

"התרגיל הביא לידי ביטוי מימוש של תכניות מבצעיות תוך שיתוף פעולה עם זרועות צה"ל אל מול הג'יהאד העולמי וחיזבאללה, הן בסוריה והן בלבנון", אמר מפקד פיקוד הצפון, אלוף אביב כוכבי. "במסגרתו תורגל תמרון רחב היקף, הפעלת אש ותקיפת אלפי מטרות בהספקים גבוהים מאוד בכלל מרחבי הלחימה לרבות כפרים שמהם פועל האויב".

במהלך התרגיל פעלו אנשי הפיקוד מול תרחישים שנבנו לאור המציאות הביטחונית המקיפה את ישראל. "התרגיל שיקף את האתגרים הצפויים לפגוש אותנו בסיטואציה של מלחמה ובמהלכי התמרון", סיפר ראש מדור תעסוקה מבצעית בפיקוד הצפון, רב-סרן בן ברק.

קרא עוד:
[postim]

"ללמוד את המציאות המשתנה זה להבין מול מי אנחנו מתמודדים באי היציבות  שיש היום. מסביב לשטחנו ישנה מציאות אויב אחרת משהכרנו וזה משפיע על ביטחונה של מדינת ישראל", הדגיש. "יש שחקנים במרחב עם אינטרסים כאלה ואחרים, ביניהם גורמי ג'יהאד עולמי וחיזבאללה. הצבא נדרש להיות ערוך ומוכן להתפתחות בכל אחת מהאפשרויות האלו".

במהלך השבועיים האלה הפיקוד למעשה היה במלחמה לכל דבר ועניין, כזו שצה"ל צופה שייתכן ויידרש לתת לה מענה. "התרגיל שיקף מצבים שיכולים להתרחש במציאות ותרם להבנת התכניות המבצעיות", קבע רס"ן ברק. "אנשי הפיקוד בסדיר ובמילואים התמודדו עם מצבים קרובים למצבי אמת, הרבה יותר ממה שהיה עד היום. מבחינת המתחים המבצעיים, העבודה עם היחידות והמופעים וקבוצות התכנון שנגזרות משעון הלחימה הפיקודית – פעלנו במצב של מלחמה".

לראשונה: חדר המלחמה של חטיבת ההגנה בסייבר בהפעלה

גם אגף התקשוב לקח חלק בתרגיל ולראשונה השתתפו כוחות התקשוב כמפקדה להפעלת כוח. במסגרת התרגיל הופעל לראשונה חדר המלחמה של חטיבת ההגנה בסייבר והאגף כולו עבד בתפיסת חטיבות (הפעלה, הגנה בסייבר והתעצמות).

קצין הקשר והתקשוב הראשי תא"ל נתי כהן, בכובעו כראש חטיבת הפעלה, תורגל בתפעול מערכה טכנולוגית והתמודדות עם אתגרי הספקטרום וכן באחריותו למימוש והפעלה מלאה של תפיסת 'צה"ל רשתי': "המטרה שלנו ליצור מציאות בה כלל הכוחות הפועלים במרחב הלחימה יודעים לעבוד ברשת מבצעית אחת לניהול קרב", מסביר תא"ל כהן. "אנחנו מתרגלים מלחמה. במתכונתו החדשה על אגף התקשוב להיות מרכז להפעלת כוח בתחומי המחשוב, המגננה בסייבר, הספקטרום והלוחמה האלקטרונית בשגרה, בחירום ובמלחמה".

17996

במהלך התרגיל חטיבת ההגנה בסייבר, אשר הוקמה רק לפני מספר חודשים, תרגלה התמודדות מול מגוון רחב של אתגרים במרחב הרשתי תוך הפעלת מחלקת המודיעין להגנה בסייבר שממוסדת בימים אלה.

נערכים למציאות המשתנה

בשגרה, רס"ן ברק אחראי על כוננויות הביטחון השוטף ופריסת הכוחות בגזרות הפיקוד. בחירום, משמש כקצין המבצעים של מכלול כשירות סדר הכוחות, המשקף את תמונת המצב של כשירות הכוחות ומשאבים קריטיים ביחידות הפיקוד. "נדרשנו לפעול בסיטואציות מבצעיות ובשילוב בין שתי גזרות", פירט. "היינו צריכים לשקף את כשירות היחידות מול המשימה שלהן כדי להביא למפקד תמונת מצב לשם קבלת החלטות. המלצנו על איזונים בתוך הפיקוד מול המאמץ המלחמתי בכל שלב נתון, הקצנו כוחות וגייסנו מילואים בהתאם לפקודות".

לראשונה נמשך התרגיל שבועיים שלמים, להבדיל מתרגילים קודמים שלרוב נמשכו בין שלושה לחמישה ימים בלבד. "בגלל שהתרגיל נמשך זמן רב, ומכיוון שנקבעו במהלכו מופעי למידה ובוצעו סיכומי ביניים, חל תהליך של השתפרות, למידה והפקת לקחים במהלכו, ולא רק בדיעבד", שיתף רס"ן ברק. "השיפור בא לידי ביטוי בעיקרי בין השבוע הראשון של התרגיל לשני".

17994

"התרגיל שיפר משמעותית את המוכנות של הפיקוד להתמודדות עם מציאות משתנה בפרט ועם מלחמה בכלל", ציין הרמ"ד. "פיקוד הצפון וצה"ל במוכנות גבוהה להתמודד עם כל איום על שטח מדינת ישראל, ואני מאמין שהתרגיל הראה זאת".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture