"רכבת ישראל החליטה לחסוך ברוחב הדיפון ומנהרות שצריכות לשרוד 120 שנה קורסות כבר עכשיו" • בדיון בוועדת הכלכלה נחשף עומק המחדל: "כשל מתמשך שהרכבת ידעה עליו כבר לפני 4 שנים" • המהנדס הראשי של החברה המבצעת את הפרויקט: למעלה מ-20% מהמנהרות המקשרות נוזלות, יותר מ-50% מהמנהרות המקשרות סדוקות בשל כשל קונסטרוקטיבי

אחרי הסיור המקיף והמעמיק תרתי משמע, נדהמו חברי ועדת הכלכלה לשמוע מהמהנדס הראשי של חברת 'שפיר' על היקפי הכשל המחפיר במנהרות הרכבת המהירה לירושלים.

בדיון התברר כי הניסיון הכושל לחסוך בדיפון מנהרות הקישור נודע להנהלת הרכבת כבר לפני ארבע שנים. המהנדס הראשי של חברת שפיר, אבי פנטורין, אמר כי החברה התריעה מיד עם קבלת התכניות בהם הופיע תכנון דיפון של 20 ס"מ במקום מטר, כי המבנה לא יעמוד בלחץ המים המופעל בתוך ההר.

"ביצענו את התוכניות למרות שחברה חיצונית סברה שהן לא טובות, בגלל הנחיה חד משמעית של הרכבת ולצערנו בסופו של דבר קרו כשלים במנהרות". לדברי פנטורין מספר הכשלים במנהרות הוא יותר גדול מכפי שפורסם בציבור, ביותר מ-50% מהמנהרות המקשרות התגלו סדקים קונסטרוקטיבים, כאלה שמהווים כשל. למעלה מ-20% מהמנהרות המקשרות נוזלות. מנהרה מס' 24 למעשה קרסה ובאחוז גדול מהקירות, לפי סקר שביצעה חברת שפיר, יש עיוותים, דיפורמציות – תזוזות של המבנה.

המהנדס של חברת שפיר העריך כי התיקון יעלה עשרות מיליונים, מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, אמר לעומתו כי עלות התיקון תהייה עד מיליון שקל בלבד.

קרא עוד:
[postim]

לדברי מנכ"ל הרכבת הכשל שהתגלה לא יגרום לאיחור בפתיחת הקו, אלא שאיחור של יותר משנה כבר נגרם, לדבריו, על ידי חברת 'שפיר' שאיחרה בכשנה מתאריך המסירה המיועד של קטע המנהרה שבאחריותה. בשבוע שעבר הודיעה רכבת ישראל על חילוט ערבות של חברת 'שפיר' על סך של 32 מיליון שקלים, זאת בשל אי עמידה בלוח הזמנים בביצוע פרויקט הקו המהיר לירושלים

מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי היום הגיע לארץ מומחה מהולנד שיבצע בדיקה בלתי תלויה. הוא הוסיף כי כל המנהרות ייבדקו, ואמר כי השר הנחה אותו לבצע את הבדיקה תוך 60 יום והוא מעריך שיעמוד בלוח הזמנים.

.מנהרות הרכבת לירושלים (אילוסטרציה: הדס פרוש-פלאש 90)