הרמטכ"ל: "צה"ל מפעיל 100 כלים הנדסיים לאיתור מנהרות בגבול עזה"

"יש לנו את היכולת המתקדמת בעולם ועדיין זה אתגר גדול מאוד", אמר רא"ל איזנקוט. "אנחנו ממקדים מאמצים מודיעיניים ויש פעילות ענפה מאוד של יוזמה ותחבולה כדי להגיע לכל פירי התת קרקע, מתוך הבנה שזהו האיום המרכזי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, נאם הבוקר בכנס במרכז הבינתחומי הרצליה, והתייחס בדבריו לאיום המנהרות מרצועת עזה, אשר התגבר מאוד לאחרונה.

איזנקוט ציין כי איום המנהרות נמצא בראש סדר העדיפויות של צה"ל, אך חלק מדרכי ההתמודדות אתו חסויים. "אנו מודעים לכך שחלק גדול מהכסף שהגיע על מנת לשקם את רצועת עזה אחרי 'צוק איתן' הופנה לבניית יכולת תת קרקעית ושיקום המנהרות".

הוא הוסיף: "אנו מפעילים מאמץ טכנולוגי מבצעי הנדסי. יש לנו את היכולת המתקדמת בעולם ועדיין זה אתגר גדול מאוד. אנחנו ממקדים מאמצים מודיעיניים ויש פעילות ענפה מאוד של יוזמה ותחבולה כדי להגיע לכל פירי התת קרקע מתוך הבנה שזה האיום המרכזי. מי שיסתובב סביב הרצועה היום יראה הרבה מאוד כלים הנדסיים שפועלים בצורה ממוקדת עד כמה שאנחנו יכולים".

הרשתות החברתיות הן דלק לטרור

איום הסכינאות באיו"ש ולמטרות שבאמצעותו מנסים המחבלים להשיג. "מטרת הטרור היא להשיג מטרות חברתיות באמצעות מאבק אלים", אמר הרמטכ"ל. "אנו חווים גל הסלמה שפריצתו מזוהה עם רצח הזוג הנקין, ובו מאות צעירים, רובם באופן ספונטני לוקחים סכין, אוטו או רובה ומבצעים פיגועים".

בדבריו התייחס להשפעות המדיה החברתית על המפגעים. "יש שיח רחב מאוד סביב ההשפעה של התקשורת והניו מדיה בהסתה. זה עולה גם בשיח שלנו וגם בשיח הגלובלי. מתחקורי מחבלים שאנו עושים יש מוטיב מרכזי והוא – 'ראיתי בטלוויזיה', 'קראתי באינטרנט' כגורם שמשפיע לצאת ולעשות פיגוע. אותה וויראליות שמסבירה למה כל כך הרבה אנשים מצטרפים מרחבי העולם".

קרא עוד:
[postim]

הרמטכ"ל ציין גם את גל ההזדהות עם דעאש ברחבי העולם. "דעאש הפך להיות איום טרור מרכזי. נשאלת השאלה: מה מוביל אלפי צעירים מרחבי העולם, 600 מבלגיה, 2000 מצרפת, אפילו 50-60 מישראל להזדהות עם הרעיון של טרור ולהצטרף ללחימה, להיות מוכנים להקריב את החיים שלהם עבור תפיסה ורעיון?"

פרופיל המפגע הבודד

האתגר הביטחוני העיקרי שאנו רואים היום הוא – כיצד מרתיעים בודדים שמוכנים למסור את חייהם ולהרוג, כשהסבירות שהם יצאו מזה חיים היא נמוכה? איך להרתיע את אותו סכינאי שכותב באינטרנט שהוא יוצא לעשות פיגוע ולאחר שעה עושה זאת? ולצד זאת, ההתמודדות מול ארגוני טרור וגם מול צבאות. כיצד מכריעים ומנצחים טרור של קבוצה שיש לה שאיפה פוליטית? תפיסת ההרתעה של הצבא הביאה להישגים גבוהים מאוד, אך הופכת להיות הרבה יותר מורכבת כשמדובר באדם שלא נשען על תשתית ארגונית. אלא פשוט לוקח סכין מהמטבח בבית שלו ויוצא לפגע".

הרמטכ"ל הסביר כי צה"ל נוקט פעולות רבות על מנת לצמצם ככל האפשר איומים אלו: "צה"ל פועל בחופש פעולה מוחלט באיו"ש ולא עושה הבחנה בין שטחי A B וC. לילה לילה פועלות באיו"ש שש חטיבות, עשרות גדודים ופלוגות שמבצעים פעילויות סיכול. אנו מפעילים יוזמה לצד הבדלה בין אוכלוסיה אזרחית למחבלים", הוא אמר.

.(צילום ארכיון: גיל אליהו - פלאש 90)

לדבריו, הניסיונות לאתר את "פרופיל המפגע הבודד" העלו ממצא כי מתוך 100 אלף מקבלי אישורי עבודה בישראל, היה מתאבד אחד ויחיד, ולעומת זאת 95 אחוזים מהמפגעים זוהו כרווקים ללא אישור עבודה. "אותם בעלי אישורי עבודה מביאים פרנסה הביתה ומביאים תקווה וקשה לדמיין מה הייתה המציאות אם 100 אלף אנשים אלו היו תחת סגר", הוא הסביר. "הגישה הזו היא אינטרס ישראלי מובהק לפתח כלכלה. הדרך הנכונה היא לפעול בצורה ממוקדת ולעשות את ההפרדה גם כשיש לנו פיגועים קשים".

רא"ל איזנקוט התייחס גם לאיום הקיברנטי שלדבריו יעלה בשנים הבאות. "אם מדברים על אתגרי העתיד צה"ל נמצא בשנה הראשונה של של תכנית רב שנתית גדעון. התוכניות נותנת מענה לאתגרי ההווה אך נותנת מענה גם לאתגרי העתיד. תופעת הטרור מלווה את המדינה מהקמתה וההנחה היא שהתופעה תימשך ואנו צריכים להמשיך לפעול מולה בערכיות. לנצח ולהישאר בני אדם. עלינו לזכור שהתפקיד שלנו כצבא זה לספק בטחון ולספק לדרג מדיני חופש פעולה ועמדת כוח ויתרון ולא תחת לחץ המאורעות".

(צילום ארכיון: פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture