מספר הקווים ש"הותרו" על ידי משרד התחבורה לחלל שבת, עלה מ-92 ל-193 בתוך שלוש שנים • בכיר במשרד: הארכת שעון הקיץ גרמה לעשרות חילולי שבת נוספים • אגד: רק 11 נסיעות גלשו לתוך השבת "לא לעשות צל הרים כהרים" • למרות טענת החברות, מאות נהגים דיווחו כי כופים עליהם לחלל שבת

מאות נהגים נאלצים לשוב לבתיהם לאחר כניסת השבת, כך עולה מנתונים שנאספו בנושא הכפייה על נהגי התחבורה הציבורית לנסוע בשבת. החברות טוענות כי מספר הנסיעות שגלשו לתוך השבת הוא קטן בהרבה אך הן אינן מחשיבות את הצורך של הנהגים לשוב לבתיהם מבעוד מועד.

זלזול המדינה ביחס לסטטוס קוו בענייני דת הולך ומתגבר כל העת בשיטת הסלאמי, ובעוד החוק הקיים מופר ברגל גסה, מעזה קבוצת ח"כים לדרוש הפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

ח"כ יואב בן צור מש"ס, יזם דיון בעניין, לאחר שקיבל לידיו עשרות תלונות של נהגים אשר כופים עליהם לחלל ח"ו את השבת תוך איומים על אפשרות שיאבדו את מקום עבודתם. "התחבורה הציבורית באזורים רבים מכרסמת בקביעות בסטטוס-קוו" אמר בן-צור שהציג נתונים על קווים רבים המחללים שבת בניגוד לתקנות התעבורה. "אנחנו לא מבקשים לכפות שום דבר, אלא רק לשמור על הסטטוס קוו ולא לפרוץ אותו בנימוקים שונים" אמר.

קרא עוד:
[postim]

רשימת הקווים בעלי ההיתרים לפעול בשבת, במגזר היהודי, עלתה מ-92 קווים ב-2012 ל-193 קווים ב-2015, כך עלה מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנסתרה לטענת משרד התחבורה. סוגיה נוספת שנבדקה היא גלישת נסיעתם של קווים ללא היתר, אל תוך השבת. בעניין זה העלתה בדיקת הממ"מ כי רק אחוז אחד מהקווים שאין להם רישיון לנסוע בשבת אכן גלשו לתוך השבת. מנהל אגף בכיר תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי המשרד מקפיד לשמור על הסטטוס קוו. באשר לגלישת נסיעות לתוך השבת אמר גנון כי בשנת 2015 השתנו מועדי הכניסה לתוקף של שעון הקיץ והחורף והדבר שיבש את סדרי העבודה, אך הבעיה טופלה.

מקלב: האם שר התחבורה אישר הפעלת מאה קווים נוספים בשבת?

ח"כים בודדים העלו דרישה להפעלת התחבורה הציבורית בשבת באופן כללי, ואמרו כי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לא תגרום לחילול שבת המוני. ח"כ אורי מקלב השיב כי הדיון לא נועד לעסוק בשאלה הגדולה של הפעלת התחבורה הציבורית בשבת, אלא בעניין ספציפי האם משרד התחבורה יודע לפקח על הנהלים והתקנות שלא מאפשרות גלישת נסיעות אל תוך השבת. "אם יש קווים שנוסעים בשבת למרות שלא היו אמורים לעשות זאת צריך לטפל בזה", אמר.

מקלב הזכיר את התחקיר של העיתונאי עידן יוסף, שגובה בנתוני הממ"מ, לפיו יש עלייה בהיתרים שנותן משרד התחבורה להפעיל קווים בשבת. "אנחנו רוצים לדעת איך זה נעשה, והאם שר התחבורה מודע לכך ואישר זאת. יש כאן תופעה מתגברת והולכת, במיוחד לאחר הפעלת שעון קיץ, ואנחנו מצפים שמערכת התחבורה הציבורית תדע להכין את עצמה כדי לא לפעול בשבת", אמר ח"כ מקלב. ח"כ יצחק וקנין הוסיף כי "יש כאלה שרוצים לבלות עם משפחתם בשבת ולא לעבוד. צריך לכבד דווקא את הרצון של החילונים לא לעבוד בשבת, כי הדתיים לא יעבדו בשבת בשום מחיר".

מהנדס התנועה של אגד, פנחס גרשון, אמר כי מבדיקה שעשתה החברה עלה שמתוך מאות נסיעות בימי שישי מדובר רק ב-11 נסיעות שגלשו בדקות ספורות לתוך השבת. "זה לא בסדר וצריך לבדוק את זה, אבל זה כמו להתייחס לצל הרים כהרים", אמר. מנגד, יו"ר ועד עובדי אפיקים יהונתן קריספין, טען כי מדי יום ראשון הוא מקבל עשרות פניות של נהגים שמתלוננים שנאלצו להגיע הביתה אחרי כניסת השבת.

היו"ר כבל מתח ביקורת על כך שהוועדה לא קיבלה תשובות ממשרד התחבורה. הוא הוסיף כי בדיון אף התגלה פער בין הדברים שאמרו הנהלות חברות התחבורה הציבורית לבין מה שנמסר מהעובדים. לסיכום דרש היו"ר כבל ממשרד התחבורה להעביר את כל הנתונים, ואמר כי לאחר שיוצגו הממצאים לחברי הוועדה הוא ישקול אם יש צורך לקיים דיון נוסף בעניין.

(אילוסטרציה: מנדי הכטמן – פלאש 90)