שר הבריאות ליצמן מקדם כרטיס אחיד המאגד את כל המידע הרפואי האישי

מערכת שיתוף מידע של בתי החולים פועל כיום ומהווה מודל בינלאומי להצלחה • נציג מטה הסייבר הלאומי: "התרחיש המאיים הוא שמישהו ירצה לשנות את הנתונים במאגר המידע. כרטיס אישי עדיף" • מנהל חדר מיון באיכילוב: "היום אין תירוצים ואי אפשר להגיד 'לא ידעתי' כי הטכנולוגיה מאפשרת לי לדעת את כל הפרטים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בדיון שהתקיים היום בוועדת המדע והטכנולוגיה בנושא שיתוף מידע בין מערכות הבריאות במטרה להציל חיים, הודיע שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן שבכוונתו לקדם בהליך תקנות את נושא שיתוף המידע הרפואי בין מערכות הבריאות במטרה להציל חיי אדם.

השר ליצמן, הציע יוזמה חדשה, לפיה משרד הבריאות בוחן מהלך של כרטיס רפואי לכל מטופל שיהיה תקף בכל מוסדות הרפואה. שר הבריאות יעקב ליצמן העלה את הנושא בישיבת הממשלה ובמסגרת ועדת המדע והטכנולוגיה.

רעיון כרטיס רפואי אחיד הוא, שלכל אדם יהיה כרטיס אישי אשר יכלול את כל המידע הרפואי כולל בדיקות, צילומים, אלרגיות, תרופות והמידע יהיה אצל האדם עצמו, כך בעת חירום ידעו מה הרגישויות של האדם, אילו תרופות נוטל, ויוכלו להציל את חייו. השר הבהיר כי התועלת בכרטיס רפואי אחיד היא שגם בארועים שאינם ארועי חירום, המטופל לא תמיד יודע את רשימת התרופות להן הוא רגיש בעל פה או לא תמיד זוכר את כל המידע הרפואי אודותיו ונשיאת כרטיס רפואי אשר יהיה תקף בכל מוסדות הרפואה יהווה פתרון חשוב לבריאות המבוטח ולטיפול מיטבי בו.

"מידע הוא חצי טיפול רפואי. אם יש את כל המידע קל יותר לרפא אנשים ולכן אעשה כל שביכולתי לקדם הנפקה של כרטיס אישי רפואי לכל מטופל, תוך התחשבות בפרטיות ובזכויותיהם של החולים". בינתיים, אמר ליצמן, אנחנו עושים שיתוף מידע.

השר ליצמן ויור הוועדה מקלבשר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת המדע אורי מקלב, היום

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף כי יש רופאים בכירים במערכת הבריאות שעושים שימוש יומיומי במערכת שמשתפת מידע ומעידים שהיא מצילת חיים. לדבריו, בעבר המידע היה מפוזר אצל גורמים שונים, מה שגרם לפגיעה ברצף הטיפולי וחוסר מעבר של מידע מבתי החולים לקופות החולים, בעיקר לאחר אשפוז של המטופל. "אנחנו מפתחים את הדור הבא של שיתוף המידע ולרגלינו כל הזמן הערך של שמירת הפרטיות והסודיות הרפואית". בר סימן הסביר שהמערכת הקיימת היום, מחברת את כל השחקנים ומאפשרת לרופאים לצפות במידע המאושר לצפייה כגון, בדיקות, תרופות והיסטוריה רפואית.

קרא עוד:
[postim]

פרופ' רן בליצר משירותי בריאות כללית הסביר שבמדינות אחרות לוקחים את המערכת שפותחה פה בישראל ומתייחסים אליה כאות ומופת של הנגשת מידע לרופא בזמן הנכון. "המערכת לא מושלמת ולא ניתן להנגיש את המידע לרופא פרטי שאינו מחובר לרשת לאומית. ברוב המכריע של הטיפולים שמבוצעים בתוך המערכת, המערכת נותנת מענה ואין לה תחליף. הרבה חיים ניצלו בשנים האחרונות בעקבות הנגשת המידע לרופאים בזמן הנכון".

נציגת ההסתדרות הרפואית ד"ר תמי קרני ביקשה לחשוב על כל הצדדים שבשמירה על הפרטיות. "אנחנו תומכים בכרטיס שיהיה בידי מטופל וכשהוא בא לרופא הוא יבחר אם להעביר אותו לרופא או לא. זה יאפשר לו לקבל טיפול טוב בכל מקום שיפנה אליו וייתן לו שליטה מלאה למי יראה את האינפורמציה. צריך לדאוג גם שהחוק לא יאפשר לרופאים שאינם הרופאים המטפלים להיכנס למידע הרפואי".

מנהל חדר מיון בבית חולים איכילוב פרופ' מנחם הלפרין אמר כי המערכת אינה מספיק מפורטת היום "אנחנו חוזרים על בדיקות כי חלק מהמידע אינו זמין לנו. אם אראה צילום שנעשה בעבר, אני אסמוך עליו וכך גם על בדיקות המעבדה. אם תוצאות הבדיקות אינן זמינות לנו ואין לנו אפשרות לצפות בהן, אנחנו נחזור עליהן במיון. עולם חדר המיון, הוא עולם של חוסר וודאות וחוסר זמן. היום אין תירוצים ואי אפשר להגיד 'לא ידעתי' כי הטכנולוגיה מאפשרת לי לדעת את כל הפרטים".

נציג מטה הסייבר הלאומי מר טל שטיינהרץ אמר כי הוא תומך בהנפקת כרטיס אישי שיאפשר שמירה על אבטחת המידע. "התרחיש המאיים הוא שמישהו ירצה לשנות את הנתונים במאגר המידע". יו"ר הועדה ח"כ אורי מקלב אמר "אתגר הסייבר, הוא אחד האתגרים הגדולים שאנחנו מתמודדים איתו. הכרטיס האישי נותן הגנה טובה יותר. מקלב סיכם את הדיון ואמר "המסר שיוצא מהדיון הוא, שהכרטיס הרפואי האישי יהיה וולונטארי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture