הצצה לפעילות היחידה לאבטחת… מטוסים!

"מתקפות הטרור העתידיות תהינה הרבה יותר מתוכננות וגדולות ממה שאנחנו מכירים היום" אמר נציג השב"כ לאנשי היחידה המיוחדת • ריבוי אירועי הטרור בחו"ל הביא להכפלת מצבת הכח ששומר על חיי יהודים מחוץ לגבולות הארץ

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

ליל שבת, ב' בכסלו, פריז. ענן שחור מכסה את בירת צרפת לאחר ששמונה מחבלים ביצעו פיגועי ירי והתאבדות במספר מוקדים בעיר, 130 אנשים נרצחו והעולם מוכה בתדהמה. מתקפת הטרור המתוארת היא אחת מיני רבות שהתרחשו במהלך החודשים האחרונים באזורים שונים באירופה על-ידי ארגוני אסלאם קיצוניים. לצד זה, איום הטרור על מטרות ישראליות ברחבי העולם רק הולך וגובר ככל שנוקפות השנים.

על הרקע הזה, חל גידול משמעותי בעשור האחרון בגיחותיו של חיל-האוויר מעבר לים. שיתוף הפעולה הבינלאומי הפך למטרה אסטרטגית ומרכזית בפעילותו של החיל, בהיבט שיפור יכולות האימון, חלוקת ידע ומיצוב חיל-האוויר כחיל מוביל ומשמעותי. אולם, כיצד מגדילים את שיתוף הפעולה הבינלאומי, תוך מזעור הסכנה הביטחונית לאנשי החיל ולכליו, במציאות כה מורכבת?

היחידה לאבטחת מטוסים ומשלחות בחו"ל הינה אחת היחידות המעניינות ומשימתה אחת: לשמור על ביטחונם של האנשים ושל כלי-הטיס של חיל-האוויר כשהם מחוץ לגבולות ישראל. למעשה, על כל כלי-טיס צבאי שיוצא מגבולות ישראל ונוחת במדינה זרה, יעלו גם אנשי היחידה לאבטחת מטוסים כדי לוודא שהמשימה מתבצעת בהצלחה – וחוזרת בשלום.

בתוך שנה: הכפלה במספר ימי פעילות המאבטחים בחו"ל

אנשי היחידה לאבטחת מטוסים סיכמו את שנת 2015 עם למעלה מ-1,500 ימי פעילות בחו"ל, כמות כפולה מזו שביצעו בשנת 2014. הסיבה לכך, טוענים אנשי היחידה, היא בעקבות ריבוי מתקפות הטרור בחו"ל וההבנה העמוקה בדרגים הגבוהים בחיל כי הסכנה לכוחות מוחשית יותר מתמיד.

"הערכת מצב מודיעינית משקפת עליה מוחשית באיום הטרור על מטרות ישראליות בחו"ל", אומר סא"ל דדי, מפקד טייסת התעופה בבסיס שדה-דב, אליה משתייכת היחידה. "מצד המפגעים, יותר קל לבצע פיגוע כנגד מטרות ישראליות בחו"ל מאשר בארץ. כל פריסה של החיל, בין אם מדובר בצוות מצומצם באנשים ובין אם במשלחת גדולה שיוצאת לתרגיל מחוץ לשטחה של המדינה, מקבלת התייחסות נרחבת מצד אנשי היחידה לאבטחת מטוסים".

היחידה לאבטחת מטוסיםאיש היחידה באימון בארץ. (צילום: פיטר מקדי)

"למרות היקפי עשייה גדולים מאוד בשנה החולפת, היחידה מונה מספר מצומצם של אנשים בשירות סדיר. הדרך לבצע את המשימה נשענת בעיקר על ההירתמות והחיבור של מערך המילואים ביחידה – כדי לדאוג שכל משלחת של החיל בחו"ל חוזרת בשלום הביתה".

קרא עוד:
[postim]

עם התגברות מתקפות הטרור ברחבי העולם, משימת האבטחה נעשית מאתגרת יותר לביצוע והעתיד טומן בחובו אתגרים נוספים. "מתקפות הטרור העתידיות תהינה הרבה יותר מתוכננות וגדולות ממה שאנחנו מכירים היום. המחבלים יראו לכם כמו אנשי המקום והם יעשו הכל על-מנת לעבור לכם מתחת לרדאר", פסק א' מילואימניק מנוסה ביחידה שצמח בשב"כ, במהלך הרצאה שהעביר לאנשי היחידה שסיכמה את אירועי הטרור שהתרחשו בשנת 2015 ברחבי אירופה. "אני לא רוצה לחשוב על סיטואציה במהלכה מצליחים לפגוע בחו"ל במטוס של חיל-האוויר או בצוות המטוס", מסכם רס"ן מתן מויאל, מפקד היחידה. "אסור אפילו שתהיה סבירות למצב כזה. אנחנו נותנים את המענה המשמעותי ביותר, כי פגיעה אפשרית עלולה להיות אסטרטגית ומורלית".

בתרגיל טקטי שהתרחש לאחרונה התמודדו אנשי היחידה בשירות סדיר ובמילואים עם מצבים תרחישים מורכבים במיוחד: אנשי משלחת באימון מרכזי של חיל-האוויר במדינה באירופה מתכנסים באודיטוריום לקראת שיחת הפתיחה ולפתע נשמעת צעקת "אללה וואכבר" ומיד לאחריה מושלך חפץ חשוד אל עבר מרכז האודיטוריום. מה על אנשי היחידה לעשות במצב כזה? "הפעולה הראשונה שהם יעשו היא להשליך את אותו חפץ חשוד כמה שיותר רחוק מאנשי המשלחת", מסביר אסף כהן, מנהל התרגיל ומילואימניק ביחידה. "הדבר השני הוא לחלץ את חברי המשלחת. אנחנו מתרגלים בארץ במתווה של חו"ל. בכל אימון כזה רמת הכשירות והמוכנות של אנשי היחידה עולה, הם מפנימים לקחים שעולים מכל תרגיל וכך יהיו מאבטחים טובים יותר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture