הכנסת אישרה בטרומית את החוק שימנע שליטת רפורמים במקוואות

ח"כ גפני: מקווה זה נושא הלכתי זה לא בית מרחץ ולא חמאם טורקי • שר הדתות: לא ניתן לגופים האלה להתקרב לתורת ישראל • מנגד, ח"כ לביא טענה כי החוק הולך לפגוע בעם ישראל • יו"ר יש עתיד הצביע בטעות בעד החוק וזכה לעקיצה מכיוונה של חברת הכנסת יחימוביץ'

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק המקוואות שהגיש חבר הכנסת משה גפני. 42 חברי כנסת תמכו בה ו-28 התנגדו. ההצעה תועבר להמשך דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה.

מוצע לקבוע כי שימוש במקווה טהרה בבעלות ציבורית שמיועד לטבילה לצורכי טהרה או גיור יתאפשר רק לצורך טבילה הלכתית לקיום ההלכה והמנהג היהודיים לפי פסקי השולחן ערוך ובהתאם להוראות מועצת הרבנות הראשית לישראל.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: במדינת ישראל, מאז ומעולם, משמשות המקוואות לצרכי מסורת הלכה ומנהג ולשם כך ניתן מימון ציבורי לבניית ותחזוק המקוואות. בעקבות עתירת גופים שמטרתם לקעקע את יסודות היהדות המקובלת במשך אלפי שנים. פסק בית המשפט העליון, כי יש לאפשר לכתות שונות, לעשות שימוש במקוואות טהרה, לצורך טקסים שונים, שנערכים על ידם.

קרא עוד:
[postim]

לאור האמור מוצע לקבוע בחוק, כי ייעוד השימוש במקוואות טהרה ציבוריים שבאחריות גופים ממשלתיים, דוגמת רשויות מקומיות, מועצות דתיות וכדומה, יהיה לצורך טבילה הלכתית בלבד. עוד מוצע לקבוע כי הסמכות להגדיר את ייעוד השימושים שיותרו במקוואות תהיה בידי מועצת הרבנות הראשית לישראל בדומה לשירותים שונים שבהם קבע המחוקק רגולטור שמוסמך לתת אישורים, כגון תרופות ואישורי תקן למוצרים שניתנים לפי החוק רק על ידי הגורם המוסמך.

מגיש הצעת החוק, ח"כ משה גפני אמר בדיון כי "הצעת החוק הזו לא באה למנוע מרפורמים וקונסרבטיביים לטבול במקווה. להפך אנחנו מזמינים את כולם. יש החלטה של בג"ץ שאני לא מבין למה השופטים פסקו את הפסיקה הזו, ואנחנו רוצים לתקן טעות שלפי דעתנו פסק בית המשפט. יש במדינה הזו יותר מקוואות פרטיות שאף אחד לא מתערב בהם אבל מקוואות ציבוריות של המדינה הם עבור טבילה הלכתית.

"דבר וחצי דבר לא ישתנה מהחוק הזה, מה שהיה הוא שיהיה. אני מודיע ומתחייב כאן במליאה שאנחנו ננסח את זה בוועדה באופן שיהיה ברור שלא יהיה שינוי במעמד הטובלות. אנחנו רוצים להשאיר את המצב כמו שהוא ולא רוצים להביא למתח מיותר. מה שמדובר פה זה שרוצים לעשות גיור במקווה כשזו לא מטרת המקווה. מקווה זה נושא הלכתי זה לא בית מרחץ ולא חמאם טורקי".

השר לשירותי דת, דוד אזולאי אמר: "מי שאינו מקבל את סמכותה של התורה ורומס את מצוותיה ברגל גסה אינו יכול לטעון שהוא מייצג דת בישראל. התנועות האלה שרויות בנסיגה והמספרים שהם מציגות מנופחים. זכותם לנהל טקסים וכל פולקלור שהם ירצו אבל היהדות היא לא תיאטרון שבאים אליו באוטו בשביל ליהנות. הגופים הללו שמבקשים לשנות את התורה וההלכה הם אינם זרמים בדת ישראל.

"כמו שלא ניתן לרופא להתקרב לבית חולים באמצעות כישוף ולא נקרא לו רופא, כך לא ניתן לגופים האלה להתקרב לתורת ישראל. מאז קום המדינה הקפידו כולם על שמירת הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה. יש כאם מהלך שלא בר בידיים נקיות. עם כל הכבוד לציונות ולתמיכה שלהם במדינת ישראל, לא ניתן להם לנהל אותנו בשלט רחוק ולפגוע בצביונה היהודי של המדינה. אני מודיע לכם שכל ניסיון להתערב ולשנות כללים שלא על פי ההלכה לא יהיה".

מנגד, במפלגות השמאל התנגדו להצעת החוק. ח"כ זהבה גלאון אמרה: "על זה נאמר טובל ושרץ בידו. מה אתם מבלבלים את המוח, אתם מביאים פה חוק עוקף בג"ץ. לא מעניין אתכם המקוואות, מה שמעניין אתכם זו דריסת הרגל. אתם מפחדים שתיפרץ כאן פירצה. אתם מנהלים קרב ביריוני סחטני על קיומה של הממשלה נגד "האנשים האלה" יש להם שם – רפורמים וקונסרבטיבים. מי שם אתכם שיהיה לכם מונופול על היהדות?"ץ

ח"כ עליזה לביא: הנושא בדמינו תרתי משמע. המקוואות שייכים לציבור, הם לא האתר שעליו צריך לנהל את המלחמה הלא ראויה. מעולם בהיסטוריה היהודית לא התערבו במנהג של נשים ושל עם ישראל לטבול במקווה. החוק הולך לפגוע בנשים במדינת ישראל. ח"כ יעל כהן פארן: אני חברת התנועה הקונסרבטיבית ונעלבתי כאן מדברי שר הדתות שאנחנו לא נחשבים יהודים. מי שמכם לקבוע מי הוא יהודי? 20% מהגיור הממלכתי מאז 2002 הוא קונסרבטיבי או רפורמי. מרבית היהודים בתפוצות הם רפורמים וקונסרבטיבים. אתם רוצים להגיד להם שהם לא יהודים ולא יכולים לגור פה בישראל?

יצוין כי בין 42 חברי הכנסת שתמכו בחוק, היה גם יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד שבטעות הצביע בעד במקום להתנגד כפי שאר חברי מפלגתו. חברת הכנסת שלי יחמוביץ (המחנה הציוני) העירה בתגובה כי נראה שהוא לקח רחוק את ניסיונות ההתקרבות שלו למגזר החרדי…

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture